Ska sverige också ha euro?

Av Micke75
28 aug. 2008 22:42
Visningar: 3515
När euro kom som valuta så var jag skeptisk till att alla länder i europa skulle kunna handla med samma peng.
Jag tyckte det var roligt att gå och växla till annan valuta, men idag tycker jag det verkligen är praktiskt att kunna resa i europa och handla med samma valuta.
Jag tror också att Sverige förlorade på att inte gå med i emu med tanke på att andra länder höjde priserna i smyg.
Tycker det är dags att gå över till euro nu, eller vad tycker ni??
28 aug. 2008 22:55
Det tyckte jag förut oxå.
Ska vi vara "med" så har vi nog inget val
Sverige är för obetydligt (+ ingen olja eller dylikt) för att klara sej utanför.
Priser och sånt kommer säkerligen "avrundas uppåt" när det sker, vilket är lite neg..
Men som sagt var, jag tror inte vi har råd att stå utanför

/Putte
Av Chilli
28 aug. 2008 23:09
Hoppas bara att lönerna följer smyghöjningen, annars får det bli ett nattskift oxå :)
28 aug. 2008 23:12
Citerat från chilli:
Hoppas bara att lönerna följer smyghöjningen, annars får det bli ett nattskift oxå :)
Ja hoppas gör man ju men...... /:oP
28 aug. 2008 23:16
Jag röstade för euro, men är inte helt säker i dag.
Enligt en artikel i Veckans Affärer (kom tyvärr inte ihåg vilket nummer vilket gör att jag inte kan citera) är det inte alls säkert att Sverige tjänar på det. Hittills har vi inte gjort det och kanske inte i en kort framtid.
Det kanske är som med Elmarknaden. När den frisläpptes till marknaden, ja då skulle det bliva mycket, mycket billigare!!
28 aug. 2008 23:21
Det blir nog fel hur man än gör..... Murphy jobbar ju jämt!!!! ;)
Av Micke75
28 aug. 2008 23:25
Om man kollar hur priserna var i Spanien och Grekland som exempel innan euron kom, så har det ju stegrat nå fruktansvärt sen dess.
Undrar om det hade gjort det om dom inte hade gått över till euro??
Av Chilli
28 aug. 2008 23:34
Men har en anställds lön därnere ökat lika mycke, skulle vara kul att veta.
28 aug. 2008 23:37
Citerat från billy_basket:
Det blir nog fel hur man än gör..... Murphy jobbar ju jämt!!!! ;)
Du har helt rätt, tror jag, haha
När nån släpper en liten braksk... inom finansen i USA, blir det så här också naturligtvis. Spelar ingen roll vilken valuta!
Av Lucas2-
28 aug. 2008 23:38
Det är nog som Ingemar antyder. En svensk anslutning till emu idag är tveksam. Ingen av de katastrofer som emu-anhängarna målade upp före folkomröstningen har inträffat. Tvärtom är Sverige idag en av de nationer som går bäst i Europa även om oro finns i framtiden. Att andra länder smyghöjde sina priser bör ha gett Sverige ett bättre konkurrensläge och kan inte ses som skäl för att gå med nu. Sett företagsmässigt är dollarn mer intressant eftersom de flesta stora avtal görs i den valutan. Sverige delar den här situationen med Storbrttannien och Danmark och står alltså inte ensamma utanför valutaunionen. Euron kommer med säkerhet att utsättas för stora påfrestningar framöver när de gamla öststaterna skall in i systemet. Som kuriosa kan nämnas att det finns ett seriöst företag som sysslar med finansiella analyser som hävdar att euron kommer att kollapsa före 2015. Om detta vet vi inget, det enda vi kan vara säkra på är att vi aldrig mer kommer att få rösta i denna fråga - folkets svar var ju fel förra gången.
29 aug. 2008 11:20
Jag tycker det står rätt klart att de länder som infört euron idag har problem då lönerna inte följt med och köpkraften sjunkit. Att komma till den punkt när varorna har samma värd i euro i alla länderna känns långt bort. Länderna i Europa är ju inte homogena i utvecklingsnivå etc. Vår svenska krona har ju stått sig bra genom åren. Jag tror mer på en "Scandi-krona" dvs. att Sverige, Danmark och Norge slår våra valutapåsar ihop. Tre små duktiga länder med liknande samhällsuppbyggnad och ett folk som i alla tider rört sig fritt över gränserna.
29 aug. 2008 11:24
Citerat från resoholic:
Jag tror mer på en "Scandi-krona" dvs. att Sverige, Danmark och Norge slår våra valutapåsar ihop. Tre små duktiga länder med liknande samhällsuppbyggnad och ett folk som i alla tider rört sig fritt över gränserna.

Vet du inte om, att den danska kronan inte har samma värde som den svenska? Den är mycket mera värd. Det skulle aldrig godkännas.
29 aug. 2008 11:25
Citerat från resoholic:
Jag tycker det står rätt klart att de länder som infört euron idag har problem då lönerna inte följt med och köpkraften sjunkit. Att komma till den punkt när varorna har samma värd i euro i alla länderna känns långt bort. Länderna i Europa är ju inte homogena i utvecklingsnivå etc. Vår svenska krona har ju stått sig bra genom åren. Jag tror mer på en "Scandi-krona" dvs. att Sverige, Danmark och Norge slår våra valutapåsar ihop. Tre små duktiga länder med liknande samhällsuppbyggnad och ett folk som i alla tider rört sig fritt över gränserna.
Skandi-krona... Ja det kan ju vara nåt. Fast då går väl våra prisnivåer upp i dom norska....
Av Zappe50
29 aug. 2008 14:28
Självklart skall Sverige ha euro !
Men det är ganska typiskt svenskt, att gå sin "egen" väg !
Gå med i Eu, men bara så mycket som vi vill !
Vi vill diktera våra egna villkor !
Se på Finland. Där hade man ingen folkomröstning om euron !
Där resonerades så här: Skall vi vara medlemmar i Eu så skall vi naturligtvis också vara fullvärdiga medlemmar !
Ingen folkomröstning, och inte heller några protester när euron ifördes.
Dags att kliva av de höga hästarna och inse att Sveriges stormaktstid är förbi !
Ingen ute i stora världen lyssnar längre på Sverige !
Inför euron och bli en fullvärdig medlem !

P.S.
Kommer jag nu att uteslutas på grund av min åsikt så som Homman blev ?
D.S.
29 aug. 2008 14:38
En inte helt okomplicerad fråga, tror nog frågan är mer invecklad än att det för mig skulle underlätta vi hade euro de gånger jag reser ut i europeiska länder, har en bekant som är ekonom och han skrattade gott åt storfinansernas gråt över att det skulle gå åt h.....e i sverige om vi inte gick med i Eu och gick över till Euro, och så här i efterhand kan jag ju bara hålla med.

Summa sumarum så tror jag det är som så här.

1. skulle det underlätta för många med gemensam valuta? svar ja

2. Skulle vi få det ekonomiskt bättre vid en övergång?
nja tror inte det men ingen är väl säker men en fingervisning får man ju om man tittar på den privata ekonomin i de länder där valutan finns idag,
de som hade det bra före har fått en nedgång och de som hade det sämre har fått det något bättre,
däremot har det blivit dyrare att turista i euroländer som tidigare var lågprisländer typ. Spanien men det beror ju på att levnadsstandarden för de boende där har höjts och inte enbart på att valutan blivit en annan.

De höjda priserna ute i europa drabbar ju naturligtvis importen från dessa länder men är ju också avhängigt hur vår valuta ligger i förhållande till euron inte hur dollarn eller punden ligger i för hållande till euron ,så det är ju inte heller helt självklart att det alltid är en nackdel.

En stark euro gynnar ju exporten för en del av de länder som inte gått över till euro ännu.

Ska svaret baseras på mig som turist så är väl svaret att det hade varit bekvämt med en övergång , men rent ekonomiskt tror jag faktiskt vi har det bättre idag än om vi hade gott med i euro samarbetet.

Personligen tror jag inte att vi har så mycket att vinna på en övergång även om jag tror att det är som vanligt vid en större förändring typ regeringsskifte att det gynnar/missgynnar de som är rika respektive fattiga om ni förstår min jämförelse är man "medelsvenson" med skapliga jobb och hyfsad inkomst så märker man ingen större skillnad
( vad jag tror detta är absolut inte basreat på fakta så slipper vi träta om det).

Hur det kommer att bli med den ekonomiska utvecklingen framöver vet ju ingen, det är ju faktiskt så att med olika valutor så svänger priserna mer mellan de olika länderna än om man har en valuta, sen kan man tycka vad man vill om det det beror ju litet på var och i vad man vill ivestera sina pengar i . .
mvh. Bosse.
Av Charina
29 aug. 2008 15:14
Röstade nej till EU o likaså nej till att gå med i EMU! O jag ger mig då aldrig!
Av Mpc
29 aug. 2008 15:47
tro jag har hört att tyskland vill ha marken till baka lika så italien vill ha liren
Av Peter62
29 aug. 2008 16:16
Jag tycker vi ska behålla Svenska kronan.....tycker förövrigt att det var dåligt att vi gick med i EU.
För vi ska ju ha speciella regler iallafall...se bara hur det har bråkats om alkohollagarna.
Och som när EU ska lägga sig i våra arbetstider :(..
Denna storebror-politiken Skulle vi kunna klara oss utan!!

mvh Peter
Av Charina
29 aug. 2008 16:45
Nu när vi är med i detta, varför har vi inte EU-pant på pet o burk? Sånt kunde de ju jobba med i Bryssel istf att bestämma att det får inte finnas växtlighet längs med stengärdgårdar o annan idioti. O fan ta dig om det skulle finnas några gryn havre kvar i såmaskinen när du sår korn el. dyl. AJABAJJA!
Av Mpc
29 aug. 2008 16:47
Citerat från charina:
Nu när vi är med i detta, varför har vi inte EU-pant på pet o burk? Sånt kunde de ju jobba med i Bryssel istf att bestämma att det får inte finnas växtlighet längs med stengärdgårdar o annan idioti. O fan ta dig om det skulle finnas några gryn havre kvar i såmaskinen när du sår korn el. dyl. AJABAJJA!
du får en att skrata charina
Av Charina
29 aug. 2008 17:06
MPC.
Tyvärr så kan jag inte skratta åt det då jag inte finner det det minsta lustigt. Sorry!
Danska ölburkar hamnar i dikena längs med vägen o en del som är riktigt duktiga på att kasta kan kasta ända in i gräset vi ska ha till korna. Dessa trasas sönder i slåtterkrossen till sylvassa småbitar som sedan hamnar o kons magar. DÄR DE BLIR KVAR!!!

Ledsen "trådstartaren" att jag spårade ur lite men jag blir så jääävla förbannad på eu o allt vidhängande... Det här är inte bra för blodtrycket.
Nu ska jag fortsätta att packa min resväska.
Av Micke75
29 aug. 2008 17:56
Citerat från charina:
MPC.
Tyvärr så kan jag inte skratta åt det då jag inte finner det det minsta lustigt. Sorry!
Danska ölburkar hamnar i dikena längs med vägen o en del som är riktigt duktiga på att kasta kan kasta ända in i gräset vi ska ha till korna. Dessa trasas sönder i slåtterkrossen till sylvassa småbitar som sedan hamnar o kons magar. DÄR DE BLIR KVAR!!!

Ledsen "trådstartaren" att jag spårade ur lite men jag blir så jääävla förbannad på eu o allt vidhängande... Det här är inte bra för blodtrycket.
Nu ska jag fortsätta att packa min resväska.
Ingen fara....

Jag har hört att man ska införa ett gemensamt pantsystem för europa, jag tror att du kan panta danskburkarna redan nu men inte får betalt för dom..
Det är väl ändå så det ska vara om alla ska vara med i EU.

Hur som helst så tycker jag att svenskar är fega och måste vänta på att någon annan har gjort det före och ser om det går bra, det känns som om det är så med euron.
När kommer nästa folkomröstning eller blir det bara så att vi får acceptera en övergång till euro helt plötsligt?

Micke
Av Charina
29 aug. 2008 18:37
Hoppas på folkomröstning om utträde.
Av Mpc
29 aug. 2008 18:40
Citerat från charina:
Hoppas på folkomröstning om utträde.
ja vem gör inte deta
29 aug. 2008 19:49
Jag vill också ha Euro :) Mycket bättre när man reser!
Av Chilli
29 aug. 2008 20:27
Tänk ett steg längre ,samma valuta ihela världen , om t.ex en öl kostar 1 wv (world value) i sverige kostar den 0,50wv i tyskland precis som idag (hälften) jag menar att vart land har samma priser som idag men med nya pengar .eller de funkar kanske inte, vad vet jag.
Av Mpc
29 aug. 2008 20:33
Citerat från chilli:
Tänk ett steg längre ,samma valuta ihela världen , om t.ex en öl kostar 1 wv (world value) i sverige kostar den 0,50wv i tyskland precis som idag (hälften) jag menar att vart land har samma priser som idag men med nya pengar .eller de funkar kanske inte, vad vet jag.
du det kuna var något *S*
Av Paka
29 aug. 2008 20:33
Har vi röstat ja till EU så ska vi vara med i hela EU. Varför ska vi annars vara med över huvudtaget? Nej, jag tycker att hela EU ska ha samma skatter, valuta och lagar...
Av Micke75
29 aug. 2008 21:22
Citerat från mpc:
Citerat från chilli:
Tänk ett steg längre ,samma valuta ihela världen , om t.ex en öl kostar 1 wv (world value) i sverige kostar den 0,50wv i tyskland precis som idag (hälften) jag menar att vart land har samma priser som idag men med nya pengar .eller de funkar kanske inte, vad vet jag.
du det kuna var något *S*
Är tanken med euro att vi ska ha samma prisbarometer i hela europa, alltså en liter mjölk ska kosta lika mycket inom emu länderna, eller en volvo v70 lika mycket i Tyskland som i Sverige?
Ska lönenivån vara lika också?
Jag är inte så insatt i ekonomi men vart kommer det att sluta, samma valuta känns ändå rätt smidigt...

Micke
Av Chilli
29 aug. 2008 21:28
Citerat från micke75:
Citerat från mpc:
Citerat från chilli:
Tänk ett steg längre ,samma valuta ihela världen , om t.ex en öl kostar 1 wv (world value) i sverige kostar den 0,50wv i tyskland precis som idag (hälften) jag menar att vart land har samma priser som idag men med nya pengar .eller de funkar kanske inte, vad vet jag.
du det kuna var något *S*
Är tanken med euro att vi ska ha samma prisbarometer i hela europa, alltså en liter mjölk ska kosta lika mycket inom emu länderna, eller en volvo v70 lika mycket i Tyskland som i Sverige?
Ska lönenivån vara lika också?
Jag är inte så insatt i ekonomi men vart kommer det att sluta, samma valuta känns ändå rätt smidigt...

Micke
nä varje land har sin egen pris sättning te.x öl tys 0,50 eur här hemma 1eur
Av Micke75
29 aug. 2008 21:34
Citerat från chilli:
Citerat från micke75:
Citerat från mpc:
Citerat från chilli:
Tänk ett steg längre ,samma valuta ihela världen , om t.ex en öl kostar 1 wv (world value) i sverige kostar den 0,50wv i tyskland precis som idag (hälften) jag menar att vart land har samma priser som idag men med nya pengar .eller de funkar kanske inte, vad vet jag.
du det kuna var något *S*
Är tanken med euro att vi ska ha samma prisbarometer i hela europa, alltså en liter mjölk ska kosta lika mycket inom emu länderna, eller en volvo v70 lika mycket i Tyskland som i Sverige?
Ska lönenivån vara lika också?
Jag är inte så insatt i ekonomi men vart kommer det att sluta, samma valuta känns ändå rätt smidigt...

Micke
nä varje land har sin egen pris sättning te.x öl tys 0,50 eur här hemma 1eur
Hittlis ja, men det känns som om priserna närmar sig varandra ändå.
Sverige har ändå legat ganska bra i prisbarometern, men euron knappar in känns det som, Italien har väl kanske till och med passerat.
Förr var det billigare i europa.
Polen verkar också komma igång efter inträdet i eu, jag har pratat med pollacker som har sagt att priserna har ökat med över 50% på 1 år, och lönerna mer ändå, snart åker väl vi svenskar och jobbar i Polen istället.

Micke
Av Chilli
29 aug. 2008 21:36
Får vi en bro då eller.....
29 aug. 2008 22:18
Citerat från chilli:
Får vi en bro då eller.....
Nä fan vi har inte råd med broavgiften så vi får simma!!!!!!!
Av Chilli
29 aug. 2008 22:24
Fan ,Lägger mig på träningsläger redan nu :)
Av Hkn
30 aug. 2008 02:09
Lite märkligt att utifrån ett individuellt perspektiv blanda ihop handel och turism. Men, om så här ser jag saken:

1. Sverige är beroende av handel med andra länder. Ju mer ett land med 9 miljoner invånare säljer till en europeisk marknad med 730 miljoner invånare, ju bättre för de 9 miljoner invånarna.

2. Att ha en nationell valuta är en tanke som är en smula omodern. Handel, pengar och människor kan inte stängas in innanför nationsgränser. Inget land klarar i längden detta. Tvivlar du? Se på Nordkorea. För att underlätta handel bör så många trösklar och spärrar som möjigt tas bort. Att behöva räkna om en valuta till en annan är ett exempel på en sådan tröskel.

3. På många marknader har priser höjts på varor och tjänster vid inträdet i EMU. Men marknader brukar reglera sig själva med tiden. Det ligger i sakens natur. Kan vi köpa elektronik billigare i Tyskland så kommer vi att göra det. Är det billigare att låna pengar i Ungern? Då så. Det är inte konstigare än att svenskar flockas på BH Photo Video i New York de år då dollarkursen är låg. Olikheterna i priser kommer att suddas ut. Det tar inte tre eller fem månader – och det kan ta några år.

4. Om vi tror att det är bra för Sverige med handel – och att man inte behöver räkna om svenska priser till europeiska – då bör vi ha Euro. Att det är praktiskt att resa med en valuta är en liten bonus man får på köpet.

Det är mina 50 cent. Sedan kan vi gnälla över att en pizza i Cannes har blivit dyrare, men det handlar trots allt om större frågor än så. De som kan räkna uppskattar att eurons införande har fått handeln inom euroområdet att öka med 5–15 procent. Fundera över vad det betyder för att land som är beroende av sin export.

Now, do have a nice night and morning!

All the best,

:: hakan ::
30 aug. 2008 09:56
Den där skiten kostar bara pengar. plus att vad är de då för meningen med attvi bor i sverige varför inta avskaffa alla länder ochså å säga att vi bor i EU. Någonting måste vi ju få behålla!
30 aug. 2008 11:48
Skulle kunna tänka mig att ha € imorgon om det inte var för reglerna och politiken bakom €

Så Micke75, som startade tråden, syftade du på att valutan som sådan eller hela "paketet"?
Av Micke75
31 aug. 2008 14:46
Citerat från soderman:
Skulle kunna tänka mig att ha € imorgon om det inte var för reglerna och politiken bakom €

Så Micke75, som startade tråden, syftade du på att valutan som sådan eller hela "paketet"?
Som jag skrev, jag är ingen ekonom, jag skulle gärna se att vi hade euro i sverige kanske mest i det praktiska syftet.
Sen om det gynnar oss eller missgynnar oss det återstår väl att se, jag ser ingen anledning till att ha kvar kronan.
Jag menade väl på ett enkelt sätt: vill vi ha euro som valuta?
Av Tobbe
1 sep. 2008 10:32
P.S.
Kommer jag nu att uteslutas på grund av min åsikt så som Homman blev ?
D.S.
Nej det tror jag inte. Du hade en åsikt i den fråga i ämnet som tråden handlar om, det är det som ett diskussionsforum är till för.

Däremot tycker jag personligen att din "eftersläng" är onödig och inte hör hemma i tråden då den, enligt min mening, inte tillför något.
Av Robbo
1 sep. 2008 10:58
Citerat från micke75:
När euro kom som valuta så var jag skeptisk till att alla länder i europa skulle kunna handla med samma peng.
Jag tyckte det var roligt att gå och växla till annan valuta, men idag tycker jag det verkligen är praktiskt att kunna resa i europa och handla med samma valuta.
Jag tror också att Sverige förlorade på att inte gå med i emu med tanke på att andra länder höjde priserna i smyg.
Tycker det är dags att gå över till euro nu, eller vad tycker ni??
Håller med till 100%. Byt NU!
Av Late
1 sep. 2008 16:11
Citerat från charina:
Röstade nej till EU o likaså nej till att gå med i EMU! O jag ger mig då aldrig!
Gjorde samma som du. Kom ihåg Hansan och Kalmarunionen
Av Homeros
5 sep. 2008 07:10
Frågan är vad vi egentligen ska göra med våran skrotiga Krona som inte har något värde alls!!?? Nej, Euro tack!!
Av Zappe50
5 sep. 2008 16:07

Tobbe säger:
P.S.
Kommer jag nu att uteslutas på grund av min åsikt så som Homman blev ?
D.S.

Nej det tror jag inte. Du hade en åsikt i den fråga i ämnet som tråden handlar om, det är det som ett diskussionsforum är till för.

Däremot tycker jag personligen att din "eftersläng" är onödig och inte hör hemma i tråden då den, enligt min mening, inte tillför något.

Jamen "käre" Tobbe !

Är inte detta ett öppet forum och man får väl ha vilka funderingar som helst ?

Om nu detta "tillägg" känns viktigt för mig, så måste jag väl för sjutton kunna ställa frågan, eller ?

Om den sedan tillför något till diskussionen eller inte. Hör väl inte hit ?

Jag blir faktiskt mycket upprörd när jag hör liknande kommentarer som den du skrev !

Jag anser faktiskt att frågan är mycket berättigad eftersom jag har hört att man har blivit avstängd för mindre "förseelser" !

Vår gode vän Homman blev t.ex. avstängd från den norska sidan trots att han inte hade varit inne på denna sajt på flera månader och än mindre yttrat sig i någon diskussion där !!!!

Så min fråga hänger fortfarande i luften obesvarad !

Lev väl.
Urmas
5 sep. 2008 16:23
Ska vi byta valuta för att det skulle underlätta för oss några gånger om året när vi är på resa?
låter inte som en vettig anledning men det finns säkert andra skäl som skulle vara mer betydande i så fall,
men visst de possitiva bitarna som enkelheten med en valuta skulle ge vid resor skulle vi få på köpet.

Ha det gott oavsett vilken valuta ni föredrar.
Bosse.
Citerat från micke75:
Citerat från soderman:
Skulle kunna tänka mig att ha € imorgon om det inte var för reglerna och politiken bakom €

Så Micke75, som startade tråden, syftade du på att valutan som sådan eller hela "paketet"?
Som jag skrev, jag är ingen ekonom, jag skulle gärna se att vi hade euro i sverige kanske mest i det praktiska syftet.
Sen om det gynnar oss eller missgynnar oss det återstår väl att se, jag ser ingen anledning till att ha kvar kronan.
Jag menade väl på ett enkelt sätt: vill vi ha euro som valuta?
Av Homeros
21 okt. 2008 07:06
Och det har inte blivit fruktansvärt mycket dyrare i Grekland bara för att de införde Euro. Kanske lite skillnad för lokalbefolkningen men anser inte riktigt att vi ingår i den kategorin. Har varit i Grekland varje år sedan 1991 och år efter år görs en liten höjning precis som här. Allt blir dyrare med eller utan Euro. Och för de som tror att Grekland fortfarande är ett land med lägre standard dit man åker för att semestra billigt har nog inte hängt med riktigt. Sådana ställen finns det knappt i Europa längre så då får man åka till, Tja Thailand såklart....
Fast då kostar ju resan därefter och på en 2-veckorsresa så går det nog jämt upp tror jag.
Av Joakimn
21 okt. 2008 07:48
Nej tack, har inte gått på reklamen o ser inte det som något negativt att ha ett eget system.
Som många skrivit innan mig. Folken i länderna som bytt till euro är inte vinnarna det är
de styrande o dom som har ett kapital att skydda/ sen tycker jag att det är fel att ha alla ägg i samma korg.
Våga vara lite annorlunda det är mer spännande.
Av Samoht
21 okt. 2008 10:51
Citerat från zappe50:
Självklart skall Sverige ha euro !
Men det är ganska typiskt svenskt, att gå sin "egen" väg !
Gå med i Eu, men bara så mycket som vi vill !
Vi vill diktera våra egna villkor !
Se på Finland. Där hade man ingen folkomröstning om euron !
Där resonerades så här: Skall vi vara medlemmar i Eu så skall vi naturligtvis också vara fullvärdiga medlemmar !
Ingen folkomröstning, och inte heller några protester när euron ifördes.
Dags att kliva av de höga hästarna och inse att Sveriges stormaktstid är förbi !
Ingen ute i stora världen lyssnar längre på Sverige !
Inför euron och bli en fullvärdig medlem !

P.S.
Kommer jag nu att uteslutas på grund av min åsikt så som Homman blev ?
D.S.
Kanske inte för din åsikt.
Lutar nog mer åt du blir utesluten för att du använt upp alla utropstecken i reseguidens typsnittslåda (utropstecken)
/Thomas
Av Mpc
21 okt. 2008 11:43
Citerat från samoht:
Citerat från zappe50:
Självklart skall Sverige ha euro !
Men det är ganska typiskt svenskt, att gå sin "egen" väg !
Gå med i Eu, men bara så mycket som vi vill !
Vi vill diktera våra egna villkor !
Se på Finland. Där hade man ingen folkomröstning om euron !
Där resonerades så här: Skall vi vara medlemmar i Eu så skall vi naturligtvis också vara fullvärdiga medlemmar !
Ingen folkomröstning, och inte heller några protester när euron ifördes.
Dags att kliva av de höga hästarna och inse att Sveriges stormaktstid är förbi !
Ingen ute i stora världen lyssnar längre på Sverige !
Inför euron och bli en fullvärdig medlem !

P.S.
Kommer jag nu att uteslutas på grund av min åsikt så som Homman blev ?
D.S.
Kanske inte för din åsikt.
Lutar nog mer åt du blir utesluten för att du använt upp alla utropstecken i reseguidens typsnittslåda (utropstecken)
/Thomas
den var rolig
Av Homeros
21 okt. 2008 11:56
Citerat från mpc:
Citerat från samoht:
Citerat från zappe50:
Självklart skall Sverige ha euro !
Men det är ganska typiskt svenskt, att gå sin "egen" väg !
Gå med i Eu, men bara så mycket som vi vill !
Vi vill diktera våra egna villkor !
Se på Finland. Där hade man ingen folkomröstning om euron !
Där resonerades så här: Skall vi vara medlemmar i Eu så skall vi naturligtvis också vara fullvärdiga medlemmar !
Ingen folkomröstning, och inte heller några protester när euron ifördes.
Dags att kliva av de höga hästarna och inse att Sveriges stormaktstid är förbi !
Ingen ute i stora världen lyssnar längre på Sverige !
Inför euron och bli en fullvärdig medlem !

P.S.
Kommer jag nu att uteslutas på grund av min åsikt så som Homman blev ?
D.S.
Kanske inte för din åsikt.
Lutar nog mer åt du blir utesluten för att du använt upp alla utropstecken i reseguidens typsnittslåda (utropstecken)
/Thomas
den var rolig
Ja det var den...
Av Qiqqit
21 okt. 2008 13:16
Citerat från joakimn:
Nej tack, har inte gått på reklamen o ser inte det som något negativt att ha ett eget system.
Som många skrivit innan mig. Folken i länderna som bytt till euro är inte vinnarna det är
de styrande o dom som har ett kapital att skydda/ sen tycker jag att det är fel att ha alla ägg i samma korg.
Våga vara lite annorlunda det är mer spännande.
Håller med här.!..vill inte ha euro.!!..klart att vi ska ha vår valuta kvar..!.hade vi gått med ,hade priserna i Sverige varit betydligt högre,,det vet vi alla..Som sagt det var ju just vad som hände..ex Spanien...O just det!!!! varför ska alla ÄGG ligga i samma korg..kan man ju undra...ska vi ha samma måltider varje dag oxå..dessutom finns det ägg i olika varianter..nej det ska inte blandas...det blir bara scramble..o det vet vi ,är ju bara en enda rör..så vill inte jag ha det iallafall...Med kronan på verket...Kanske vi alla ska ha dollar istället..Hmm..det var dumt...Sverige är ett litet land låt så förbli...
Av Qiqqit
21 okt. 2008 13:17
Citerat från chilli:
Men har en anställds lön därnere ökat lika mycke, skulle vara kul att veta.
tror jag inte en endaste sekund på att dem gjort...
Av Peter62
21 okt. 2008 13:46
Citerat från qiqqit:
Citerat från joakimn:
Nej tack, har inte gått på reklamen o ser inte det som något negativt att ha ett eget system.
Som många skrivit innan mig. Folken i länderna som bytt till euro är inte vinnarna det är
de styrande o dom som har ett kapital att skydda/ sen tycker jag att det är fel att ha alla ägg i samma korg.
Våga vara lite annorlunda det är mer spännande.
Håller med här.!..vill inte ha euro.!!..klart att vi ska ha vår valuta kvar..!.hade vi gått med ,hade priserna i Sverige varit betydligt högre,,det vet vi alla..Som sagt det var ju just vad som hände..ex Spanien...O just det!!!! varför ska alla ÄGG ligga i samma korg..kan man ju undra...ska vi ha samma måltider varje dag oxå..dessutom finns det ägg i olika varianter..nej det ska inte blandas...det blir bara scramble..o det vet vi ,är ju bara en enda rör..så vill inte jag ha det iallafall...Med kronan på verket...Kanske vi alla ska ha dollar istället..Hmm..det var dumt...Sverige är ett litet land låt så förbli...
Instämmer med föregående talare

Klart som korvspad att vi ska ha egen valuta och inte Euro

Mvh Peter