resa för ungdomar under 18

Av Mattte
17 jan. 2018 17:18
Visningar: 8806
Hej!
jag och några kompisar tänkte ut o resa i sommar eller påsk. vår budget är runt 5000 kr o vi är 4 killar.
Har ni några tips på resedestinationer inom Europa som är runt vår budget, eller bara allmänna tips ? Vi tänkte va där i ca 5 dagar
tack på förhand:)
18 jan. 2018 00:18 (redigerad)
Hur gamla är ni? Har era föräldrar gett tillåtelse?

Det är inga problem att flyga som minderårig, men många hotell kräver att man är över 18 år eller har någon vuxen med sig, så det måste ni kolla upp.

I övrigt finns det ju massor av intressanta ställen att upptäcka i Europa. Generellt är östra Europa billigare än västra Europa. Portugal är det billigaste landet i västra Europa, där priserna är ca hälften av vad de är i Sverige. Väldigt fins och intressant land, helt klart. Allra billigast är det i länderna utanför EU på balkan, som Serbien, Bosnien, Makedonien osv. Även Grekland är relativt billigt numera.

Men om er budget är ca 5 000 så skulle jag nog välja ett resmål i östra Europa dit det går billiga flyg, så att ni kan hitta någon flygbiljett för runt 1000-15000 kr, och sedan lägga ca 1000-2000 kr på boendet och resten på mat och sådant ni vill köpa.

Jag reste t.ex. med tre andra vänner till Bosnien i fem dagar för några år sedan. Flyg, boende på hostel / enklare hotell, hyrbil, bensin samt mat och dryck landade på mindre än 3000 kronor per person. Så visst går det att hitta billiga sätt att resa.
Av Mattte
1 feb. 2018 20:05
Tack för svaret. Vi är 16 och 17 år, födda 01. Vi har halv tillåtelse:), det är mer ett kanske, inte ett nej så tar det som ett ja :). Vi börjar mer komma in mot fotbollsspåret. Kanske Valencia eller liknande. Annars funkar en "vanlig" resa bra det med. Har du tips på några orter vid medelhavet? Kanske Albanien, Portugal, Grekland eller liknande. Bosnien verkar härligt det med men är mer ute efter snorkling, bad. Rafting och liknande hade varit en bonus det med!

Tack på förhand
2 feb. 2018 07:57
Budapest är gött. Extremt billigt och en väldigt trevlig stad. Om ni vill hitta på grejer så, Rumänien kanske? Att sikta in sig på västeuropa är nog en dålig idé, då 95% av alla länder lär äta er budget.

Leta upp närmsta flygplats som RyanAir flyger från och ta det därifrån. Rätt destination och rätt dag så flyger ni för 300:- t/r, kolla även hostelworld.com och försök att skaffa boende på ett hostel istället för hotell. Det drar ner boendekostnaden med 500-1500:-/natten. Är dock osäker på åldersgränser men varje hostel har sina egna bestämmelser.
Av Edi0606
2 feb. 2018 09:57
Citerat från Jensohlsson:
Hur gamla är ni? Har era föräldrar gett tillåtelse?

Det är inga problem att flyga som minderårig, men många hotell kräver att man är över 18 år eller har någon vuxen med sig, så det måste ni kolla upp.

I övrigt finns det ju massor av intressanta ställen att upptäcka i Europa. Generellt är östra Europa billigare än västra Europa. Portugal är det billigaste landet i västra Europa, där priserna är ca hälften av vad de är i Sverige. Väldigt fins och intressant land, helt klart. Allra billigast är det i länderna utanför EU på balkan, som Serbien, Bosnien, Makedonien osv. Även Grekland är relativt billigt numera.

Men om er budget är ca 5 000 så skulle jag nog välja ett resmål i östra Europa dit det går billiga flyg, så att ni kan hitta någon flygbiljett för runt 1000-15000 kr, och sedan lägga ca 1000-2000 kr på boendet och resten på mat och sådant ni vill köpa.

Jag reste t.ex. med tre andra vänner till Bosnien i fem dagar för några år sedan. Flyg, boende på hostel / enklare hotell, hyrbil, bensin samt mat och dryck landade på mindre än 3000 kronor per person. Så visst går det att hitta billiga sätt att resa.
Härligt att du reste till Bosnien,det är ju mitt hemland,hoppas du gillade kulturen,mat och uteliv mm:)) mvh Edita
Av Hille2
3 feb. 2018 02:27
Tänk också på att de flesta flygbolag kräver att man har intyg från föräldrar för resan
.
3 feb. 2018 07:51
Citerat från Hille2:
Tänk också på att de flesta flygbolag kräver att man har intyg från föräldrar för resan
.
Under 12 år får man inte resa själv, annars är det inga flygbolag jag känner till som kräver något intyg.
Av Hille2
3 feb. 2018 15:29
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Hille2:
Tänk också på att de flesta flygbolag kräver att man har intyg från föräldrar för resan
.
Under 12 år får man inte resa själv, annars är det inga flygbolag jag känner till som kräver något intyg.
Tack för rättelsen, jag litar på dig :) Funderar bara på hur det ser ut om det är barnet själv som bokar resan?
Av Mattte
4 feb. 2018 00:25
Så ni rekommenderar Östeuropa mest? Vi skulle helst vilja till kusten där isåfall. Vilka länder skulle vara bäst och vilka orter. Har inte så bra koll på Balkan. Några allmänna när man väl är där osv
Av Edi0606
4 feb. 2018 09:06
Kroatien,man kan hitta billigt att bo i,inga hotel utan det finns folk som hyr ut apartments eller rum tex.
Av Mattte
4 feb. 2018 18:21
Citerat från Annaph123:
Varför inte härliga Ayia napa/Cypern? Alt. Alanya/Turkiet (billigare alternativ)

Är det 5000:- för flyg och hotell eller allt?
Det är helst 5000 för allt, flyg, boende, mat osv