Sicilien

Av Kvilla
17 maj 2017 14:06
Visningar: 178
Drömmen att äta Frutti di mare på Sicilien verkar bli sann i början va juni. Frågan nu är om man ska ta ett billigt skräphotell och hyra bil och ta olika stränder varje dag, eller strunta i det och exempelvis ta in på ett bättre hotell, ex Hilton och lata sig där.

Jag vet inte vad jag föredrar, ngt mitt mellan kanske. Men ni kanske har information om ön som gör att det ena eller andra är mer klokt? Åker med en kompis och får sällan chansen att ta en paus från småbarnsfamiljen så där fick ni lite bakgrundsinfo också.
Av Desires
17 maj 2017 22:36
Cefalu gillade vi att bo i, genuin gammal stad, mängder av små mysiga tavernor med god siciliansk mat! En strand nära stadskärnan. Här kan du läsa mina intryck från den resan o få tips på annat att-göra på vackra Sicilien. http://www.desires.se/#post90
Av Kvilla
24 maj 2017 21:46
På vilket sätt tycker du Cefalu sticker ut i förhållande till andra destinationer på Sicilien?

När jag läser om Sicilien verkar ju också Taormina vara en väldigt populär ort.

Hur förhåller sig de båda platserna till varandra.

Vi är där en vecka och landar i Cattania och kommer hyra bil. Jag ser inga problem i att köra över till andra sidan ön om den sidan är vackrare, har mindre turister och mer genuin-faktorer som ju är viktiga så klart.

En hel del artiklar på nätet, i vart fall svenska, slår ett slag för den västra sidan. Cefalu som du nämner och små platser och utflyktsmål som Scopello och Vito lo Capo.
Av Lena47
25 maj 2017 05:39
Vi har varit fyra somrar på rad på sivilen och älskar denna ö

Brukar hyra hus utanför san vito lo capo som är en mysig stad med mycket fin lång strand. Scopello är också mycket vackert. Vi gör dagsturer dit men det finns ett bed and brekfast att hyra rum på stranden. Finns även hus att hyra runtomkring.
Marsala är en annan mysig stad värd att besöka.
Men vackrast av alla hotell och ställen är masseria susafa. En gammal gård som gör olivolja som även är ett så mysigt hotell mitt på ön uppe i bergen mellan Catania och Palermo ( eller cefalu om ni ska dit) missa inte denna pärla!
Av Kvilla
25 maj 2017 09:31
Innebär det att man med fog kan hoppa östra sidan som Taormina och satsa hela veckan i Cefalu, San vito och Scopello?
Av Lena47
25 maj 2017 11:56
Citerat från Kvilla:
Innebär det att man med fog kan hoppa östra sidan som Taormina och satsa hela veckan i Cefalu, San vito och Scopello?
Ja satsa på en del av sicilien skulle jag råda. Ön är större än man tror