Resrutt

27 mars 2018 15:51 (redigerad)
Visningar: 72
Hej! Vi är två stycken som tänkt åka till Asien från november till slutet av Februari. Vad vi planerat just nu är att börja i Filippinerna sen åka vidare till Malaysia sen Kambodja och avsluta i Vietnam då vi ska fira nyår där med familjen. Är det för tajt att besöka 4 länder på 4 månader? Och vad får man absolut inte missa?
Berätta gärna om det är något annat viktigt man måste tänka på då det är första gången vi kommer resa runt såhär
27 mars 2018 19:06
Jag antar att ni kommer flyga mellan Filipinerna och Malaysia och Kambodja?
boka flyg med AirAsia så kommer ni billigt undan. Särskilt om ni bokar lite i förväg. Jag bokade dagen eller dagarna innan jag skulle flyga när jag var där 2012 och då kostade den dyraste biljetten cirka 600 SEK.

Hur tight med tid det är beror på hur "grundligt" man vill besöka ett land. Vill man besöka alla byar utmed vägen och se alla sevärdheterna så är 4 månader antagligen inte ens nog för ett land men vill man besöka 4 länder på 4 månader så har man ju en månad per land och på det hinner man göra en hel del. :)

Vad ni inte ska missa enligt mig är Borneo. det ligger ju mitt mellan Fillipinerna och Malaysia. Ni kan göra det enkelt för er och åka till Malaysiska borneo (norra delen), den är mer bevarad än den Indonesiska delen. Där kan ni se orangutanger i det vilda till exempel. Jag har skrivit massor om Borneo här på forumet.