Resa till asien visum mm

25 juni 2022 16:54
Visningar: 153
Tjenare.
Det är så att jag ska resa till asien för första gången. Och har lite frågor som jag tänkte att några av er kanske kan hjälpa till med.
Det är så att jag har tänkt att resa först till Thailand och vara där i 3 månader. Sedan vidare till Kambodja, Indonesien även flera andra länder.

Det jag undrar över är kan jag ansöka om ett visum för thailand som gäller månader och sedan ett för te.x Indonesien. För om jag förstått rätt så är ju inte visumet för hela asien utan endast för ett land.

Tacksam för svar.
/ H
25 juni 2022 17:35
Jo, tjenare!
Allt beror på hur länge du ska stanna i resp land., Thailand 3 månader är tydligen bestämt. I Indonesien kan du stanna 1 månad utan visum osv. Ta reda på hur länge det är visumfritt i Dina Länder så vet du om du behöver söka visum. Viktigt är också vilken flygbiljett du tänker köpa...
25 juni 2022 20:36
Okej det ska jag ha i åttanke. Vad menar du med vilken flygbiljettt?. Hänger inte riktigt med där.
Tack för svar.
/ H
26 juni 2022 11:31
Jo, det finns t/r biljetter, enkla, öppna (ombokningsbara) tex. Flygbolag och ankomstland har olika krav på returbiljett eller en biljett, som visar att du lämnar landet. Kan vara flyg,, tåg eller bussbiljett. Allt sånt ska du ta reda på innan!

Speciella regler har skapats niu i "Coronatider", som är tillfälliga.

Om inte Thailand är viktigt att börja med, så kan du välja ett annat land att börja med. Tex Malaysia, så slipper du skaffa visum till Thailand. Malaysia ger dig 3 månader vid inträde. Singapore oxå tror jag, men där är dyrare att bo.
22 juli 2022 10:03
Okej ska kolla upp allting. Och tack så mycket för tipsen det uppskattas.
24 juli 2022 13:29
Du bör även ha adresser till vart du tänkt bo. Den frågan kommer du få besvara på inresedokumenten. Tips är att ta något ställe du har råd med och ange den adressen och boendets namn. Har du inte budget att bo på Hilton eller Sheraton så skriver du givetvis inte sådana adresser.

Malaysia 90 dagar vid ankomst och ett mycket vackert land som inte är invaderat av turister.

Thailand/Kambodja/Indonesien 30 dagar vid ankomst.
24 juli 2022 16:06
Okej det är förståeligt. Nu har jag redan bokat flyget till Thailand så kommer utgå därifrån men sedan kommer jag besöka andra länder i just Asien.