Öst eller västsidan??

5 maj 2014 21:52
Visningar: 5016
Måste bara höra med er som varit en del i Thailand.

Vilken sida om Thailand tycker ni bäst om, öst eller väst? Varför?

Har fastnat för västsidan men vet inte riktigt varför. (har alltså aldrig varit i Thailand) Verkar dessutom lättare att hitta boende typ villa att hyra på östsidan och det kanske är bra där med...??
Vi är en familj som är ute efter härliga stränder samt lite mysiga restauranger. Fin "natur" och där man kan få lite billig massage, åka på utflykter typ vattenfall, djungel, snorkling och kanske någon liten tur till småöar... =)
Februari 2015 är det dags och längtar verkligen men önskar jag visste mer :-P
Av Marilcj
8 maj 2014 09:20
De är nog en personlig smaksak helt enkelt, vi har vänner som år ut o år in återvänder till samma ställe i väst och samma sak i öst, själva gör vi samma sak men i de "östra västdelen", utanför Hua Hin för där tycker vi att vi har allt, billigt bra boende, både bra o dåliga stränder, djurparker, vattenland o likn när de är mindre barn med, bra shopping, stora variationer på matställen inom korta avstånd, bor lugnt o skönt i en mindre by men har nöjesliv mindre än 2 mil bort om man vill ha de.
Nationalparker inom kortare bilfärder dit man kan ta både för en dag eller m övernattning, mindre (o då menar jag verkligen mindre) öar m snorklingsvatten bara 2 mil bort, men då får man skaffa egna snorklingssaker o ha med matsäck själv för de finns inget att köpa på öarna, sen är de bara 2 tim till Koh Talu om man vill ha en heldagsupplevelse m snorkling, sol, bad o god Thai-mat, eller om man vill ta en övernattning på Resortet o passa på att ut o paddla kajak o likn el bara strosa omkring i naturen,
Koh Tao är inte heller längre bort utan man m buss kommer till färjelägret på några timmar o sen kan man tillbringa några nätter på ön.
Dessutom ligger bara Bangkok 2 tim bort där man har den ultimata shoppingen o absolut billigaste om man e ute efter att handla, men även mycket att uppleva i övrigt.

Västra delen tycker vi har för hög puls o för mycket turister, men helt klart finns där guldkorn oxå, sen är det betydligt dyrare i västra delen av Thailand.
Östra delen har många fördelar m variation, fastland o öar som inte e fullt så exploaterat som väst och fortf hyfsat bra i pris, vi vet de som egentligen är stora älskare av Samui men när det kom till att de skulle skaffa ett boende blev de Ban Phe i öst för man fick så mycket mer för pengarna där och att man inte är så begränsad, man kan ta några nätter på nån ö, där finns sevärdheter, bra affärer mm

Kompisar som rest med oss några gånger o varit runt på div olika sevärdheter o annat som deras son som varit i åldern 7-13 när de varit med uppskattat, bestämde sig för 2 år sedan att ta nattbussen ner till Phuket för att avsluta m 2 veckor där och då bo på 3 helt olika ställen o besöka det de kallade klassiska ställena, de kom tillbaka efter några dagar för de tyckte varken de var nått för dom el sonen.

Så som sagt vart man ska i Thailand är nog en smaksak
15 maj 2014 20:36
Ja det är just det där att det är ju en smaksak... Är nog svårt att veta helt säkert vad man kommer att tycka men jag googlar en hel del just nu bara för att få mig en uppfattning.

Det är just det där med att östsidan är på behändigt avstånd från Bangkok som känns så bra. Vi kollar lite på boende vid Ban Phe, Mae Phim, Hua hin eller i dem trakterna. Finns det några fler bra tips däromkring?
Dem stora barnen vill gärna ta några dagar i Bangkok på vägen hem annars hade flygresa tor Phuket också varit ett alternativ.
Har fått för mig att västsidan är mer "paradisaktig" och att det är mer skräpigt och inte alls lika fina stränder och vatten på östsidan men kanske bara har fastnat i dem spåren?? Är det något ställe/ställen som är bättre/sämre rent miljömässigt på östsidan?
Av Marilcj
17 maj 2014 08:18
Vi har ju några bekanta som har boende i BanPhe och man kan se div riktiga paradisbilder fr dom oxå och andra bekanta var där nu för några veckor sedan och var helnöjda för de hade varit så underbart. (De har varit runt i Thailand)
Öar hittar man lika fina paradisöar i öst som väst m klart fint vatten o rent om man håller sig ifrån de stora stränderna.
Själva Hua Hin är vattnet rätt grumligt men de räcker ta sig den lilla biten till södra Hua Hin och Khao Takabi Beach så är det klart vatten, fina stränder o även en hel del bra boende
Även ner mot Prachuap Khiri Khan finns det många fina stränder o bra boende till bra pris om man googlar, nån mil sö om HuaHin
Av Marilcj
17 maj 2014 08:22
Reseskafferiet.se har boende även för uthyrning i BanPhe m omnejd och kan även hjälpa till m boende på Öar runt om, de har själva lgh i området, kontaktar ni dom kan de säkert hjälpa till med tips o råd.
De återfinns som privatpersoner här på reseguiden men inte så aktiva så bättre o söka upp dom via företaget.
Av Emh87
23 maj 2014 20:32
På det ni är ute efter; "härliga stränder samt lite mysiga restauranger. Fin "natur" och där man kan få lite billig massage, åka på utflykter typ vattenfall, djungel, snorkling och kanske någon liten tur till småöar... =)"... så tror jag inte det spelar någon roll om ni tar öst eller väst.

För en familj är ju västrutten rätt etablerad med Phuket, Lanta, Phi phi, Lipe etc. och fyller säkert de behov ni är ute efter.

Sen öst har ju Koh Kood och Koh Chang som alla verkar älska. Nu är ju de sistnämnda mer "sydost om Bangkok", då ni kanske menar mer den östra sidan av västra delen. Luddigt ^^ men ni fattar. Med Tao och Samui etc.
Av Marilcj
1 juni 2014 20:39
Citerat från Emh87:
På det ni är ute efter; "härliga stränder samt lite mysiga restauranger. Fin "natur" och där man kan få lite billig massage, åka på utflykter typ vattenfall, djungel, snorkling och kanske någon liten tur till småöar... =)"... så tror jag inte det spelar någon roll om ni tar öst eller väst.

För en familj är ju västrutten rätt etablerad med Phuket, Lanta, Phi phi, Lipe etc. och fyller säkert de behov ni är ute efter.

Sen öst har ju Koh Kood och Koh Chang som alla verkar älska. Nu är ju de sistnämnda mer "sydost om Bangkok", då ni kanske menar mer den östra sidan av västra delen. Luddigt ^^ men ni fattar. Med Tao och Samui etc.
För mig e de inte luddigt m öst....östsidan är Rayong, Ban Phe, Koh Chang mm...Samui, Tao etc ligger på västsidan medans Hua HIN m omnejd räknas till centrala.
Det var så vi blev lärda av Thailändarna när vi kom ner för 10 år sedan
Av Hille2
1 juni 2014 21:43
Citerat från Marilcj:
Citerat från Emh87:
På det ni är ute efter; "härliga stränder samt lite mysiga restauranger. Fin "natur" och där man kan få lite billig massage, åka på utflykter typ vattenfall, djungel, snorkling och kanske någon liten tur till småöar... =)"... så tror jag inte det spelar någon roll om ni tar öst eller väst.

För en familj är ju västrutten rätt etablerad med Phuket, Lanta, Phi phi, Lipe etc. och fyller säkert de behov ni är ute efter.

Sen öst har ju Koh Kood och Koh Chang som alla verkar älska. Nu är ju de sistnämnda mer "sydost om Bangkok", då ni kanske menar mer den östra sidan av västra delen. Luddigt ^^ men ni fattar. Med Tao och Samui etc.
För mig e de inte luddigt m öst....östsidan är Rayong, Ban Phe, Koh Chang mm...Samui, Tao etc ligger på västsidan medans Hua HIN m omnejd räknas till centrala.
Det var så vi blev lärda av Thailändarna när vi kom ner för 10 år sedan
haha...det där har vi visst diskuterat förut. Men ska man lyssna på Thaifolket så har de ju egentligen ingen västsida alls. För dem är det norra, nordöstra, östra, centrala och södra som gäller ;)
Av Emh87
1 juni 2014 22:02
Nu blev jag nyfiken.

Om du har energi, skulle du inte förklara vad de olika innebär rent geografiskt.
Av Hille2
1 juni 2014 22:57
Jag skrev lite fel när jag skrev att de inte hade någon västsida - menade västkust. Man måste dock skilja på regioner och kuster. Thailand är indelat i regioner och provinser.

Hela Thailands västra kust räknas till södra regionen. Trots detta kallar vi turister den för västkusten. Västra regionen däremot består av provinserna Ratchaburi, Kanchanaburi (som ligger längst upp i nordväst nära Burmas gräns och således inte har någon kust), Suphan Buri, Samut Songkhram, Phetchaburi och Prachuap Khiri Khan. Ingen av dem har kust på sin västra sida, bara på den östra.

Den södra regionen börjar med provinsen Chumpon i norr som har kust på sin östra sida och provinsen Ranong som har kust i väst. Söder om Chumpon ligger Surat Thaniprovinsen som har kust i öst, osv.

Den östra regionen, där bland annat Koh Chang ligger, har 8 provinser av vilka 4 inte har någon kust alls, övriga har kust mot söder eller väster - ändå kallar vi dem för östkusten eftersom de ligger på östra sidan av Thailand.

Rörigt va? En illustration gör det tydligare! http://www.thailandresor.se/provinser/
Av Marilcj
2 juni 2014 16:38
De e lite som Sverige, vi har en västkust o de är Bohuslän o Halland, sen har vi en östkust o den e fr södra Småland o sen så långt upp man kommer utmed vattnet, men man kan aldrig säga till en skåning att de bor som vi på västkusten el våra bekanta i Åhus att de bor på östkusten, då protesterar de 😉 , själv e man nerflyttad fr inlandet o inte ens vi sa att vi åkte till resp kust utan de var Skåne punkt slut.
15 juni 2014 21:13
Många matnyttiga svar :)

Jag har nog lagt in många delar i vad jag pratar om östsidan ;)
Nu lutar det nog åt öst eller centrala delarna. Tror jag valt bort syd eller väst eller vad det nu räknas som... ;)

Nu står jag i valet mellan hua hon området eller ban phe, mae Phim. Några erfarenheter från dessa områden? Har fått för mig att det finns fler öar att göra kortare turer till runt ban phe (koh Chang, koh kood??). Finns det fina öar att åka till från Hua hin också?
Av Marilcj
15 juni 2014 21:39
Citerat från Fjlllskare:
Många matnyttiga svar :)

Jag har nog lagt in många delar i vad jag pratar om östsidan ;)
Nu lutar det nog åt öst eller centrala delarna. Tror jag valt bort syd eller väst eller vad det nu räknas som... ;)

Nu står jag i valet mellan hua hon området eller ban phe, mae Phim. Några erfarenheter från dessa områden? Har fått för mig att det finns fler öar att göra kortare turer till runt ban phe (koh Chang, koh kood??). Finns det fina öar att åka till från Hua hin också?
Du hittar inte öar i den bemärkelsen vid Hua Hin....där ligger några små obebodda öar utanför Hua Hin som man kan ta sig till för bad o sol men de gör man bara som en tripp på några tim o man får ta me sig allt man behöver.
Koh Talu är närmaste ö annars o dit är de en resa på ca 2 tim....liten mysig ö och det finns bara ett litet resort på ön, men fina snorklingsvatten.

Så är ni ute efter ö-livet ska ni inte välja Hua Hin
Av Hille2
15 juni 2014 23:17
Citerat från Fjlllskare:
Många matnyttiga svar :)

Jag har nog lagt in många delar i vad jag pratar om östsidan ;)
Nu lutar det nog åt öst eller centrala delarna. Tror jag valt bort syd eller väst eller vad det nu räknas som... ;)

Nu står jag i valet mellan hua hon området eller ban phe, mae Phim. Några erfarenheter från dessa områden? Har fått för mig att det finns fler öar att göra kortare turer till runt ban phe (koh Chang, koh kood??). Finns det fina öar att åka till från Hua hin också?
Det är rätt långt mellan Mae Pim och Koh Chang/Koh Kood så kortare turer kanske inte är att rekommendera. Om det är öliv ni vill ha så kanske det är bättre att ha en bas på Koh Chang och ta några dagar på nån eller ett par av öarna i närheten? Alternativt några dagar på Koh Samet, som är mycket närmare Mae Pim.
14 juli 2014 23:43
Vi håller också på att titta på Mae Phim. Det verkar finnas prisvärda boenden. Det enda som får mig att tveka är stränderna. Jag läser på flera ställen att de är skitiga. De ser inte heller så vackra ut på bilder. Prisläget borde vara bra då det är mycket thailändska turister där.
13 jan. 2016 11:43
Hej,
jag är lite nyfiken på hur det blev :)

Vi planerar att resa dec 2016 och det lutar åt Ban Phe, åkte ni dit??

Med vänlig hälsning Sara
19 dec. 2017 19:25
Vi var i Mae Phim förra året och det var jättefina, välstädade stränder. De städade stränderna varje morgon och vi var mycket nöjda med vår resa dit.
Av Erik777
20 dec. 2017 10:14
Jag har bara varit sydväst om Bangkok. Aldrig varit åt Pattaya-hållet.
Min erfarenhet är att om man en gång besökt någon annan del av Thailand än Phuket så vill man aldrig till Phuket igen. Tror dock inte att det har att göra med vilken kust det ligger på.