Söker Floridatips

Av Sara68
25 nov. 2017 16:40
Visningar: 159
Åker till Florida med familjen i februari. Tänkte bila runt. Funderar på Hollywood beach-Key West-västra Florida och sedan avslut södra miami beach. Våra döttrar vill gärna ha kritvita stränder med turkost vatten, hinner inte med Bahamas, så vilka stränder är mest tropiska? Finns en del ställen att välja på västra sidan, vad rekommenderar ni?
Av Birgere
25 nov. 2017 17:36
Hur definierar du tropisk strand?
25 nov. 2017 18:00
De mest uppmärksammade stränderna på västkusten är, från söder; Barefoot beach, Siesta Key, Anna Maria Island, Caladesi Island. Gemensamt för alla är bästa sanden och mycket fint vatten.
Men också 18-19 grader i vattnet i februari.
Av Sara68
25 nov. 2017 18:33
Citerat från Birgere:
Hur definierar du tropisk strand?
Hej!
Inser att man nog måste hålla sig långt ned för att kunna få lite varmare. Tittat på Sanibel, Fort Myers osv. När man inte varit där är det svårt att veta vart det är fint. Har inget behov att fest, mer ett ställe som är vackert med turkost vatten och en fin vit sandstrand. Eftersom vi tänkt avsluta på Miami beach, får vi nog tillräckligt av hålligång.
Av Birgere
25 nov. 2017 20:51
Om vattnet är turkost beror ju på en mix av mineraler, kemikalier och organiska förekomster av alger o plankton.
Sådant brukar växla med tiden så inget man kan lova.
Temperaturen i havet beror framförallt på vilket hav... Atlanten är varmare än Mexikanska gulfen på vintern men Atlantkusten har inte samma vita stränder som du har på västkusten samt att havet är oroligare (vågor).
Stränderna som Marcus räknade upp är alla jättehärliga men skiljer sig även markant åt.
25 nov. 2017 22:37
Februari känns inte ultimat om ni satsar på strandliv... men just de stränderna som Marcus räknar upp är fantastiska tycker jag. Och som Birgere säger, temperaturen i havet är...sådär!
Av Sara68
26 nov. 2017 17:53 (redigerad)
Tack för era svar. Att det är lite kallt i vattnet gör inte så mycket, bara det är vackert och förhoppningsvis varmare än i Sverige☺️. Vad hade ni rekommenderat i dagar om man tar Hollywood beach- Key West- Naples eller Sanibel eller Fort Myers -South Miami Beach. Funderar på 2,2,3,3.eller 3 dagar Key West och 2 dagar Naples. Vilket är finast av Naples, Sanibel och Fort myers? Tacksam för era råd❤️
26 nov. 2017 21:18
En 10 dagars tripp till Florida är i kortaste laget så här hade jag nöjt mig med två stopp, tre som allra mest. Nästan hela dagar försvinner med utcheck, körning, incheckning. Ni har dessutom tidsomställningen att ta hänsyn till, vilken kortar ner de första kvällarna en del. Hade skippat västkusten och bara kört SoBe - KW..
Av Sara68
26 nov. 2017 21:31
Vad glad jag blev över detta svar, vi har precist tänkt samma sak, att det nog blir för stressigt. Nu lutar det åt 3 dagar Hollywood beach, 3 dagar key west, 4 dagar South Beach Miami.
Av Birgere
26 nov. 2017 22:20
Citerat från Sara68:
Vad glad jag blev över detta svar, vi har precist tänkt samma sak, att det nog blir för stressigt. Nu lutar det åt 3 dagar Hollywood beach, 3 dagar key west, 4 dagar South Beach Miami.
Vettigt att minska antalet stopp, men dina döttrar kommer inte att få ta del av vita stränder och ev turkost vatten.
Kusterna skiljer sig mycket men fördelen med östkusten är att vattnet är fullt badbart i februari plus att om man gillar vågor så är dom mycket högre än på västkusten.
3 nätter KW är bra och hur ni sedan fördelar HWB o SoBe är upp till er, tänk på att ni har samma utflyktsmål från båda orterna (Everglades, Sawgrass tex). Gör ni utflykterna ifrån HWB så klarar ni er även utan bil i SoBe.
27 nov. 2017 08:43 (redigerad)
Så är det. Med en så pass kort resa hinner man inte med mer än en bråkdel och måste välja bort ngt.

Jag håller dock inte med om bilen i So Be. Det framgår inte hur gamla döttrarna är men en tur till Aventura Mall från Miami och kanske även ngn annan sevärdhet bör man kunna klämma in någon eftermiddag eller kväll och så mkt skönare att ta sig till flygplatsen (framgår inte heller vilken). Tänk på att välja hotell i SoBe söder om 17-18:e gatan för att slippa promenera längre sträckor...
Om ni ändå väljer västkusten vill jag bara påtala att det inte sklijer i vattentemp mellan de alternativ som räknats upp.
27 nov. 2017 09:19 (redigerad)
Citerat från Sara68:
Vad glad jag blev över detta svar, vi har precist tänkt samma sak, att det nog blir för stressigt. Nu lutar det åt 3 dagar Hollywood beach, 3 dagar key west, 4 dagar South Beach Miami.
Vet ju inte riktigt hur du räknar. är det heldagar eller är övernattningar med, är det hela dagar så kanske det kan accepteras men är det nätter så är det alldeles för kort tid för att ens hinna flytta in på varje ställe ;-)

Själv hade jag lagt tiden på två ställen South Beach och Key West, öka en dag i K.W resten i South Beach.
Som sagts ligger Hollywood Beach så nära så det är samma utflyktsmål men man har nära till så mycket mer i South Beach.

Ska ni ändå dela upp det, titta på Lauderdale By The Sea, trevligare och mysigare än Hollywood ocj lite längre ifrån Miami, då kan ni göra Ft. Lauderdales sevärdheter (eller det lilla ni hinner på så få dagar) Sawgrass Mills eller vad ni nu är ute efter.

I South Beach kan ni lätt bo uppe vid norra gränsen, vårt favorithotell (Tredewinds som t.o.m. ligger precis norr om Sobes gräns) ligger i höjd med 23e gatan, lugnt område och 10 minuter mer eller mindre att gå spelar oss mindre roll (finns gratis trolleys i Miami Beach om man blir trött).
Man klarar sig bra utan bil i South Beach och det går buss direkt till och från flygplatsen. Men ska man utanför centrala Miami och Miami Beach då blir det besvärligt och man saknar bil enormt.

Vattnet är som sagts tämligen njutbart i detta område till skillnad från västkusten vid denna årstid och vattenkvalité, vågor mm. får man ta som lite genomsnitt, vi har haft vågor så vi inte kunnat bada på västkusten men inte i Miami Beach, vi har också haft i princip spegelblankt kristallklart vatten i South Beach så detta kan variera väldigt mycket.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
27 nov. 2017 22:05
Googla på Smathers beach (bilder). Det är en ganska trevlig strand i Key West men ganska bra sand. Det är skönt att slänga en filt under en palm där och ta det lugnt ett tag.
27 nov. 2017 22:20
Smathers absolut, men ännu hellre Ft Zachary Taylor eller varför inte en heldag till Dry Tortugas. Riktigt bra
28 nov. 2017 15:16
Jag gillar Ft. Zach. Jag gifte mig till och med på den stranden. Den är dock lite stenigare. Sök på bilder på den med. Riktigt fina bilder.
Av Sara68
28 nov. 2017 16:26
Åter igen tack för all hjälp. Läser alla svar och tänker igenom, tacksam för era strand och hotelltips. Dry tortugas verkar vara en underbar upplevelse, dock springer pengarna nog iväg lite för mycket för att vi skall kunna unna oss den trippen. Stränderna kommer vi definitivt besöka. På Key West har jag bokat ett motell (endast tvåstjärnigt, med tanke på prisläget där). Det heter Southwinds Motell. Tror ni att läget är bra? Har nu ändrat oss igen efter era råd, och jag tror vi skippar Hollywood Beach. Dock tänkte vi Kanske ta ett par nätter South Beach i början och i så fall slutet av resan, med tanke på att inte vara för långt från flygplatsen.
28 nov. 2017 17:06
Citerat från Sara68:
Åter igen tack för all hjälp. Läser alla svar och tänker igenom, tacksam för era strand och hotelltips. Dry tortugas verkar vara en underbar upplevelse, dock springer pengarna nog iväg lite för mycket för att vi skall kunna unna oss den trippen. Stränderna kommer vi definitivt besöka. På Key West har jag bokat ett motell (endast tvåstjärnigt, med tanke på prisläget där). Det heter Southwinds Motell. Tror ni att läget är bra? Har nu ändrat oss igen efter era råd, och jag tror vi skippar Hollywood Beach. Dock tänkte vi Kanske ta ett par nätter South Beach i början och i så fall slutet av resan, med tanke på att inte vara för långt från flygplatsen.
Läget i KW är bra gångavstånd till mycket, nära strand.
Hur ni fördelar beror mycket på när flygen kommer och går.