Resa som ensam tjej

11 juni 2012 15:12
Visningar: 3132
Hej,

Jag tänkte ta ledigt en månad i juli/ eventuellt i aug och resa långt bort. Jag undrar om det är ngn som har tips och råd på ställen (utanför europa) som är säkra för en ensam tjej? Helst nått ställe i sydasien eller sydamerika.....

Tacksam för alla tips.
Av Annl
11 juni 2012 22:02
Dubai är perfekt för en ensam tjej men dessvärre för varmt den perioden du tänker dig att resa.

Singapore upplevde jag också som extremt välordnat och säkert så det borde kunna vara ett alternativ.
Av Anna__
14 juni 2012 21:16
Tror inte t.ex. Vietnam är några problem att resa själv i. Åkte visserligen inte dit själv, men kunde utan problem traska runt mitt i Hanoi, mitt i natten, som ensam tjej, inga gatlyktor i gränderna, stor systemkamera med mig och kände mig lugnare än hemma i Sverige. Och södra Vietnam är ju ännu mer turistvänligt. Sunt förnuft, så ska det inte vara nåt problem!

Och Thailand är väl ännu mer turistifierat och är säkerligen heller inga problem (utan att ha varit där).

Välj ut något land/stad som du vill åka till och läs på lite om dem, så kan du nog åka lite vart som helst utan problem.
15 juni 2012 13:48
Hej!

Jag åkte ensam fyra månader till Asien förra året, jag besökte Vietnam, Kambodja, Laos, Malaysia och Thailand. Jag hade inga som helst problem att resa ensam, och du reser ju i princip aldrig ensam, man träffar så väldigt många människor som man umgås och reser med längst vägen!
Att åka iväg ensam är det bästa jag har gjort, jag har så mycket nya vänner runt om i världen, för när man reser ensam så är det ju lättare att man tar kontakt med andra istället för om man reser tillsammans med vänner.

De länder jag besökte tycker jag var mycket lätta att ta sig fram i, det var aldrig något problem med boende eller transport, och väldigt många andra ensamresande personer stöter man på!

Hälsningar Maria
Av Dirgis
16 juni 2012 08:42
Jag har nyss rest ensam i Peru, El Salvador, Honduras , Guatemala och Los Angeles.
Köp bara biljetter till olika ställen och sen anlita en lokal resebyrå för
att ta dig till olika ställen. Skaffa dig olika reseguider och läs på dit du ska.
Jag köpte multiflights ticket för 15000 kronor av en Sydamerikansk resebyrå som
jag har googlat fram för resa Stockholm-Lima-
San Salvador- Guatemala- Los Angeles- Stockholm.