Varning för Resecentrumgruppen!

22 jan. 2016 18:35
Visningar: 7490
Jag vill varna för Resecentrumgruppen som säljer flygbiljetter. En inrikes resa (Sverige) blev i somras inställd pga tekniskt problem med flygplanet. Vi fick ta oss hem med buss. Jag mejlade Resecentrumgruppen omedelbart dagen efter och fick ett ärendenummer med autoreply. Sedan hände ingenting. Mejlade flera gånger men fick inget svar. Gick inte att komma fram på telefonen. Vid ett fysiskt besök på Resecentrumgruppen på Sveavägen 1½ månad efter den inställda resan, fick jag svaret att det kan ta upp till 2 månader innan pengarna betalas ut. När det gått 4 månader mejlade jag igen, men fick ingen som helst respons. Efter 5 månader anmälde jag ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden. Det gav resultat, och Resecentrumgruppen betalade tillbaka pengarna.
Av Bibby
22 jan. 2016 18:43
Undvik resebyråer. De tillför inget.

Boka direkt av flygbolag, hotell, tåg, etc.
Av Birgere
22 jan. 2016 18:51
Tråkigt att saker strular.
Men vad var det ni begärde ersättning för och vad gjorde flygbolaget åt er?
var det en paketresa eller bara en flygbiljett ni köpt.
Mellan vilka orter var flyget.
Av Bibby
22 jan. 2016 19:34
Nu är det ju inte första gången som det varnas för denna resebyrån, eller för nån resebyrå generellt.
De verkar fallera så fort det blir lite svårt och jobbigt.

Att boka direkt från producenten minskar många risker, en del är inte felfria men du slipper ett mellanled som oftast inte tillför nåt positivt alls, snarare tvärtom.

Sens moral:
Boka alltid av huvudproducenten.
23 jan. 2016 00:54
Hade läst den här tråden o det ringde nån klocka i huvudet, men jag bokade iallafall häromdagen GOT-Wroclaw t.o.r, o lyckade klanta till det så jag bokade hemresan 28 apr istället för 28 jan.

Var helt inställd på att behöva leta upp en enkelbiljett extra för 28 jan.. Ringde Rececentrumgruppen...ja fick vänta ca 18-20 min, men man hörde progressen hela tiden. Väl framme svarade en trevlig man som sa att jag kunde boka av biljetten helt före kl.17, skulle då kosta 299:- adm.avgift, men han letade upp en hemresa åt mig o ändrade, totalkostnad blev samma som om jag hade bokat rätt från början (sökte för att kolla upp det när vi var klara..).

..så det var en bra erfarenhet av RCG från min sida..
23 jan. 2016 12:08
Likadant med hotell... Som hotellanställd vill man hjälpa till, men i många fall måste man/jag hänvisa tillbaka till resebyrån. Saker kan lösas på plats, men är det saker som faller utanför en bokning - och att fixa detta handlar om pengar - kommer gästen att hänvisas tillbaka till resebyrån. Det är inte dålig service, det är en avtalsfråga.