Resetips, resa ensam/hitta reskompis

Av Rebecc
30 okt. 2012 11:57
Visningar: 1659
Hej!
Jag heter Rebecca och blir 19 år i vinter. Tog studenten i somras och nu har jag snart gjort ett halvår i Norge. Jag jobbar här, skaffar erfarenhet och pengar, men har alltid drömt om att resa och se världen och nu börjar det bli dags! Jag har inte planerat någonting än, men Australien lockar allra mest och jag vill åka våren 2013. Men ingen av mina kompisar har samma lust att resa och jag tar därför gärna emot tips från någon som har gett sig ut och rest själv! Helst skulle jag vilja hitta en reskompis, om nu någon läser det här och har samma planer får ni jättegärna höra av er! :) men om jag inte gör det så är det inget som kommer hindra mig från att inte åka. Men vad finns det för fördelar/nackdelar med att åka själv, och något speciellt man ska tänka på? Att resa med Blueberry verkar som ett bra alternativ, någon som har erfarenhet från dem?
Av Zuri
2 nov. 2012 02:00
Hej Rebecca, jag ar en av dem som har beget mig ut sjalv pa resande fot i varlden med tanke att resa i ett ar, har nu bosatt mig i Australien och har inte ngr langsiktiga planer pa att flytta tillbaka till Sverige.
Jag tycker absolut att du ska ge dig ut i varlden, resa pa egen hand ar roligt, du kan gora precis det du vill, du kan aka nar du vill och stanna hur lange du vill pa varje plats. Skulle du trottna pa att vara ensam ar det ganska enkelt att hitta resekompisar pa plats har i Australien, det ar manga svenskar som kommer hit och reser runt tillsammans med andra som reser sjalva. Bor du pa ett hostel i en storstad (typ Sydney/Brisbane/Melbourne) kan jag nastan garantera att du kommer att traffa pa andra svenskar :)
Tror att storsta nackdelen med att resa sjalv ar att du ar ensam om dina beslut, ensam nar du strosar omkring och turistar pa olika platser ... men du kan samtidigt bestamma hur social och latt du tar kontakt med folk i din omgivning. Ar du oppen lar andra manniskor ocksa vara oppna mot dig.
Kommer du ned till Melbourne sa hojta till, kan visa dig runt stan och ge dig massa tips om landet/staden mm, stort lycka till och hoppas du kommer ivag pa din livsresa!

/Ingrid
Av Ziesta
2 nov. 2012 16:26
Jag instämmer med Zuri! Att åka på egen hand i Australien är inga problem alls! Jag var lite i samma sits som dig när jag ville iväg ut och resa (2004).. men jag är enormt glad att jag kom iväg trots att det var lite nervöst i början. Bästa året i mitt liv! :-)

Största fördelen med att åka själv tyckte jag var friheten att bestämma själv. Nackdelar.. möjligtvis att man inte har någon att i efterhand prata resminnen med... samt de där dagarna då man kom fram till ett halvtomt vandrarhem där de andra i rummet knappt hälsade på en.. och man fick gå ut själv och äta i sällskap med en bok.. gäller att ta med sig bra böcker med andra ord.. ;-) Skämt åsido, dessa dagar var rätt få.. och jag minns inte att jag längtade hem en enda gång.

Jag bokade min working holiday genom företaget Work & Travel, tror inte att jag hade vågat ge mig iväg annars, om jag hade varit helt på egen hand. Vi var även en grupp med ett tjugotal svenskar som åkte med samma plan från Sverige så man hade några att umgås med första tiden innan man lärt känna andra. Vissa av de i min grupp fortsatte att resa ihop även om de inte kände varann från början. Jag kände lite australiensare runtomkring i landet så jag passade på att besöka dem också. Det är ju guld värt att ha en personlig guide. :-) Fenomenet Couchsurfing fanns inte då (tror jag) men det hade ju varit en annan bra idé för att lättare träffa folk. http://www.couchsurfing.org/

Vill man inte vara helt själv och inte hittat folk att resa med just då, finns det ju även gruppresor man kan hänga med på.. allt från dagsturer till flera veckor. Jag var iväg på några sådana som jag bokade via vandrarhemmen. Brukar finnas massa broschyrer från olika rundreseföretag där. På dessa söksidor hittar du några sådana företag om det skulle va intressant:
Travaddict http://www.travaddict.com/
Bugbitten http://www.bugbitten.com/
Av Rebecc
6 nov. 2012 11:53
Tack så jättemycket för svaren! Verkligen inspirerande :)
7 nov. 2012 13:04
Hej!
Jag ska åka till Brisbane i februari. Känner en person där men sen kör jag solo.
Är också lite smått nervös för detta. Om du bestämmer dig för att åka så kan vi ta en öl om våra vägar korsas :)
Av Rebecc
7 nov. 2012 21:00
Fan vad härligt! Det tycker jag verkligen :)
Av Sara90
8 nov. 2012 13:35
Haha det var jag som skrev meddelandet över här. Blev något jävligt konstigt med mitt namn. Men dra iväg ett meddelande till mig eller något så kan vi byta mailadress eller något!