Planering av resa till Laos, Kambodja och Vietnam

18 aug. 2010 18:39
Visningar: 1582
Har påbörjat planering av resa och goda råd tas emot med tacksamhet.
Tanken är att flyga till Bangkok och med nattåget resa till Vientane och sedan vidare till Louagn Phabang. Från Louagn Phabang skulle det vara trevligt att korsa genom norra Laos och Vietnam till Hanoi och så småningom söder ut i Vietnam. Resan skulle gå via Phonsvan, Muang Hkarm, Xam Nua, till gränsen i Vietnam och vidare till Hanoi. Finns det någon som åkt denna väg och kan ge råd och tips?
Alternativet är att åka tillbaka till Bangkok och ta tåget till Aranyaprathet vid Kambodjanska gränsen och vidare till Siem Reap och sedan vidare till Saigon för resa norr ut i Vietnam och så småningom nå Hanoi. Lite tid att då och då bada och slappa kommer att läggas in både i Kambodja och Vietnam.
Resa 6 till 7 veckor i jan - feb.
Hälsningar
peo
22 aug. 2010 10:29
Hej Gard

Tack för tipsen. Jag har tittat genom vad du skrivit om din resa i Kambodja och Vietnam och en hel del matnyttigt finns. Vi kommer dock att använda mer tid och försöka att undvika flyg för att komma lite närmare vardagen ute på landsbygden.

Du frågade om vi varit i Bangkok. Ja det har vi varit många gånger men det är mer än 25 år sedan. Nu när vi kommer dit känner vi förmodligen inte igen mycket.

Mvh
peo
Av Dazind
22 aug. 2010 11:17
Jag besökte Laos och Vietnam i mars i år, jag åkte buss mellan Hue i Vietnam och Pakse i Laos. Tog tid, men buss går det där. Från Hue går det även bussar till Savannakhet och Vientiane i Laos.
Pratade med folk som tog bussar över gränsen i norra Laos med, men tog aldrig den själv. Hörde inge bra om de bussarna dock, så jag skulle nog rekommendera flyg.

Hör gärna av dig med fler frågor!
24 aug. 2010 10:09
Hej Dazind

Att korsa norra Laos till Hanio verkar svårt. Planeringen inriktar sig nu på att åka tillbaka till Bangkok och ta 05.55 tåget till Aranyaprathet och vidare till Siem Reap. När vi sedan åker vidare vill vi om möjligt åka båt mellan Phnom Pehn och Saigon. Sedan blir det järnvägen uppåt i Vietnam där vi också tänker spendera lite tid med att bada på några ställen.

Mvh
peo
Av My53
26 aug. 2010 13:03
Ska också till Vietnam i jan. Var har ni tänkt bada längs kusten? My