Rundtur i Asien - hjälp och tips

5 nov. 2019 15:21
Visningar: 120
Hallå! Jag och min kompis ska passa på att åka runt i Asien efter att nu har jobbat ett tag efter studenten och innan vidare studier;
Lite info:
- budget mellan 30 000-50 000
- vi vill gärna besöka Thailand (bla, phi phi öarna, krabi, osv), Vietnam, fillipinierna och Indonesien, eventuellt Singapore.
- primära syftet med resan är att se fina platser som ständer, fin natur, risfält ev snorkla, saker som tex tempel osv är inte lika aktuellt.
- kan tänka oss att vara borta 1-3månader beroende på kostnader + / -

Vi har bokat utresa till Bangkok i början av januari, några funderingar direkt där är vart börjar man efter Thailand. Vi funderar på om vi antingen ska börja dra oss ner i Thailand -> Singapore -> Indonesien -> Filippinerna -> Vietnam för att inte behöva hoppa emellan och åka kors och tvärs för att sen åka hem till Sverige igen från Bangkok, eller ska man passa på att ta Kambodja och Vietnam när man ändå "är nära".

Vart åker man först till i Thailand om man utgår ifrån Bangkok? Någon som har tips på bra boende till ett bra pris?

Vi tar gärna emot alla tips vi kan få och alla berättelser om äventyr och upplevelser ni är nöjda med därifrån! Tack på förhand, alla svar uppskattas / Kajsa och Sofia
5 nov. 2019 20:12
Själv skulle jag nog välja en ToR-biljett från ex Bangkok. Verkar som detta är några tusen billigare än att välja singelresor.
I ert fall skulle jag nog börja med nån dag i BGK, sedan med tåg till Ubon Ratchathani, vidare till Pakse i Laos. Där har ni möjlighet till naturupplevelser, båttur i grottor ex. vis, flodbåtar på Mekong. Vidare till kambodja, Angkor Wat, kanske en dag räcker för er :) Efter Kambodja, till Phu Quoc för bad relax och slappna av.. Fortsätt norröver i Vietnam med tåg. Lao Cai och Sapa värda besök, för vandring, risfält mm Därefter flyg till Cebu, fortsätt till Malapascu, bada, snorkla och koppla av innan hemfärd..
6 nov. 2019 10:13
Synd att ni redan bokat flyget till Bangkok, det hade nog blivit billigare om ni först planerat rutten i grova drag och sedan bokat flyg till en ort och hem från en annan och sedan bokat transporterna däremellan med lågprisflyg, tåg eller buss.

Vill ni hålla kostnaderna nere bör ni nog undvika framförallt Singapore och försöka hålla ned på antalet dagar i Thailand. Kambodja, Vietnam och Filippinerna är betydligt än Thailand.

Om ni vill uppleva fina stränder och snorkling bör ni satsa på Filippinerna, dock så ligger det en bort från de mer närbelägna Kambodja och Vietnam.