Samos -08??

Av Jojes
18 nov. 2007 11:19
Visningar: 1019
Förra året bar det av till Zakynthos.
Har bestämt oss för Grekland även inför nästa sommar.
Har stora funderingar på Samos.
Vi har hört en hel del positivt om den ön.
Var ska man isåfall bo?
Vi vill ha sköna stränder, god mat och lagom med nattliv.
Tack för alla tips.
/ Jessica & Micke.
3 dec. 2007 18:29
Hej!

Jag var på Samos sommaren 2005, allt var toppen tycker jag!
Jag bodde då i en liten by som heter Votsalakia som ligger på södra sidan av ön. Här var det mycket lugnt och man var verkligen utvilad efter två veckor. Vi hyrde även bil och åkte runt ön, till alla turistorter och även ett par mindre byar. Gillade verkligen ön.

I Votsalakia är det som sagt lugnt, men där finns flera tevernor och ett par barer längs strandpromenaden. Stranden i Votsalakia är stening men bara ett par kilometer från Votsalakia ligger Psilli Amos, en riktigt fin sandstrand.

Jag och min Sambo ska dit i augusti 2008 igen, hoppas på att det är lika härligt som sist.

Lycka till.

//Sandra
Av Jojes
3 dec. 2007 18:37
Tack för tipsen!!

Men det blir nog Karpathos för vår del.
Kom på att vi inte gillar stenstränder.
Karpathos ska tydligen ha riktigt fina stränder.

Förra året var vi på Zakynthos.
Det kan jag rekomendera om man är ute efter sandstränder och klart vatten.

Men men man vet ju aldrig var man hamnar.
Det är ju trots allt mer än ett halvår kvar innan jag får stoppa tårna i Medelhavet igen.
Jag kan hinna mej igen om vilken Grekisk ö jag hamnar på.

Ha det gott // Jessica
Av Dino6
6 dec. 2007 14:33
Hejsan!
Karphatos blir säkert jätte bra har själv alldrig varit där,men jag har varit på zakyntos och det var ett vackert ställe men jag föredrar Samos jag bara älskade den ön,så genuint grekisk med alla dom små vackra byarna uppe i bergen där man knappt såg en enda turist på hela dagen,lätt att ta sej runt med bil,vi bodde i votsalakia men jag kan inte hålla med om att stranden var så speciellt stenig fast man ser ju allt på olika sätt,det bästa minnet jag har är när vi låg och flöt på luftmadrass och blickade upp mot dom höga bergen som omger ön det var en sån speciell känsla som bara måste upplevas..Jag ska tillbaka snart igen.
Av Pany
29 maj 2008 00:36
Karpathos är en underbar ö, så du lär inte bli besviken!! I Karpathos stad (som är urmysig) och Amopi finns ok stränder, men om ni vill till dom riktigt fina ska ni ta en båt-tur till Achata, Apella eller Kira Panagia. Helt underbart!!
Från Karpathos stad ser man en bergsby uppe på en höjd. Den är lätt att ta sig till om man har moppe eller bil. Ingen utflyktsmål, utan snarare en liten mini-by man åker igenom (på 5 min), på väg någon annanstans. Men där finns en liten grekisk taverna med läcker mat till vrakpris och det är riktig grekisk känsla. Vi var dom enda turisterna. Där fanns bara gamla grekiska farbröder i sina typiska kostymer som spelade spel och pratade med varandra.
Vi åkte dit förra sommaren, när endast miniflygplatsen fanns, så det var riktigt genuint. Så som man vill att Grekland skall vara, men som det inte alltid är pga turistexploateringen...
Min favoritö, absolut!
Vi åker för övrigt till Samos i helgen=)
Ha en trevlig semester!
Av Jojes
29 maj 2008 15:11
Tack för tipset om den lilla byn. Hur lång tid tar det med badbåten till de där sköna stränderna? Vad kostar båtturen? Jag längtar sååååååå mycket. Idag är det exakt 7 veckor kvar. Känns som en evighet. Funderade på Samos först. Men bestämde oss sen för Karpathos. Hoppas att vi inte blir besvikna. Men det tror jag inte. Så länge solen lyser, ölen är kall och det finns Grekisk sallad så är jag nöjd. Önskar dig en trevlig resa till Samos.
/ Jojes
Av Pany
30 maj 2008 17:05
Det är lite olika pris, beroende på t.ex. om man vill ha mat eller inte... Men det går att få lägre pris om man går ner till hamnen på kvällen och köper direkt av båtägaren än att köpa genom resebyrån. Jag tror vi köpte en båt-tur med grillning för 20-25 Euro av Airtours och nästa båttur för 12-15 Euro, utan mat, direkt från båtägaren. Båten går på morgonen/förmiddagen och så stannar den på 2-3 stränder några timar per strand. Vi tyckte det var perfekt för då kunde man se flera stränder. Vissa stränder kommer man endast åt med båt, men andra går det bussar till, som det blir mycket billigare att ta, men jag tyckte det var underbart att åka båt och se allt fint och så stannade båten för ett dopp ute i havet också. Man ska ha med sig mycket vatten!
Vi åkte inte till Olympos, men det skall vara värt att se (dit kunde man endast ta sig med båt när vi var där, då vägen inte var färdig).
Det går bussar till olika platser på ön från stationen i Pigadia.
När vi var där så var den större flygplatsen inte byggd än och det var inte så mycket turister. Prisnivån var jätteschysst tycket vi. Tror inte det har hunnit bli så dyrt ännu. Maten var jättegod!! Jag blev inte dålig nån gång.
Nu blir jag också jättesugen på att åka till Karpathos.... Hoppas det blir greate!
2 juli 2008 08:47
Citerat från sandrita:
Hej!

Jag var på Samos sommaren 2005, allt var toppen tycker jag!
Jag bodde då i en liten by som heter Votsalakia som ligger på södra sidan av ön. Här var det mycket lugnt och man var verkligen utvilad efter två veckor. Vi hyrde även bil och åkte runt ön, till alla turistorter och även ett par mindre byar. Gillade verkligen ön.

I Votsalakia är det som sagt lugnt, men där finns flera tevernor och ett par barer längs strandpromenaden. Stranden i Votsalakia är stening men bara ett par kilometer från Votsalakia ligger Psilli Amos, en riktigt fin sandstrand.

Jag och min Sambo ska dit i augusti 2008 igen, hoppas på att det är lika härligt som sist.

Lycka till.

//Sandra
När åker ni till Samos??? Vi åker den 31/8, jag och min sambo!
Lotta