Resecentrumgruppen, säljer flygresor. Varning!!!

27 feb. 2007 12:57
Visningar: 73510
Hej!

Jag vill varna för Resecentrumgruppen på Sveavägen i Stockholm. De finns även på Internet och är en iransk firma.

Min fru köpte en biljett till Hong Kong men råkade säga fel efternamn eftersom vi nyligen gift oss. Vid kontakt med Resecentrumgruppen för korrigering var de villiga att stryka den nyss inköpta biljetten (utan ersättning) och sedan sälja en ny biljett (till ett nu dyrare pris). Vid kontakt med KLM (som biljetten gällde) sade de att Resecentrumgruppen borde utföra en enkel ändring av efternamnet på biljetten, detta händer ganska ofta.

Vid förnyad kontakt med Resecentrumgruppen (svårt att förstå vad de säger, språkproblem) är de nu villiga att ändra efternamnet på biljetten för 595 SEK. De säger vidare att de inte alls har ändrat sig utan att detta "erbjudande" har gällt hela tiden. Enligt KLM skall de ändra namn på biljetten utan någon kostnad.

Detta kommer naturligtvis att bli ett fall för KO och Plus (i TV). De sade på resegruppen att de är så vana vid detta och inte bryr sig.

ERGO, akta Er för Resecentrumgruppen!!!
1 feb. 2010 15:55
En Iransk firma?!?!?
som om det ska ha med saken att göra, Känner lite Hat mot iranier från dig
för att vara världsvan är du väldigt trångsynt.

"Vid kontakt med KLM (som biljetten gällde) sade de att Resecentrumgruppen borde utföra en enkel ändring av efternamnet på biljetten, detta händer ganska ofta."

NEJ det är inte VANLIGT att man inte kan sitt eget efternamn
i sådana fall så stavar man fel. men ger inte FEL efternamn

så brukar det vara i SVERIGE och ALLA SVENSKAR KAN SITT EFTERNAMN

MVH
Väldigt nöjd med resecentrumgruppen.
1 feb. 2010 18:51
visst kan det väl ha med saken att göra om det är en iransk firma vad det gäller språkproblemen, det står väl ingenstans att Letterman har något emot Iranier eller andra österlänningar eller har jag missat nåt? måste man alltid utgå ifrån att folk är rasistiska så fort man skriver nåt om språkproblem eller nämner att något är negativt med en utländsk firma? jag tror inte att en Iranier eller någon annan utländsk medborgare skulle var särskillt lycklig heller för den delen om de inte kunde göra sig förstådd med en svensk resesäljare men det betyder väl inte att de för den skull behöver ha med rasism att göra och måste man vända taggarna utåt så fort någon ifrågasätter något.

Angående att han skrev att det var vanligt att det blev fel på namnet så tror jag heller inte att han menade att man ofta skriver fel efternamn utan han menade nog att man ofta stavar fel och måste ändra av den anledningen men jag kanske var för dum där också vad vet jag.

>Citerat från davidflygare:
En Iransk firma?!?!?
som om det ska ha med saken att göra, Känner lite Hat mot iranier från dig
för att vara världsvan är du väldigt trångsynt.

"Vid kontakt med KLM (som biljetten gällde) sade de att Resecentrumgruppen borde utföra en enkel ändring av efternamnet på biljetten, detta händer ganska ofta."

NEJ det är inte VANLIGT att man inte kan sitt eget efternamn
i sådana fall så stavar man fel. men ger inte FEL efternamn

så brukar det vara i SVERIGE och ALLA SVENSKAR KAN SITT EFTERNAMN

MVH
Väldigt nöjd med resecentrumgruppen.
Av Begesk
1 feb. 2010 19:11
Bra att du varnade. Självklart skall man inte gynna ett sådant företag. Så vitt som jag förstår klarar de heller inte svenska språket vilket också leder till många missuppfattningar. Nej jag håller med om att man skall bojkotta företaget:

Resecentrumgruppen på Sveavägen i Stockholm

Det finns så många bra svenska företag som dessutom har förståelse för att värna om kunden, som de skall leva på.

Bra att du varnade för: Resecentrumgruppen på Sveavägen i Stockholm. Köp inte där!!
Av Energi
5 feb. 2010 11:55
Precis som Bengtar skrev " är även en social aspekt " på en annan tråd, där Bibby undrade varför man ställer samma fråga igen fast det finns trådar om just det ämnet.
Här ser vi ett tydligt exempel på hur Begesk, Bibby och Tubbe håller i den sociala biten. Denna gång med humor, fast det egentligen ingenting har med tråden att göra.
Av Bibby
5 feb. 2010 20:13
Citerat från energi:
Precis som Bengtar skrev " är även en social aspekt " på en annan tråd, där Bibby undrade varför man ställer samma fråga igen fast det finns trådar om just det ämnet.
Här ser vi ett tydligt exempel på hur Begesk, Bibby och Tubbe håller i den sociala biten. Denna gång med humor, fast det egentligen ingenting har med tråden att göra.
Vet inte om du missuppfattat mig eller om jag varit oklar, men jag har länge eftersökt lite mer socialt prat här, gärna med humor men det verkar vara förbjudet.

Sen tycker jag fortfarande att det är konstigt att folk frågar samma sak om och om igen istället för att söka här eller googla. Det ser jag ingen socialt aspekt i.
Av Mpc
5 feb. 2010 20:20
Citerat från bibby:
Citerat från energi:
Precis som Bengtar skrev " är även en social aspekt " på en annan tråd, där Bibby undrade varför man ställer samma fråga igen fast det finns trådar om just det ämnet.
Här ser vi ett tydligt exempel på hur Begesk, Bibby och Tubbe håller i den sociala biten. Denna gång med humor, fast det egentligen ingenting har med tråden att göra.
Vet inte om du missuppfattat mig eller om jag varit oklar, men jag har länge eftersökt lite mer socialt prat här, gärna med humor men det verkar vara förbjudet.

Sen tycker jag fortfarande att det är konstigt att folk frågar samma sak om och om igen istället för att söka här eller googla. Det ser jag ingen socialt aspekt i.
Du har så rätt bibby lite mer soc humor
Av Annkan
6 feb. 2010 00:34
ja, som sagt, se till att det är svenska vi pratar om .......inget mera sagt .....
Av Energi
6 feb. 2010 11:39
Citerat från bibby:
Citerat från energi:
Precis som Bengtar skrev " är även en social aspekt " på en annan tråd, där Bibby undrade varför man ställer samma fråga igen fast det finns trådar om just det ämnet.
Här ser vi ett tydligt exempel på hur Begesk, Bibby och Tubbe håller i den sociala biten. Denna gång med humor, fast det egentligen ingenting har med tråden att göra.
Vet inte om du missuppfattat mig eller om jag varit oklar, men jag har länge eftersökt lite mer socialt prat här, gärna med humor men det verkar vara förbjudet.

Sen tycker jag fortfarande att det är konstigt att folk frågar samma sak om och om igen istället för att söka här eller googla. Det ser jag ingen socialt aspekt i.
Har aldrig sett att någon reagerat negativt på humor på denna sida.
Men vad spelar´det för roll för dig egentligen om du får skämta och leva ut din sociala förmåga på en redan ställd fråga eller en ny som denna tråd?
Av Daytona
6 feb. 2010 16:38
Vi köpte en resa med ovan nämnda resebyrå i december ( ska åka i höst) Vi dubbelbokade dessutom biljetterna men det fixade dom snabbt via telefonkontakt. Ett av flygbolagen vi ska åka med, ändrade nyss sin tidtabell, då ringer en säljare från resebyrån upp oss och berättar om läget och undrar om vi accepterar eller vill ha pengarna tillbaka. I dom 2 fallen vi varit i telefonkontakt med resecentrumgruppen, så har vi inte haft några problem med att förstå vad dom säger. Efter all kritik här, så blev vi lite oroliga och kontaktade SAS som är huvudbolaget vi ska flyga med, och våran bokning fanns med, betald, bekräftad och klar.
Av Tuareg
7 feb. 2010 14:31 (redigerad)
Citerat från tuareg:
Diskussionen förvånar mig, eller kanske inte. Letterman har inte följt de mest elementära reglerna för köp av biljetter. Han gör då en affär av att resebyrån är en "iransk firma". Och talar om språkproblem. Fakta? Någon ansluter med "Köp svenskt"! I så fall, varför? Reser han bara med SAS? En tredje HÖJER RÖSTEN i sin iver att förtala bolaget för en bojkott av detsamma. Belägg? En fjärde drar in det arabiska språket. Varför? Är detta humor? Socialt umgänge? Eller är det de så kallade "världsresenärerna" på hemmaplan?

Vissa inlägg hör mer hemma på Sverigedemokraternas hemsida - inte i ett forum för människor som berömmer sig om att vilja resa till andra länder för att uppleva andra kulturer.
Mitt ärende citerar jag här ovan. Istället för att kommentera inlägget, avvek du direkt från ämnet.

Edit:
Efter min kommentar har du lagt till denna mening: "Vad jag nenar är att det inte är någon ide att kommentra om du inte har för avsikt att stanna kvar". Alltså mera oskrivna regler att tampas med!
Av Energi
7 feb. 2010 15:13
Citerat från tuareg:
Diskussionen förvånar mig, eller kanske inte. Letterman har inte följt de mest elementära reglerna för köp av biljetter. Han gör då en affär av att resebyrån är en "iransk firma". Och talar om språkproblem. Fakta? Någon ansluter med "Köp svenskt"! I så fall, varför? Reser han bara med SAS? En tredje HÖJER RÖSTEN i sin iver att förtala bolaget för en bojkott av detsamma. Belägg? En fjärde drar in det arabiska språket. Varför? Är detta humor? Socialt umgänge? Eller är det de så kallade "världsresenärerna" på hemmaplan?

Vissa inlägg hör mer hemma på Sverigedemokraternas hemsida - inte i ett forum för människor som berömmer sig om att vilja resa till andra länder för att uppleva andra kulturer.
Blir så trött på att folk kallar andra människor för rasister till höger och vänster. Han fick dålig service och dom var dåliga på det svenska språket, men det får man tydligen inte tycka för då är man rasist.
Av Tuareg
7 feb. 2010 15:32 (redigerad)
Citerat från energi:
Han fick dålig service och dom var dåliga på det svenska språket ....
Inte så dumt att då hålla sig till det ämnet.
8 feb. 2010 12:13
Tack Reseguidens redaktion för att ni har avlägsnat alla inlägg som innehöll direkta personangrepp och okvädningsord och att ni också håller rent från all slags rasism i forumet. Det finns andra och bättre lämpade forum för dem som önskar hänge sig åt den sortens "humor" och "sociala umgänge".
Av Tubbe
8 feb. 2010 13:34
Hej

Jag skicka en kopia på länken till Resecentrumgruppen på tråden för en vecka sedan för att de skulle få chans att kommentera, men tyvärr
har de inte gjort det.

Först Tuareg sen Tuareg_x på samma helg och nyligen X_tuareg Lite trist att man inte kan stå för den man e.

/ R
Av Begesk
8 feb. 2010 16:32
Skriver: "Det finns andra och bättre lämpade forum för dem som önskar hänge sig åt den sortens "humor" och "sociala umgänge".

Givetvis skall denna varningen gå ut till så många forum som möjligt. Tack för det tipset Tuareg_x .

Varningen gäller företaget :
556460-0491
Resecentrum i Stockholm AB
Sveavägen
STOCKHOLM

"Vid förnyad kontakt med Resecentrumgruppen (svårt att förstå vad de säger, språkproblem) är de nu villiga att ändra efternamnet på biljetten för 595 SEK. De säger vidare att de inte alls har ändrat sig utan att detta "erbjudande" har gällt hela tiden. Enligt KLM skall de ändra namn på biljetten utan någon kostnad."

En av Reseguidens.se ambitioner är att hjälpa oss medlemmar med att våra resor skall bli trevliga och säkra. Inkl. bra tips och varningar för "fyrkantiga" företag!

Tubbe säger: "Först Tuareg sen Tuareg_x på samma helg och nyligen X_tuareg Lite trist att man inte kan stå för den man e." Dessa medlemmar har hastigt nu lämnat detta forum som gubben i lådan. Medlemskapet var kort!!
Av Energi
8 feb. 2010 17:18
Citerat från begesk:
Skriver: "Det finns andra och bättre lämpade forum för dem som önskar hänge sig åt den sortens "humor" och "sociala umgänge".

Givetvis skall denna varningen gå ut till så många forum som möjligt. Tack för det tipset Tuareg_x .

Varningen gäller företaget :
556460-0491
Resecentrum i Stockholm AB
Sveavägen
STOCKHOLM

"Vid förnyad kontakt med Resecentrumgruppen (svårt att förstå vad de säger, språkproblem) är de nu villiga att ändra efternamnet på biljetten för 595 SEK. De säger vidare att de inte alls har ändrat sig utan att detta "erbjudande" har gällt hela tiden. Enligt KLM skall de ändra namn på biljetten utan någon kostnad."

En av Reseguidens.se ambitioner är att hjälpa oss medlemmar med att våra resor skall bli trevliga och säkra. Inkl. bra tips och varningar för "fyrkantiga" företag!

Tubbe säger: "Först Tuareg sen Tuareg_x på samma helg och nyligen X_tuareg Lite trist att man inte kan stå för den man e." Dessa medlemmar har hastigt nu lämnat detta forum som gubben i lådan. Medlemskapet var kort!!
Kan bara hålla med!
Forumet är ju ett sätt för oss konsumenter att kunna hänvisa till seriösa företag samtidigt som man kan ge företag som inte sköter sig en känga.
Sedan funderar jag över om Letterman skrivit att det var tex ett Amerikanskt eller Finskt företag. Skulle han då blivit utmålad som rasist?
Av Begesk
8 feb. 2010 18:04
Energi: "Sedan funderar jag över om Letterman skrivit att det var tex ett Amerikanskt eller Finskt företag. Skulle han då blivit utmålad som rasist"?

Nej, redaktionen överreagerade och försöker vara alla till lags. De mest onyanserade inläggen tycker jag var skrivna av 1): Tuareg, 2). Tuareg_x , 3). X_tuareg samt en del andra inlägg, som saknade fakta. Dessa inlägg gav åtminstone mig en känsla av att de var skapade BARA för att förvirra. Men jag la´ inte ner någon större tid i att läsa, kände bara .......... förvirringen ......!

Att man har olika uppfattningar tycker jag framkom tydligt, men det är ju inte så konstigt, snarare tvärt om. Företag som är "fyrkantiga" är inga bra samarbetspartner. Man skall undvika dem och gynna företag som sköter sig. Det tjänar alla på!
Av Tubbe
15 feb. 2010 15:12
Citerat från begesk:
!
Tubbe säger: "Först Tuareg sen Tuareg_x på samma helg och nyligen X_tuareg Lite trist att man inte kan stå för den man e." Dessa medlemmar har hastigt nu lämnat detta forum som gubben i lådan. Medlemskapet var kort!!
Hej Begesk:

Ja det finns en del helgsurfare, när de får tag i en flaska " vind i seglet" så växer deras självförtroende.
Nyligen så var en "helgsurfare" väldigt aktiv med att skicka PM till mig och sen avsluta sitt medlemskap...3 gånger . Men det är svårt att bli förbannad på ett sjukt betende.

Ang Resecentrum gruppen så tipsa jag dem om den dåliga kritiken här på RG genom att skicka ett mail, men de har tydligen valt att inte kommentera. Några dagar senare så skicka jag en förfrågan om en flyg biljett till Köpenhamn/ BKK den 20 feb. Det tog då två dagar innan jag fick ett svar.Således fungerar deras mail.

Priset var i alla fall strax under 14.000 ........med Airoflott ..............om nu någon är sugen

/ R
Av Theelf
15 feb. 2010 15:58
Tack Tubbe för dagens skratt. Och bra utredningsarbete!

Airoflott = Humor på hög nivå!

Tycker och Hälsar,

TheElf
Av Daytona
16 feb. 2010 06:55
Läste precis om en person här på reseguiden , som fyllt i fel namn när han/hon köpte biljett av Mrjet. Som jag uppfattar det så skulle det kosta 3800 att ändra namnet på biljetten. . . . .
16 feb. 2010 14:06
Då tråden är KRAFTIGT censurerad så är det omöjligt att kommentera vidare.

Vad är tidigare sagt??

Så jag har förståelse för att sign. Daytona är förvirrad, det är jag med.

Vem vet????
Av Evdim15
24 maj 2013 11:54
Warning!!!!

just now we had a problem with the RESECENTRUMGRUPPEN.
We booked ticket more than 1 month ago but we did a mistake with one of the letter of my wife lastname but im not sure about it.
We sent them many emails and also calle many times, and they sent us email telling that it will cost 850kr for this.
Secondly we called again to ask how to pay it but they said that it cost only 250kr, thirdly they said that it will cost nothing.
so we was waiting for weeks for the correct ticket but we diditn recieved anything so we called again and they said that it will cost 1450kr again.
But when my wife talk to them how to pay it, they said that the old ticket cant use anymore so they recomend us to buy new ticket which is we did and pay for the new ticket.
We waited for 2 days for the new ticket and that time we called the berlin airline and asked if it possible to fix the ticket and they said that the agency can do that without cost anything.
So i called back again to the agency and they said that airberlin is incorrect,
and everytime we called they almost doesnt want to talk to us and we had to call many times but still they had alot of alibi.
Now were still thinking that they just simply stole some money from us and destroy our holiday.
So we just wanted to warn all of you to stay away from this agency.
Best regards,
Julie and Eugeny
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Nilox
23 jan. 2014 12:35
Som sagt är tråden gammal men funkade bra förra månaden då jag använde mig av resecentrumgruppen.
24 aug. 2014 18:06
Jag köpte nyligen en resa med Resecentrumgruppen, och när man redan hade valt flygresa och klickat sig hela vägen fram till betalnings-vyn så blev plötsligt priset 100 kronor dyrare! Samtidigt lades det fram som "rabatt" på 100 kronor om man var medlem i vissa banker. Jag tycker att det är grundläggande att man ska betala det pris som är givet, så det här var riktigt dålig stil av Resecentrumgruppen.
9 okt. 2015 23:04
Kan bara stämma in i varningarna för RCG. Betalade extra för deras servicepaket. Försökte ringa dem angående sittplatsbokning, som enligt deras hemsida ska ingå i de 199 kr extra som jag betalade. Efter över en timme i telefonkö blev jag bortkopplad. Har skickat två mail utan en enda reaktion. Fick slutligen tag på dem via telefon efter nära en vecka, men de kunde inte boka någon sittplats. De kunde bara sända en "Request" till flygbolaget, dvs inte göra någon egen bokning. För 20 EUR kunde flygbolaget fixa sittplatsbokningen. Vi var fyra från olika orter och med egna bokningar som betalat extra för servicepaketet och ville ha platser nära varandra i planet, men tji fick vi. Blåsta på pengarna för deras "Servicepaket A". Kan även stämma in i språkbristerna i telefonsupporten. Nästa gång återgår jag till BigTravel som jag använt många ggr med utmärkt service och hyfsat billiga resor om än inte billigast. Det är dyrt att köpa billigt!
Att varna för utländska företag(are) med bristande språkkunskaper är för övrigt inte rasism. Det är konsumentupplysning och hör definitivt till denna typ av forum.
Av Erikwr
1 dec. 2015 21:17
Jag köpte en flygresa till Sydamerika. Jag sökte efter "billiga flygresor" på internet och jag hade aldrig hört talas om RCG tidigare så jag hade inga förutfattade tankar kring företaget då jag betalade resan. Jag köpte resan med "Servicepaket A" då jag är mjölkallergiker och det stod när jag bokade resan att man kunde beställa specialkost på flygplanet om man hade Servicepaket A (extra 199kr). På det första flyget mellan Arlanda och Heathrow delades det ut lättare fika. Jag blev lite förbryllad över att Brittish Airways inte hade något alternativ åt mig. Sedan tänkte jag att det kanske endast gällde på den längsta resan, dvs över Atlanten. Mellan London och Dallas flög jag med American Airlines. Då de under flygningen delade ut varm mat förklarade jag att jag hade beställt specialkost då jag bokade biljetten och frågade om den varpå de svarade att jag var tvungen att ha beställt specialmat via deras hemsida (www.aa.com). Då gick det upp för mig att det hade skett någon misskommunikation mellan RCG och flygbolagen. Därefter förväntade jag mig inte att få någon specialkost på den återstående flygningen från Dallas till Lima. Heller inte någonting på resan hem till Sverige igen. RCG är ett oprofessionellt företag i mina ögon och jag avråder andra från att boka resor via dem. Jag tänker personligen konfrontera dem angående detta då deras kontor ligger inte långt ifrån där jag bor.
1 dec. 2015 21:33
Varför kontaktade du inte flygbolaget inför hemresan så kunde de lagt in det? Eller så kunde du själv gjort det på hemsidan. En resebyrå KAN boka specialkost också, men det har uppenbarligen inte funkat i ditt fall. Jag förstår överlag inte varför man betalar extra för att boka specialkost då det självklart alltid är gratis och så lätt att boka direkt hos flygbolaget.
2 dec. 2015 07:43
Är ju ganska enkelt Marie... Många vet inte vad man kan begära utan extra kostnader och inte. Vissa bolag (oavsett bransch) är j-t duktiga på att utnyttja detta.
Av Birgere
2 dec. 2015 08:51
Grundregeln är väl att ALDRIG köpa tilläggstjänster av resebyrån.
- Avbokningsskydd (vid sjukdom etc) har man via kortet man betalar med
- Mat bokar man direkt med flygbolaget genom att logga in på sin bokning på flygbolagets hemsida
- Sittplats bokar man även den på flygbolaget, även om det kan kosta en slant.

Det är rent bondfångeri som resebyråerna sysslar med. Att det däremot inte fungerar med tex en matbeställning kan nog uppfattas som "shit happens".
Av Evaleo
16 mars 2016 10:49
Önskar jag hade läst detta inna jag bokade via RCG. De är verkligen jättedåliga - missvisande info om bagage, jättelånga telefontider, otrevlig service. Jag har förlorat 100 euro som jag inte räknat med och satt flera timmar i telefon bara för att få tag på dem. Aldrig mer!
Av Birgere
16 mars 2016 11:35
Citerat från Evaleo:
Önskar jag hade läst detta inna jag bokade via RCG. De är verkligen jättedåliga - missvisande info om bagage, jättelånga telefontider, otrevlig service. Jag har förlorat 100 euro som jag inte räknat med och satt flera timmar i telefon bara för att få tag på dem. Aldrig mer!
Berätta gärna lite mer vad exakt problemet var. Det är bra information för alla andra att läsa
Av Evaleo
16 mars 2016 12:17
visst - här kommer det, helt kort: ingen info om att biljett med Lufthansa bara omfattar handbagage. RCG påstår att vi missat det vid bokningen, men varför finns ingen info om bagage på biljetten? det brukar stå "bara handbagage" när så är fallet. så man får lägga ut en massa pengar när man checkar in. sen försöker man förboka bagage för returresan, men väntetiderna hos RCG är mellan 30 och 60 min och det kostar 500 kr per incheckad väska.
16 mars 2016 12:31
Varför går du inte bara on på Lufthansas hemsida och lägger till ett bagage?
Av Birgere
16 mars 2016 12:43
Citerat från Evaleo:
visst - här kommer det, helt kort: ingen info om att biljett med Lufthansa bara omfattar handbagage. RCG påstår att vi missat det vid bokningen, men varför finns ingen info om bagage på biljetten? det brukar stå "bara handbagage" när så är fallet. så man får lägga ut en massa pengar när man checkar in. sen försöker man förboka bagage för returresan, men väntetiderna hos RCG är mellan 30 och 60 min och det kostar 500 kr per incheckad väska.
Jo någonting gick ju snett där.

På RCGs sida när du bokar med lufthansa står det:
Bagage ingår inte i priset för flygbiljetten med detta flygbolag.
Du kan välja att köpa till bagage under bokningsprocessen
Observera att kostnad för bagage är högre på flygplatsen.
Förbokat bagage kan inte återbetalas.

Vad som står på e-biljetten vet ju bara du.

Läser man sedan vidare på Lufthansas sida så står det:
Economy Light
The basic fare as the lowest-price option
The new ‘Light’ fare is ideal for you if you are only travelling with carry-on baggage and know exactly when you will be flying – because bookings cannot be changed nor tickets refunded. For an additional charge you can add one piece of baggage and a seat reservation to your booking at any time

Så vill du ha extra bagage så går man väl bara in på Lufthansas sida med sitt bokningsnummer och köper till detta.

Det är ju inte helt lätt som ovan resenär att känna till alla dessa vägar och speciellt som Lufthansa började med sin nya Light Fare för bara ett halvår sedan.
Av Evaleo
16 mars 2016 12:59
På min biljett står det faktiskt Economy, inte Light. Och att det inte står något alls om bagage har RCG förklarat med att det inte heller står att man har rätt till bagage. Visst, så kan man också se det, men är det rätt mot kunden? Grejen är att det här är första gången jag inte fattar att jag bokar en resa utan bagage, att denna resa hade kunnat bli betydligt billigare med andra flygbolag och att RCG inte sköter sig så bra.
Av Idal12
5 jan. 2017 07:44
Tack för varningen Letterman! Jag håller med till 100%. Har bara haft en massa problem med Resegruppen.
Önskar bara jag hade fått reda på det INNAN jag bokade flyg till Nya Zeeland... Min kille skadade axeln och orkade egentligen inte åka, men vi fick ingen hjälp med att boka om resan, så vi fick ju åka ändå.... Vill ju inte slänga 18 lax i papperskorgen... Mycket besviken!!! Aldrig mer resecentrumgruppen!
Av Hille2
5 jan. 2017 08:28
Citerat från Idal12:
Tack för varningen Letterman! Jag håller med till 100%. Har bara haft en massa problem med Resegruppen.
Önskar bara jag hade fått reda på det INNAN jag bokade flyg till Nya Zeeland... Min kille skadade axeln och orkade egentligen inte åka, men vi fick ingen hjälp med att boka om resan, så vi fick ju åka ändå.... Vill ju inte slänga 18 lax i papperskorgen... Mycket besviken!!! Aldrig mer resecentrumgruppen!
Hade ni köpt en ombokningsbar resa som ni inte fick omboka...eller vad menar du?
Hemförsäkringens reseskydd brukar skydda om man inte kan åka pga sjukdom, prövade ni inte med det?
27 maj 2019 14:44
Citerat från Evaleo:
På min biljett står det faktiskt Economy, inte Light. Och att det inte står något alls om bagage har RCG förklarat med att det inte heller står att man har rätt till bagage. Visst, så kan man också se det, men är det rätt mot kunden? Grejen är att det här är första gången jag inte fattar att jag bokar en resa utan bagage, att denna resa hade kunnat bli betydligt billigare med andra flygbolag och att RCG inte sköter sig så bra.
27 maj 2019 14:47
Ja detsamma hände mig precis. Försökte prata med dem och säga att jag aldrig skulle bokat med dem om jag förstått att bagaget inte ingått....de tar inte på sig att de gjort något fel från deras sida och nu kostar det nästan 600kr om jag vill avboka fast jag bokade biljetten för 3 timmar sedan. Nu kommer jag förutom biljetten då få lägga till 2000kr extra eller mer för bagage. INTE okej så dåligt att företag kan hålla på såhär 2019
27 maj 2019 16:39
Citerat från Maja7312:
Ja detsamma hände mig precis. Försökte prata med dem och säga att jag aldrig skulle bokat med dem om jag förstått att bagaget inte ingått....de tar inte på sig att de gjort något fel från deras sida och nu kostar det nästan 600kr om jag vill avboka fast jag bokade biljetten för 3 timmar sedan. Nu kommer jag förutom biljetten då få lägga till 2000kr extra eller mer för bagage. INTE okej så dåligt att företag kan hålla på såhär 2019
Det är ju inte resebyråns fel att du köper en biljett utan bagage.
Man kan idag nästan räkna med att bagage inte ingår. Flygbolagen har infört biljetter utan bagage bl.a. för att hamna högst upp på sökmotorerna. Så det är svårt att se om det igår när man köper hos resebyrå.
På flygbolagets hemsida är det dock lätt att skilja de olika biljettyperna åt.
27 maj 2019 19:54
Fascinerande att denna tråd fortfarande - efter 12 års pyrande - flammar till.
27 maj 2019 23:10
Citerat från Robbowan:
Fascinerande att denna tråd fortfarande - efter 12 års pyrande - flammar till.
Den tillhör ju faktiskt de gamla klassikerna! :D
28 maj 2019 06:33
Citerat från Ixploretheworldcom:
Citerat från Robbowan:
Fascinerande att denna tråd fortfarande - efter 12 års pyrande - flammar till.
Den tillhör ju faktiskt de gamla klassikerna! :D
Precis! :-D
21 juli 2019 11:37
Är det någon som vet om man kan lägga till en person på en redan bokad och betalad biljett? Ska resa med 4 tjejer som redan bokat sina biljetter under en av tjejernas namn/bokning. Eller måste jag göra en egen? Känns kanske inte värt att krångla med Resecentrumgruppen om detta utan bara boka min egen biljett..?...
Av Birgere
21 juli 2019 12:00
Citerat från Elinaaaa:
Är det någon som vet om man kan lägga till en person på en redan bokad och betalad biljett? Ska resa med 4 tjejer som redan bokat sina biljetter under en av tjejernas namn/bokning. Eller måste jag göra en egen? Känns kanske inte värt att krångla med Resecentrumgruppen om detta utan bara boka min egen biljett..?...
Nej, boka en egen biljett, helst direkt på flygbolagets sida.