Snälla hjälp oss med vår drömresa!

Av Maja
30 mars 2006 22:05
Visningar: 1663
Hej alla restokiga!

Jag och min familj (man och barn, 1 respektive 3 år) ska sticka iväg på en långresa (2 mån) i januari. Dessvärre har vi ännu inte bestämt var, det lutar dock åt Thailand. Snälla hjälp oss att bestämma oss. Vi vill ha vackra stränder men ändå närhet till civilisation. Kanske en kombination- kom gärna med förslag. Vad säger ni om Krabi eller koh lanta? Finns det andra platser som vi bara måste se? Självklart måste resan vara anpassad efter våra små knoddar, alltså ingen ö-luff.

Kom gärna med förslag om andra platser än Thailand- eller är det de enda rätta? Är även intresserad av kontaktuppgifter för husuthyrning. Kanske finns det något vackert hus någonstans i världen på en underbar strand som väntar på just oss.

Oerhört tacksam för svar, Maja

Av Maja
31 mars 2006 14:46
Stort tack för ditt svar. Jag förstår att du är en riktig thailandsexpert! Superbra hemsida, men hjälp mig med vilket hotell/resort/bungalow jag ska välja. Vi ska stanna i cirka 2 månader- söker riktigt bra standard.
Tack
Maja
Av Jojje21
2 apr. 2006 11:37
Hej! Mitt förslag är Sydafika. Här hittar ni det mesta. Fina stränder, vilda djur på safari och en högre standard än asien men fortfarande till bra pris. Jag tror att det är lättare att resa där med två små barn. Vi hyrde bil och åkte runt och vägarna håller hög klass och utanför städerna är det lite (vänster)trafik. Ett besök i Krügerparken för att se lejon. buffel, leopard,elefant,gepard, noshörning,giraff och många fler behöver inte heller bli dyrt. Man bokar själv boendeoch använder sin egna hyrbil och kör runt själv i parken. Om ni funderar på detta så kan ni få många flera tips.
Lycka till
Johan
Av Maja
2 apr. 2006 22:04
Stort tack för tipset Jojje! Jag blir riktigt inspirerad- vart ska jag åka i sydafrika. Är inte mina barn (1,3) lite väl små för safari? Är stränderna finare än på Thailand? Hur många restimmar?

Tacksam för alla svar jag kan få!
Ha en trevlig kväll
Av Jojje21
3 apr. 2006 14:46
Hej Maja!! Dina barn får kanske inte ut så mkt av en safari, ja tänkte mera på er vuxna. Eller tänkte ni "bara" bo vid en strand i två månader och inte gör något annat. För barnen spelar det nog inte så stor roll vart ni åker, de märker nog ingen skillnad. Det är alltid svårt att jämföra vart stränderna är finast. Här vinner kanske thailland fast det finns kritvita fina stränder i Sydafrika oxå. Flyg tiden är ungefär densamma som till Thailand 10- 12 timmar. Anledningen att jag rekomenderade SA är att jag tror att det är lättare att resa där med små barn om ni har tänkt att göra lite utflykter eftersom man kan hyra bil och köra själv. I Thailand är man mer bunden till organiserade utflykter med minibussar vilket kan vara lite jobbigt för barnen tänkte jag. Vi hyde en lägehet i utkanten av Kapstaden precis vid stranden för 500kr/dag där vi kunde laga mat själv om vi ville, det var kanon med närhet till både sol o bad och utflykter. Till sist vill jag bara säga att jag tror det blir bra vad ni än väljer, det är som att välja mellan jordgubbar och hallon, båda är jättegott!!=)
Johan
Av Tima
3 apr. 2006 18:30
Ja eviga tjatet om Thailand :-) men tro det eller ej, jag tror Thailand är det bästa landet att resa i med små barn.
Det är billigt, du har en hög standard på sjukvård, maten är bra, känns VÄLDIGT tryggt, thailändarna är hur vänliga som helst när dem får se att du reser med barn (deras religion och uppfostran). Du har vädret, stränderna, massagen, lekkompisar till dem små.... Ja allt finns där. Jag skulle förestlå Koh Pangang.
Biljetten dit är det som kostar, sen e allt lätt som en plätt.
Det borde finnas flera forum där det finns bostäder till uthyrning.

Lycka till!
Tima
Av Acer
5 apr. 2006 14:03
hej maja
för mej hade valet varit enkelt västindien värdens bästa väder billigt när man kommer utanför turist stråken vänliga människor åk från london finns jättebra resesidor på travel.uk man kan ö luffa även med små barn avstånden är inte så stora hyra hus går bra finns många uthyrare i england
Av Maja
5 apr. 2006 20:40
Ni är suveräna!

Tack för alla superbra tips jojje, tima och acer. Vi velar fortfarande - tänk att det ska vara så svårt. Kom gärna med flera tips som lindrar vår beslutsångest. Jag lovar att meddela när vi har bestämt oss.

Maja
Av Tima
5 apr. 2006 20:45
Hej,
vill bara säga - acer tror du glömde skriva 'co', sajten ska nog vara www.travel.co.uk ;-)
Jätte bra tips, jag ska kolla omedelbart...
Hälsning
Tima
8 apr. 2006 11:56
Hej Maja!
Det är verkligen fina stränder i Thailand, men jag kunde inte njuta av min semester där pga deras dåliga hygienen. Jag kunde helt enkelt inte äta på kafeer när jag såg i vilken smuts de lagar maten. Så det kanske kan vara lite jobbigt med såppas små barn där.
Kolla bland östater i Iniska havet. Det verkar vara precis det du är ute efter. Sri Lanka eller Filipinerna tycker jag är bäst. Dessa är kända för världens vackraste stränden, orörda naturen osv. Dessutom ligger flera stora och välutvecklade städer vid kusten, t. ex Colombo (Sri Lanka). Prismässigt ligger det samma som Thailand, men enligt min åsikt var det mycket bättre på Sri Lanka. Kolla med "4Ast" (www.4ast.se) resebyrå, de anpassar resor efter resenärers resemål, jag var jätte nöjd.
Av Legusta
15 apr. 2006 13:12
Hej Maja kul att du uppskattar min hemsida om Thailand du har lite att ta av där.
För att få ner priset på en Resa någonstans till Asien skulle jag som dej boka biljetterna tur & retur Bangkok och sedan där på plats köpa en biljett till någon ort. Biljetterna ifrån Bangkok till valfritt resemål kan du köpa tur & retur för att känna dej säker, är mycket billigare att göra så. Du kan vara lugn det går att resa så även om du har barn. Tips på billiga flyg och långtidsboende hittar du även på min hemsida. Kram och lycka till !!!
http://www.sannegarden.net/c4422
15 apr. 2006 18:58
Skulle tro att Bali passar lika bra som Thailand o varför inte pröva min kompis lilla fina hotell. De flyttade ner själva strax före jul o de har två små barn själva.
Kolla in hemsidan på hotellet: http://www.btjbali.com/
Mvh Eva
Av Nioma
20 apr. 2006 17:18
Hej
Jag tycker att Thailand är ett perfekt land att resa till om man har barn. Har själv varit i Thailand 3 gånger med mina barn. Första gången var dom 3,5 år och 9 månader. I juni blir det vår 4 gång.
Vi tycker att Kho Samui och Kho Pangang är bra öar att besöka men även norra Thailand Chang Mai.På Samui föreslår jag stränderna Meanam Beach och Choengmon inte så mycket folk som det är på Cheweng och Lami/Nioma
Av Hemulia
20 apr. 2006 22:45
Hej! Har rest runt i Thailand i två omgångar, sammanlagt 4 månader, så har numera testat de flesta öar minst en gång. (=Tänkte bara tipsa om den ö som är som skapad för barnfamiljer och har allt att erbjuda! Ko Lanta! Där kan man välja mellan fina lyxresorter och stråbungalows för 20 kr/natt. Ön har många fina stränder, bl.a Klong Dao beach som är en av de vackrastse jag vet. Det är verkligen BILLIGT, antagligen billigast av alla öar i Thailand. Charterverksamheten håller fortfarande på att byggas upp, så det är inte så enormt turistigt om man jämför med t.ex Phuket och Krabi osv. För övrigt tycker jag inte, bortsett från faciliteter, att de är ställen som är bra för barn med tanke på all prostitution man ser. Fast som barn lägger man väl inte märke till det kanske... Men oavsett inte några trevliga ställen om man inte vill ha svenska restauranger, Harrys, indier som pratar svenska i skrädderierna osv. Ko Lanta är genuint och jäääättehärligt!!! Dessutom tar det ett par timmar med båt till både Krabi, Phuket, Phi phi och den mysiga lilla ön Koh Jum där man kan bo i fina bungalows i träd!! Lycka till med resan! Mvh/Emilia
Av Steppan
22 apr. 2006 11:21
Hej! Åk till Krabi-området och kombinera det med t.ex Singapore och Malaysia...Från Krabi airport kan du flyga extremt billigt (Ofta 200 kr per person) till Singapore och därifrån ta dig vidare till Malaysia!
Av Maja
18 juli 2006 21:48
Tack så hjärtligt mycket för alla fina tips! Ert engagemang är otroligt, vad kul att så många har svarat! Vet i vad det blev till sist! Vi åker till Aruba i Västindien- vad tycker ni om valet.
KRAM MAJA