Paris

Av Ewis
1 okt. 2022 19:45 (redigerad)
Visningar: 193
Vi tänkte bila till Paris om några veckor.
Någon som har tips om sådan resa? Vart är det bäst att bo? Vad får man inte missa i Paris?
3 okt. 2022 21:31
Hur många resdagar ner? Kört sträckan själv, dock på 90-talet. Efter Köln/Bonn tog jag småvägar till Cochem, följde därefter Moseldalen västerut. På em sökte jag boende på vägar utanför autobahn.. Det turistiska i Paris kan man göra på max en dag. Själv gillar jag det lokala och drar mig gärna nåt kvarter bort från turismen. Latinkvarteren (bortom det turistiska) Montmarte, Montparnasse, Marais.. Ja det finns mycket att upptäcka om man inte bara är där för det turistiska.

Trevlig resa MVH Jens
Av Ewis
4 okt. 2022 12:49
Det blir nog två övernattningar ner så vi inte kommer fram så sent till Paris. På hemvägen tänkte vi ta en sväng förbi Champagne men hinner tyvärr inte med någon övernattning där.
4 okt. 2022 16:32
Då kan ni följa den rutt jag gjorde, efter Moseldalen, Trier (Tysklands äldsta stad med flera världsarv) Luxembourg därefter Champagne och Paris, eller om ni gör det på hemvägen. På vägen hem åkte jag via Belgien, Holland..

//Jens
13 okt. 2022 14:26
Hej!

Oj, det finns mycket roliga och spännande saker att göra i paris som man verkligen inte får missa. Notre Dame är en självklarhet. Missa inte heller den mysiga miljön runt om med gatumusiker och lokalbor som tar det lugnt. Triumfbågen på det stora torget mitt i staden är också ett måste att spana in.

Världens bästa konstmuseum Louvren med Mona-Lisa eller Musée d’Orsay med en bred samling av kläder, statyer och tavlor, se olika shower och uppträdanden på Moulin Rouges eller ta en dagstur till världens vackraste slott - slottet i Versailles är några tips.

Jag hittade mycket bra i den stora guiden https://www.resandefot.se/europa/frankrike/sevardheter-i-paris/ så där hittar du ännu fler saker man inte får missa, även smultronställen.