Snälla, snabbt svar önskas tack!

Av Rabbia
3 aug. 2019 18:23
Visningar: 142
Hej!

Vi har bokat en reguljärresa med TUI till Dominikanska Republiken. Och är där nu.

På hemresan åker vi med United Airlines till Newark. Och sedan byte till Lufthansa från Newark till Stockholm. Måste vi fylla i APIS hos båda flygbolagen? Eller räcker det med den ESTA vi har gjort? Vi hittar ingen information om APIS varken hos UA eller Lufthansa. Ingen blankett heller...

TUI kunde inte svara på frågan och hänvisar till att vi ska kontakta flygbolagen... Men det blir lite trist att sitta i telefonkö till 2 flygbolag för typ 20 kr i minuten som det kostar att ringa hem till Sverige. UA har ett svenskt nummer man kunde ringa...

Någon som jobbar i branschen som vet?
Skulle vara jättetacksam för det :-)
Av Birgere
3 aug. 2019 20:52
Hur kom du till DR? Antar du petade in API då och är det samma bokningsnummer så ligger det kvar.
Är det olika bokningar men en o samma tillbaka räcker det med att pilla in API hos UA.
ESTA och APIS är skilda saker.
3 aug. 2019 23:20
Varför ens fundera på det? Det löser sig alltid smidigt samtidigt som man checkar in.
Av Rabbia
4 aug. 2019 00:06
Tack för era svar snälla ni!
Vi åkte med Eurowings via byte i Düsseldorf till Punta Cana. Och då fyllde vi i APIS på Eurowings hemsida. Det fanns en blankett där tydligtboch klart.

Nu åker vi först från Punta Cana till Newark med United Airlines. Och från Newark till Stockholm ned Lufthansa. Jag ser inte om det är 2 bokningar, men det står på UA’s sida att vi har Lufthansa som partner och det står vårt byte i Newark mot Stockholm på UA’s sida när vi skriver in bokningsreferensen.

Jag är bara orolig att om vi inte fyller i APIS så får vi inte följa med flyget från Punta Cana...
Det är det att jag inte hittar något om den blanketten att fylla i, när vi loggar in på UA’s hemsida. Det borde väl komma upp en länk när man ser sin bokning trodde jag...
Av Rabbia
4 aug. 2019 00:08
ESTA vet jag att man är skyldig att fylla i även vid mellanlandning i USA. Så det har vi redan gjort för länge länge sedan...
Nu var det det där med att flyga över amerikanskt luftrum som jag undrade över. Jag vet att det är skilda saker :-)
4 aug. 2019 06:35
Som jag sa: Om API krävs scannas era pass när ni checkar in (om det inte redan är registrerat). Ni behöver alltså inte göra det själva. Och ni blir inte stoppade.
API är inte som visum, det är bara att passuppgifterna ska registreras i systemet.
Av Rabbia
4 aug. 2019 11:40
Tack snälla Worldofmarie!
Då slipper vi oroa oss mer för det.
Och kan njuta av vår semester :-)