Shoppa i Thailand

Av Pozzan
11 maj 2011 18:11
Visningar: 16373
Många skriver att man inte behöver ta med mer än nödvändigt i klädväg till Thailand för att sedan köpa kläder på plats. Efter lite surfande bland forum så har jag fattat det som att kläderna som finns att köpa är väldigt små.

Jag är en 46:a och undrar om det verkligen finns några kläder att köpa för mig mer än flipp flopps =)

Ska jag packa väskan full redan hemma ....
11 maj 2011 21:03
Vad gäller storlekarna så vet jag inte hur det ser ut.
Frågan vi ställde oss i Thailand när vi var där för 2 år sedan var: "Vad är det egentligen som alla handlar när de är här????" Ok, flip flop och "beachwear". Men alla dessa kopior....hur är kvaliten och använder man allt när man kommer hem? Vi gjorde några bra köp till barnen framförallt, men inför årets resa är det inget speciellt vi planerar att köpa. Däremot ska vi försöka att inte packa så mycket ändå. Det är billigt och smidigt att lämna in på tvätt. Det är ju ändå favoritkläderna man använder....
Något som du kan göra är ju att få uppsytt någonting hos skräddare. Då får du det ju måttat just efter dig! Vi sydde upp kostym till sonen och blev nöjda.
Lycka till! Hoppas någon annan kan svara på din fråga om storleken!
Av Mape
12 maj 2011 10:14
Hej

Det finns shopping även för oss lite större,men det kan vara svårt att hitta.Har hittat mina små ställen i Bangkok,men de flyttar ju ofta sina butiker/stånd.Jag har funnit lösningen i att hitta en sömmerska som finns överallt,har jag något gammalt plagg tar jag med det,eller ritar jag en bild själv vad jag vill ha,sen tar hon bara mått,och det är suveränt bra.Det ska då vara en lokal sömmerska,inte något skrädderi.

Har man tyg hemma tag med,eller köp på plats.

Trevlig resa. Mvh Mape
12 maj 2011 14:09
T-shirts/toppar för tjejer är relativt små i storlekarna - max storlek Medium - detsamma gäller byxor, kjolar och klänningar. Det finns sk omlottkjolar att köpa med knytband i midjan - oftast i rätt grälla färger & mönster...

Kläder för herrar finns däremot i stora storlekar (XXL) men det kanske inte är så kul att gå omkring i en herr t-shirt med Singha-reklam...

Skor brukar finnas för tjejer i ca st 38-39 - dock tycker jag de är ganska så smala i modellen. Jag såg ex Converse både i Ao Nang, Koh Lanta och Bangkok nu i april. På MBK kostar äkta Converse 850 bath (våning 1). Sk Foppatofflor finns överallt liksom flip-flops. Annars är det mycket högklackat!

Jag tar med mig allt i klädväg hemifrån (drar också st 44-46) samt tidigare i Thailand inhandlade saronger & omlottkjol. Det är förresten snorbilligt att tvätta kläder - ca 40bath per kilo på Koh Lanta!
12 maj 2011 14:39
Citerat från pozzan:
Många skriver att man inte behöver ta med mer än nödvändigt i klädväg till Thailand för att sedan köpa kläder på plats. Efter lite surfande bland forum så har jag fattat det som att kläderna som finns att köpa är väldigt små.

Jag är en 46:a och undrar om det verkligen finns några kläder att köpa för mig mer än flipp flopps =)

Ska jag packa väskan full redan hemma ....
Det kan nog vara ett problem med storlekar, "Solly solly, no elethant size madame" :-)

Vårt intryck var att man kan handla billigt men att det är billighetsgrejor som är billigt i hela världen.

Hur vet man föresten att en vara är äkta? Kanske om man går till de finare märkesbutikerna men då är det inte längre billigare än på andra ställen man reser till.

Det som var tråkigast med shoppingen i Thailand tyckte vi för övrigt var det evinnerliga prutandet och de hutlösa priserna som begärs för saker på många ställen, ju mer turister ju dyrare och mer prutmån.
En vanlig t-tröja kunde kosta 300-500 på några ställen och prutades lätt ner till 200, kom man sen till en annan plats kunde exakt samma tröja kosta 100 utan prutning.

Gick till en taxistation i Kata (Tuk-tuk) och på skyllten stod det Kata-Karon 300 (om jag minns rätt summor) frågade för säkerhets skull och då skulle det kosta 500, sa då att jag kunde ge 200, "no no 500", pekade på skyllten med 300 och han skrattade "okej 200". Hade man kunnat läsa Thai stod det säkert 20 Bath i den texten, det är regel med olika priser och det är ju inte många västerlänningar som kan läsa de Thailändska priserna. Som parantes åkte vi Tuk-tuk i Banngkock en gång när en Thailändare visade oss vägen till en båt, det var han som ropade på och snackade med föraren, ganska argt lät det, han sa till oss att det absolut inte fick kosta mer än 10 Bath (sträcka ungefär som den i Kata).

Bäst tyckte vi det var att handla i riktiga affärer och varuhus med fasta priser och inte bry sig om fejkmärkesprodukterna. Det kan dock vara ett nöje i sig att köpslå på en marknad men i längden rätt jobbigt att alltid veta att man blir lurad hur man än gör.
Av Bengtar
12 maj 2011 16:32
Floridasidanse har en slutkläm som låter:
"I längden rätt jobbigt alltid veta att man blir lurad hur man än gör".
Thailand i ett nötskal!
12 maj 2011 16:46
Kan tillägga att den gången en Thailändsk herre i kostym ordnade Tuk-tuk till oss var det inget tjat om att åka till skrädderier och juvelerare heller :-)
Av Chilli
12 maj 2011 16:50
"I längden rätt jobbigt alltid veta att man blir lurad hur man än gör".
Hur kan man känna sig lurad är man ger en tjuga för en t-shirt :)
Väl mött någonstans
Mvh Chilli
12 maj 2011 18:10
Om den egentligen skulle kosta 10:- eller om den går sönder på väg till hotellet :-)
Av Chilli
12 maj 2011 19:28
Tror inte den går sönder av sig själv :) men hur lurad blir man inte här hemma när man köper kläder,tv mm,mm för att upptäcka att det säljs på 50% rea veckan efter o då ger jag mig f.n på att expediterna skrattar gott bakom ryggen för dom vet hur lurad DU blev som inte vet om att det blir rea nästa vecka .Men det finns sjyssta också , när vi skulle köpa vår undervattenskamera fick jag inte köpa den pga att han sa att det är halva priset nästa vecka så jag lägger undan den till dig.Du kan pruta 200kr på en ny tv o tror du gjort en kanonaffär bara för att upptäcka att konkurenterna säljer den för 500kr billigare.

Och du, man blir inte lurad på en tia :) Om du lägger ihop alla dessa "tior" blir det nog inte så mycket i förhållande till vad resan mm.mm.dit kostar. Har köpt massor av kläder o varit helnöjd.

Väl mött någonstans
Mvh Chilli
13 maj 2011 00:23
Visste ju att man inte ska säja något negativt om Thailand då Thailandsfantaster verkar vara de mest lättstötta som finns, bäst är att som jag tidigare egentligen bestämt mig för, hålla sig borta från alla diskussioner om landet eftersom jag redan när jag blev medlemm första gången här på RG och råkade skriva om något vi upplevde som mindre bra i detta paradis fick ett kort men koncist PM från en av "fantasterna" som löd "Knip!" vilket jag kommer göra i fortsättningen när det gäller detta överskattade resmål. Finns inte mycket annat som på samma sätt garanterar att man blir på dåligt humör som en diskussion om det leende folkets land, att de hånler bakom ryggen och hånar turisterna de just lurat ser kanske vissa som charmigt, andra ser det som falskt.
13 maj 2011 16:43
Tja, det finns ju icke prutbara affärer i Thailand också - de som säljer originalen... (ex varuhuset Paragon i Bangkok).

På kopiorna är det dock pruta som gäller - oavsett om du är thai eller farang (utlänning). Dock får den som är thai betydligt bättre utgångspris, jag som lärt mig grunderna i thai får också ett bättre utgångspris än dig som endast snackar engelska. Likaså är det bättre att lugna sig med shoppandet tills du är brun och verkar ha fått koll på prisnivåerna... Som blekrosa svensk lyser det "okunnig turist" om dig!

Fundera ut ett högsta pris i SEK först för en viss vara och omvandla till bath så du vet vad du kan tänka dig att max betala. Ju mer man köper av samma affär - desto bättre rabatt får man! Pruta med ett leende och köp när ni har kommit överens om ett pris - allt annat anses som oartigt.