Områden och hotell

1 jan. 2015 16:55
Visningar: 322
Vi är ett par som skall åka till Paris. Har aldrig varit där men ser att man kan välja områden. äts tidigare om Latinkvarteren att det är bra och mysigt. Vi gillar att se saker (och då menar jag inte bara kända sevärdheter) som vackra hus och mysiga gränder. Finns det något område som är nära till sevärdheterna än andra? Kan man gå till allt oavsett områden? Många frågor :)
1 jan. 2015 18:22
Det finns säkert svar här om du letar på just Paris i forumet men jag minns att första gången vi bodde i Paris så bodde vi i ett område norr om centrum och vi gick ända bort till Eiffeltornet bara för att vi råkade få syn på den genom takåsarna någonstans. Och sen gick vi vilse efter att vi satt oss vid fontänerna mittemot Eiffeltornet och tittade på skateåkare som knappt hade kommit till Sverige då. Sen kom vi till Triumfbågen och där går det väl en 13 gator ut från mitten så vi gick helt åt fel håll och vilse halva natten. Rädda 16-åringar som vi var då mitt i natten i Paris. Men till sist fick vi hjälp av en taxiförare som fått besked om två unga tjejer som sprang för livet och över gator så fort vi mötte någon.
Men visst går det att gå mellan alla områden :)
Men glöm för guds skull inte adressen och karta och gärna kompass!
Senare åkte vi dit igen och då åkte vi på hop-on-hop-off buss och det var toppen.
Missa inte området La Defense, det är lite häftigt!
Mvh
1 jan. 2015 22:55
Hejsan!
Jag rekommenderar att bo nära Seine bara för att det är väldigt mysigt längs vattnet, men även titta på att det är lätt att ta sig till och från flygplatsen och till hotellet/boendet utan för mycket krångel, se på RATP så ser hur tåg och flygbussar går till centrum. Latinkvarteren är mysiga men det finns andra ställen som säkert är lika bra. Vi bodde en gång vid Louvren och det var perfekt utgångsplats för sevärdheter. Näst gång bor vi i Latinkvarteren igen, precis vid Sorbonne.
Jag rekommenderar att köpa ett metrokort för att både spara ben och tid men visst ska ni gå mycket också, annars missar man myset.
Trevlig resa!
1 jan. 2015 23:07
Ja vi är inne lite på område 6
Men som sagt vet inget alls utan går på vad jag läst. Får dock inte ut så mycket av att läsa känner jag ändå. Är alla områden lika i pris på hotell? I område 6 så kostar ju någorlunda bra hotell ca 1500kr natten och det är väl Max vad vi vill ge. Läste om något turistkort. Kan va gått att ha altenstiven som ni säger mellan att gå och åka. :) har läst och att man ska köpa biljett i förtid till Eiffeltornet?
Av Birgere
1 jan. 2015 23:42
Se bara till att bo nära en Metrostation och att området har många caféer och restauranger så kommer allt att bli bra.
Vill ni hitta bra hotell billigt så tror jag Hotwire även funkar i Paris, värt att kolla upp.
2 jan. 2015 08:54
Hej igen!
Nu är jag ju absolut inte något Paris proffs men jag gillar den staden väldigt mycket.
Jag hade inte bokat biljetter till Eiffeltornet innan eftersom man gärna vill ha vackert väder eller i alla fall klar sikt, se i stället till att vara där innan de öppnar och ställ er i kö så är det inga bekymmer, när ni väl åker upp åk högst u direkt, mellanplanet kan ni stanna på under nerresan.
Turistkortet må vara bra men det kommer vara mycket ni inte nyttjar, det finns även ett turistkort där man bara åker obegränsat på tunnelbana och buss men inte ingår några sevärdheter, det är bra tycker jag. Beroende på hur länge ni stannar och vilket kort ni kör så kan det även täcka resorna till och från flygplatsen.
Rue Mouffetard tycker vi var urmysigt, en gammal handelsgata med småbutiker, restauranger, cafeér, i närheten finns även en matmarknad vid rue Monge, men googla så hittar ni.
Både förra gången och vid den kommande resan bor vi lägenhet som vi hyr via Classic Travel, det passade oss då handlar man själv hem frukostmat och kan ha lite fika och så på eftermiddagarna.
Till nästa resa kommer vi troligen också boka biljetter till " How to be an Parisian in one hour" som ska vara en stand up om det Parisiska folket som verkar kul, sedan har vi även kollat in Le Vieux Belleville som ska vara ett ställe med lite sing a long Edith Piaf, googla. Vi åker i maj, om ni åker tidigare så återkom gärna å forumet och berätta vad ni hittade och om ni ev var på det jag tipsat om men inte själv sett ännu. Jag skrev även en reseguide efter vår första resa här på RG "Paris mina drömmars stad"
Trevlig resa!
4 jan. 2015 13:50
Ja försöker hitta din text men hittar den inte :/ vet inte hur man gör här riktigt. Men tipsen om Eiffeltornet är jag tacksam för. Låter som vi ska ha turistkort bara för färdmedel för vi vet inte vad vi vill se egentligen. Vi gillar ju att gå runt och titta på hus och på folk om man säger så :) Jag kollar hotell i 5-6 ass. Har förstått att de ör mysigt där. Men priserna r runt 1500kr /natt ? trots att det bara är 3 stjärnor. Kanske är billigare i annat område?
4 jan. 2015 22:32
Hejsan!
Försökte länka den men lyckades inte....men om du går in under fliken reseguider, sök på Frankrike och sedan på Paris och där hittar du min reseguide "Paris - mina drömmars stad".
1500 kr/natt är nog normalpris för ett enkelt hotell, men de enkla hotellen är väldigt enkla.
Men om ni gillar vackra hus och vackra promenader så kan jag tipsa om boken "Romantikens Paris" av Katarina Markiewicz, den är helt fantastisk!
Hittar ni något spännande under er resa så skriv det gärna här i forumet, så alla får ta del av bra tips ;)
/Anette