Se och göra i och runt Washington DC?

25 mars 2013 09:48
Visningar: 2254
Hej!

FÖRUTOM de sedvanliga sevärdheterna i DC - vad har ni för ANDRA TIPS som är lite utöver det vanliga?

Jag funderar på dagsutflykter man kan göra, tips?
Har kollat på Colonial Williamsburg - någon som varit där? Helst skall man väl bo där en natt eller så, men det tror jag inte är aktuellt för vår del.

Det gäller april/maj så badtips är inte aktuellt. :)
Av Niinas
25 mars 2013 19:38
Jag tycker absolut att Colonial Williamsburg är värt en dagstur om man är det minsta intresserad av amerikansk historia. Var där i somras och hade en mycket trevlig dag (och ja det är värt att köpa passet/biljetten som ger en tillträde till alla butiker och guidade turer, annars är det ganska meningslöst).

En liten utflykt till Annapolis rekommenderas också!

Av alla de fantastiska museum som finns tyckte jag och sambon specifikt om Air and Space Museum så det är ett tips om du har svårt att välja vilket/vilka museum som ska prioriteras. Men det beror såklart på intresse.
25 mars 2013 22:06
Kul! Tack för input spec om Williamsburg.

Ska kolla upp det andra.
31 mars 2013 10:35
Citerat från niinas:
Jag tycker absolut att Colonial Williamsburg är värt en dagstur om man är det minsta intresserad av amerikansk historia. Var där i somras och hade en mycket trevlig dag (och ja det är värt att köpa passet/biljetten som ger en tillträde till alla butiker och guidade turer, annars är det ganska meningslöst).

En liten utflykt till Annapolis rekommenderas också!

Av alla de fantastiska museum som finns tyckte jag och sambon specifikt om Air and Space Museum så det är ett tips om du har svårt att välja vilket/vilka museum som ska prioriteras. Men det beror såklart på intresse.
Varför Annapolis?
Av Annl
31 mars 2013 10:39
Nisse,

Har ni bokat boende? Ska ni bo på Hilton som vanligt?

Om svaret är nej på den första frågan och ja på den andra så är mitt tips att försöka se om det finns något Hilton (eller väl annat hotell) i Georgetown - det är mycket mysigare att bo där än i downtown där vi bodde. Mycket mera liv och rörelse och fler restauranger och butiker på bekvämt gångavstånd.
31 mars 2013 11:06 (redigerad)
Citerat från carolape:
Citerat från niinas:
En liten utflykt till Annapolis rekommenderas också!
Varför Annapolis?
Annapolis är en hamnstad som skall vara fin/mysig/trevlig.
Citerat från annl:
Nisse,

Har ni bokat boende? Ska ni bo på Hilton som vanligt?

Om svaret är nej på den första frågan och ja på den andra så är mitt tips att försöka se om det finns något Hilton (eller väl annat hotell) i Georgetown - det är mycket mysigare att bo där än i downtown där vi bodde. Mycket mera liv och rörelse och fler restauranger och butiker på bekvämt gångavstånd.
Jag såg att du skrivit det i en annan tråd om DC.
Av Annl
31 mars 2013 12:16
Så bra att det kunde vara till hjälp.

Ni har väl bokat in ett besök på Arlington - det var väldigt speciellt.

Rent allmänt tyckte vi att vi förstod amerikanarna och hur de tänker bättre efter att vi varit i Washington - det är mycket statyer med presidenter och mycket krigsmonument där. Ska bli spännande att se om ni får samma känsla.
Citerat från nisse2ears:
Citerat från carolape:
Citerat från niinas:
En liten utflykt till Annapolis rekommenderas också!
Varför Annapolis?
Annapolis är en hamnstad som skall vara fin/mysig/trevlig.
Citerat från annl:
Nisse,

Har ni bokat boende? Ska ni bo på Hilton som vanligt?

Om svaret är nej på den första frågan och ja på den andra så är mitt tips att försöka se om det finns något Hilton (eller väl annat hotell) i Georgetown - det är mycket mysigare att bo där än i downtown där vi bodde. Mycket mera liv och rörelse och fler restauranger och butiker på bekvämt gångavstånd.
Jag såg att du skrivit det i en annan tråd om DC. Nej vi har inte bokat boende än, så tack för tipset.
31 mars 2013 17:27
Citerat från annl:
Nisse,

Har ni bokat boende? Ska ni bo på Hilton som vanligt?

Om svaret är nej på den första frågan och ja på den andra så är mitt tips att försöka se om det finns något Hilton (eller väl annat hotell) i Georgetown - det är mycket mysigare att bo där än i downtown där vi bodde. Mycket mera liv och rörelse och fler restauranger och butiker på bekvämt gångavstånd.
Mitt förra svar blev konstigt, och sen skulle jag uppdatera det (råkade vara samtidigt som du skrev) och då försvann hälften av texten.

Vi har alltså inte bokat boende. Tack för tipset men vi kommer boka vid Capitoleum.

Som sagt, de sedvanliga sevärdheterna står redan på agendan. Vi kommer dessutom göra en dagstur till Philadelphia. Tåget tar bara 3 tim t o r . Det finns en staty där som jag vill se iRL: http://www.reynaelena.com/wp-content/uploads/2011/11/IMG_4893x.jpg
Av Annl
31 mars 2013 22:58
På vår roadtrip hade vi två nätter i Philadelphia men tyckte inte att det var mycket att ha, faktiskt. Vi valde att hoppa den sista natten och fick en extra dag/natt i NYC.

Hörde av grannarna att det dessutom är rätt kriminellt där.
Citerat från nisse2ears:
Citerat från annl:
Nisse,

Har ni bokat boende? Ska ni bo på Hilton som vanligt?

Om svaret är nej på den första frågan och ja på den andra så är mitt tips att försöka se om det finns något Hilton (eller väl annat hotell) i Georgetown - det är mycket mysigare att bo där än i downtown där vi bodde. Mycket mera liv och rörelse och fler restauranger och butiker på bekvämt gångavstånd.
Mitt förra svar blev konstigt, och sen skulle jag uppdatera det (råkade vara samtidigt som du skrev) och då försvann hälften av texten.

Vi har alltså inte bokat boende. Tack för tipset men vi kommer boka vid Capitoleum.

Som sagt, de sedvanliga sevärdheterna står redan på agendan. Vi kommer dessutom göra en dagstur till Philadelphia. Tåget tar bara 3 tim t o r . Det finns en staty där som jag vill se iRL: http://www.reynaelena.com/wp-content/uploads/2011/11/IMG_4893x.jpg
31 mars 2013 23:18
Det är just därför vi väljer en dagstripp. Det kan räcka med det. Vet inte om det är mer kriminellt där än annanstans.
Av Annl
31 mars 2013 23:24
Jo. det ska tydligen vara det.

Och en dagstur räcker mer än väl -det är ju ändå kul att ha sett USA:s första huvudstad.

När reser ni?
Citerat från nisse2ears:
Det är just därför vi väljer en dagstripp. Det kan räcka med det. Vet inte om det är mer kriminellt där än annanstans.
31 mars 2013 23:30
Citerat från annl:
Jo. det ska tydligen vara det.

Och en dagstur räcker mer än väl -det är ju ändå kul att ha sett USA:s första huvudstad.

När reser ni?
Citerat från nisse2ears:
Det är just därför vi väljer en dagstripp. Det kan räcka med det. Vet inte om det är mer kriminellt där än annanstans.
Ok. Inget jag har hört tidigare, men då får vi hålla hårt i plånkan :) Jag vill som sagt se den coola statyn, och som du säger första huvudstaden är ju lite historiskt att besöka :)

Vi åker månadsskiftet april/maj. Hoppas på en härlig vår där :) Har sett Travellovers fina foton på körsbärsträden. Kanske vi har tur i tidpunkt. (ingen aning)
Av Annl
31 mars 2013 23:36
Ja, gör det!

Underbart kul att komma till USA igen. Trevlig resa och det blir säkert toppen då i månadsskiftet april/maj.

Kan vara bra att veta att det är galet mycket poliser runt Vita huset - i alla fall var det så när vi var där. Ett gäng koreaner som stillsamt stod och fotade blev bryskt bortkörda men jag som vit, västerländsk kvinna "klarade mig undan". Helt galet kan jag tycka - men man diskuterar ju inte med den amerikanska polisen.....
Citerat från nisse2ears:
Citerat från annl:
Jo. det ska tydligen vara det.

Och en dagstur räcker mer än väl -det är ju ändå kul att ha sett USA:s första huvudstad.

När reser ni?
Citerat från nisse2ears:
Det är just därför vi väljer en dagstripp. Det kan räcka med det. Vet inte om det är mer kriminellt där än annanstans.
Ok. Inget jag har hört tidigare, men då får vi hålla hårt i plånkan :) Jag vill som sagt se den coola statyn, och som du säger första huvudstaden är ju lite historiskt att besöka :)

Vi åker månadsskiftet april/maj. Hoppas på en härlig vår där :) Har sett Travellovers fina foton på körsbärsträden. Kanske vi har tur i tidpunkt. (ingen aning)
9 apr. 2013 12:58
Citerat från nisse2ears:

Vi åker månadsskiftet april/maj. Hoppas på en härlig vår där :) Har sett Travellovers fina foton på körsbärsträden. Kanske vi har tur i tidpunkt. (ingen aning)
Tyvärr sa de på nyheterna i morse att träden blommar för fullt just NU. Jag misstänkte att maj var i senaste laget, men med tanke på lång vinter i Sverige tänkte jag att våren kanske var fördröjd även där.
13 apr. 2013 15:52
Citerat från nisse2ears:
Citerat från nisse2ears:

Vi åker månadsskiftet april/maj. Hoppas på en härlig vår där :) Har sett Travellovers fina foton på körsbärsträden. Kanske vi har tur i tidpunkt. (ingen aning)
Tyvärr sa de på nyheterna i morse att träden blommar för fullt just NU. Jag misstänkte att maj var i senaste laget, men med tanke på lång vinter i Sverige tänkte jag att våren kanske var fördröjd även där.
Vad synd. Hade också hoppats på att få se träden i blom, och vi åker liksom du april/maj.
Hoppas de blommar någon vecka
25 apr. 2013 12:19
Citerat från annl:

Kan vara bra att veta att det är galet mycket poliser runt Vita huset - i alla fall var det så när vi var där. Ett gäng >koreaner som stillsamt stod och fotade blev bryskt bortkörda men jag som vit, västerländsk kvinna "klarade >mig undan". Helt galet kan jag tycka - men man diskuterar ju inte med den amerikanska polisen.....
Och det lär ju vara ÄNNU mer pådrag nu efter Boston. Skönt att vi har flera dagar på oss att strosa omkring.
Av Oh_jay
28 apr. 2013 17:16
Hej,

Vi sprang runt framför Vita Huset och visst var det många poliser, men aldrig något problem. I Kongresshuset kunde vi gå rakt upp och ställa oss i kö, utan att förboka besöket.

Jag gillade National Museum of American History som ligger längs the Mall. En del av utställningen är gammaldags och lite trist (montrar, skyltar att läsa) men det finns verkligen allt möjligt att fundera över och jag hade lätt kunnat gå där några fler timmar.

En segway-tur längs the Mall var också riktigt roligt. http://dc.citysegwaytours.com/ har bra, prisvärda turer med duktiga guider som också löste våra problem när frun blev lite rädd och inte ville köra själv mitt i gatan.

Georgetown är verkligen värt ett besök, sikta in er på Dupont Circle och vandra sen utåt, och tillbaka ned mot the Potomac, via Watergate och Kennedy Center hem. Jag har inte varit inne där, men fick bara en stark bild av att en kvällsteater på Kennedy Center skulle vara härligt, tänk att få ströva ut på terassen en ljum vårkväll och kika ut över floden.

Har ni barn med er? Spy Museum kan bli en riktig hit. För vuxna var det helt OK, inget nytt men en kul samling prylar, filmer, spionsaker...

Slutligen: vi hittade vår favoritrestaurang alldeles nära China Town, den heter La Tasca och är en Tapasrestaurang som passade oss fint. Ligger på 7th street NW mellan G och H.
29 apr. 2013 18:11
Tack oh_jay för färsk input.

Inga barn, men det verkar ju finnas hur många museum som helst att välja mellan.
Segway låter kul och läskigt - vi får se :)

Vi kommer bo downtown (mellan Georgetown o Chinatown) och har hittat massor av lockande restauranger in the neighbourhood . Jag vill minnas att jag sett namnet på den du nämner. Har även bokat Bourbon Steak i Georgetown. Det besöket ser jag framemot!