Semestertider är sjusovartider?

Av Ellinor
15 juli 2008 12:02
Visningar: 347
Du är på semester och har en välförtjänt ledighet – sätter du väckarklockan eller tar du dagen som den kommer?

Ellinor Thunberg
Webbredaktör
Av Tempore
15 juli 2008 13:05
Semester = utomlands för mig. Ställer alltid väckarklockan på mobilen :) Nog för att man är på semester, men inte ska jag sova bort hela dagen då!
15 juli 2008 16:09
Citerat från tempore:
Semester = utomlands för mig.
Håller med tempore, men jag har bara väckarklocka med, om utifall vi ska ut på något särskilt. Semester är semester och då vill vi slappa och ha det bra. Vi är ju pensionärer också, så vi gör likadant hemma. Vi tar dagen som den kommer alltid.

Gilla
15 juli 2008 17:35
Aldrig i livet jag ställer klockan på väckning om jag inte måste gå upp. Dessvärre har jag i min närhet två personer som alltid ställer klockan på väckning samma tid oavsett dag och tid. Helt puckat ju!
Nåde den som väcker mig när jag inte måste gå upp...*morgontrött*
Av Merlin
15 juli 2008 20:28
Jag är morgonpigg så jag vaknar tidigt av mig själv, men jag försöker nog ta dagen som den kommer =).
15 juli 2008 21:38
Vintersemester-mobilklocka på
sommar/sol-mobilklocka av
upplevelsesemester-mobilklocka på
golf/motion-mobilklocka på.
Ingemar
15 juli 2008 23:05
Min klocka ringer alltid 06:45.
Tidliga morgon,tyst,soluppgång,fåglarna kvittrar,finns det någon bättre tid på dygnet?
Av Crista
15 juli 2008 23:25
Jo nog är det så för mig....
Alla arbetsdagar är det väckning 05.20 så på semestern vill jag ingen väckning ha om jag inte har något speciellt planerat.
Vaknar jag tidigt drar jag täcket över huvudet och gosar kvar en stund.....blir oftast inte frukost före kl 9.
Av Charina
16 juli 2008 06:56
Behöver ingen väckarklocka. :(
Det är jag som väcker tuppen....................!
Spelar ingen roll om det är jobbardag eller semester, vaknar okristligt tidigt iaf. I morse gick jag upp 05:20. Då hade jag legat vaken sedan före 5. Jag börjar jobba 09:15 !?
Igår morse vaknade jag halv fem. *suck*

Svar på frågan: Jag tar dagen som den kommer.
Av Ziesta
16 juli 2008 08:43
Vanligtvis har jag glömt stänga av väckarklockan från tidigare arbetsvecka.. så den ringer vid 06:30 och jag stänger halvsovande av den och sover gott vidare.. Vaknar sedan alldeles för sent och ångrar mig för att jag inte tagit till vara på dagen och satt väckarklockan på 08:30 eller något.. :-) Jag skulle gärna vilja vara morgonpigg men har ännu inte lyckats. Så för att svara på frågan, jag skulle gärna vilja ta dagen som den kommer men risken är stor att det då inte är så mycket dag kvar..
Är man utomlands på semester är det lite lättare att ta sig upp utan klocka.
16 juli 2008 09:45
Utomlands går jag alltid upp tidigt, jag vill hinna med att uppleva det mesta av resmålet, har hänt att jag har gått upp 4 eller 5 på morgonen under vissa resor!
Av Idea
16 juli 2008 09:48
Jag brukar vakna tidigt av mig själv. Om jag är på semester vid havet tar jag kanske en simtur i soluppgången eller i poolen om det är tillåtet. Jag njuter av stillheten och tystnaden. Sen kan jag mycket väl gå och lägga mig och sova några timmar till.
Av U2
21 juli 2008 21:25
Beror på var jag är, hemma ingen klocka, på resande fot oftast väckarklocka, vill ju hinna se så mycket som möjligt av resmålet. Det första jag gör när semestern börjar är att ta av mig klockan, jag är ju ledig = ingen tid att passa, kan vända på dygnet (vilket jag oxå gör, är kvällsmänniska) såå skönt. Tufft när jobbet böjar igen, men det får man ta, skönt att låta kroppen besämma själv vilka tider som skall gälla iaf nägra veckor per år.
23 juli 2008 08:12
Sover ut så klart! Allt annat man ska göra blir mycket roligare om man är pigg. Man kan ju alltid vara uppe längre i stället!
23 juli 2008 16:46
Beror helt på vart jag är på jordklotet! När jag var i Barca senast så hoppade man i säng runt åttasnåret och hade som regel att alltid vakna elva. Nu när man hällsade på Hallsberg och tog det lungt så halvsov jag igenom en hel vecka på soffan.
29 juli 2008 13:00
Håller med några tidigare inlägg. På resa, vaknar för det mesta ändå men klockan ställd kring 8 för säkerhets skull. Hemma, aldrig i livet någon klocka!
29 juli 2008 13:22
Beror på vad jag tänkt göra dagen därpå, ska jag med ett tåg/en buss/ett flyg? Ska jag ut på något morgonäventyr eller kanske ut och fota. Beror på klimatet också, som det var i norra Indien när jag var där på slutet av min förra resa så var det så pass varmt att jag bara kunde gå ut på tidig morgon och komma hem absolut senast 10-11 för att inte svettas ihjäl och ta siesta och gå ut senare på eftermiddagen kväll. Mycket beror väl också på vad för sorts resa man är på, om man ta en en veckars semester eller en halvårsresa.

Mvh Daniel
Av Amerita
29 juli 2008 15:43
Om jag har väckaren på så vaknar jag trött men om jag vaknar av mig själv samma tid så är jag pigg konstigt nog, allra helst om jag vet att det är en ledig dag. Vaknar samma tid nästan var dag oavsett var jag är eller om jag är ledig.