Pålitliga flygbolag

Av Dirgis
22 jan. 2013 11:33
Visningar: 1766
Jag åker till Almaty i Kazakstan senare i år.
Hur tillförlitliga är dessa flygbolag?
Rossia airlines
Pegasus airlines
Ukraina airlines
Turkeys airlines
Av Hawaii
22 jan. 2013 15:12
Antar att du menar Ukraine International Airlines (som har tagit över en hel del flygningar från Aerosvit Airlines, som har ekonomiska problem) och Turkish Airlines. Mellan dessa fyra hade jag personligen valt THY Turkish Airlines, som också är med i Star Alliance (samma som SAS och Lufthansa).
Av Annl
22 jan. 2013 15:51
Det har precis kommit ut en lista där man rankar världens säkraste bolag och världens minst säkra bolag. Det var intressant läsning och listan toppades av Finn Air som inte haft en enda olycka med dödlig utgång sedan år 1963.

Jag gillar Turkish och håller med Hawaii men det intressanta var att Turkish på nämnda lista placerade sig som ett av världens tio farligaste flygbolagen.
Av Dirgis
22 jan. 2013 16:42
Jag har sökt på Momondo och där har man föreslagit Air Astana, Air Baltic och Uzbekistan airlines.
Behöver en multi flights biljett Stockholm- Almaty, Tashkent -Stockholm.
Av Hawaii
22 jan. 2013 17:32
Hur man rankar flygbolag blir av naturliga skäl mycket subjektivt eftersom man måste använda historisk information. D.v.s. hur många olyckor ett flygbolag har haft under årens lopp. Så frågan blir om det är relevant att ett visst flygbolag hade olyckor med dödsfall för många år sedan. Inte speciellt bra för SAS som har haft en del olyckor. Både China Airlines och Korean Air hade svåra olyckor p.g.a. pilotfel, men det var för ett antal år sedan och de har sedan dess gjort enormt mycket med att förbättra sin pilotutbildning och är i dagens läge mycket säkrare flygbolag av den anledningen. Turkish Airlines har också haft en del olyckor under årens lopp men är i dagens läge ett mycket annorlunda (och säkrare) flygbolag än vad de var tidigare. De hade en beklaglig olycka i Amsterdam för ett par år sedan och några passagerare omkom (medan de flesta överlevde) men de har i dagens läge en mycket ny och modern flygplansflotta. Hade definitivt undvikit Uzbekistan Airlines, och även om Air Astana har en ganska ny flotta, så är det ett mindre flygbolag som inte har samma resurser som t.ex. Turkish. Samma gäller for Airbaltic, Mellan alla dessa hade jag fortfarande valt Turkish.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Dirgis
22 jan. 2013 18:25
Det känns också viktigt att man väljer ett flygbolag med inga betalningssvårigheter. Så hände för oss för ett år sedan. Vi hade anslutningsflyg från Gatwick till Sverige. Flygbolaget hade gått i konkurs. Som tur var hade jag bokat Ryanair som reservplan, men de hade 14 timmar senare avgång. Så det blev en lång dag på Gatwick
Av Annl
23 jan. 2013 11:41
ja,det är viktigt.

Håller med Hawaii om Turkish - de har moderna plan och en fantastisk service,

Enda felet med dem är att de är rätt pigga på att ändra tider (men det gör ju de andra bolagen också).
Citerat från dirgis:
Det känns också viktigt att man väljer ett flygbolag med inga betalningssvårigheter. Så hände för oss för ett år sedan. Vi hade anslutningsflyg från Gatwick till Sverige. Flygbolaget hade gått i konkurs. Som tur var hade jag bokat Ryanair som reservplan, men de hade 14 timmar senare avgång. Så det blev en lång dag på Gatwick
Av Kjellie
23 jan. 2013 17:58
Citerat från annl:
Det har precis kommit ut en lista där man rankar världens säkraste bolag och världens minst säkra bolag. Det var intressant läsning och listan toppades av Finn Air som inte haft en enda olycka med dödlig utgång sedan år 1963.

Jag gillar Turkish och håller med Hawaii men det intressanta var att Turkish på nämnda lista placerade sig som ett av världens tio farligaste flygbolagen.
Hej,

Listan från jacdec är inte fullständig, den har bara 60 bolag och det är ju väldigt få bolag.

KH,