Normandie höstresa

Av Lena47
28 mars 2018 11:40
Visningar: 1244
Överväger att överasska min man på en långweekend i sept/ oktober och kikar på just Normandie. Ser ut att vara enklast att flyga till Paris för att sedan ta tåg ner och plocka ut hyrbil där? Det är min man som är den historieintresserade av oss, så vilka byar städer ska jag kika på? Tar gärna emot tips även på fina hotell modell mindre och personliga.
Av Pixla
30 mars 2018 20:59
Hej! Vi ska till Normandie flr första gången i juli. Vi har valt att satsa på Airbnb istället för hotell både dör att det känns mer kta och gemytligt och för att hotellrum känns trånga för 2vuxna och 2 barn. Det är prisbärt också. Vi bor i eget hus med pool som vi delar med värdfamiljen för 4100 kr för en vecka.

Vi kommer att flyga till Paris och hyra bil på flygplatsen.

Här är det ocks sambon som är historieintresserad men vi aka också slappa och besöka Mont saint michel.
Av Bergabo
30 mars 2018 21:33
Vad får den historieintresserade inte missa ?

Besök den amerikanska krigskyrkogården ! Brant nedanför den ligger Omaha Beach med sina idag idylliska sandstränder.
Då med start 6 juni 1944 - ett helvete på jorden. Sällan är väl världshistorien så koncentrerad - död, förtvivlan , sorg.
Titta in i kapellet mitt på kyrkogården- stanna till inför altaret med sin text:
I gave eternal Life to them. They will never perish !
Tänkbart att Du har amerikaner vid Din sida..... Då finns den personliga förstärkande touchen på plats inför altarets budskap. Detta rum har en särskild plats i mitt hjärta.

Ett besök vid Pegasus Bridge stimulerar också historieintresset.
Av Lena47
30 mars 2018 22:54
Citerat från Pixla:
Hej! Vi ska till Normandie flr första gången i juli. Vi har valt att satsa på Airbnb istället för hotell både dör att det känns mer kta och gemytligt och för att hotellrum känns trånga för 2vuxna och 2 barn. Det är prisbärt också. Vi bor i eget hus med pool som vi delar med värdfamiljen för 4100 kr för en vecka.

Vi kommer att flyga till Paris och hyra bil på flygplatsen.

Här är det ocks sambon som är historieintresserad men vi aka också slappa och besöka Mont saint michel.
Mont saint michel står på listan här med. Vi åker utan barn så jag drömmer mer om att åka runt och bo en natt här och en natt där. Nästan helst utan att förboka- planen är ju att resa i oktober då jag tror att det är mindre turism.
Tåg från paris eller bil direkt där är frågan, kanske bil från början ändå är att föredra.
Av Lena47
30 mars 2018 23:02
Citerat från Bergabo:
Vad får den historieintresserade inte missa ?

Besök den amerikanska krigskyrkogården ! Brant nedanför den ligger Omaha Beach med sina idag idylliska sandstränder.
Då med start 6 juni 1944 - ett helvete på jorden. Sällan är väl världshistorien så koncentrerad - död, förtvivlan , sorg.
Titta in i kapellet mitt på kyrkogården- stanna till inför altaret med sin text:
I gave eternal Life to them. They will never perish !
Tänkbart att Du har amerikaner vid Din sida..... Då finns den personliga förstärkande touchen på plats inför altarets budskap. Detta rum har en särskild plats i mitt hjärta.

Ett besök vid Pegasus Bridge stimulerar också historieintresset.
Tack. Dom sagt jag vill gärna bila runt mellan lite olika byar och städer. Omaha bech är självskrivet, vet du någon liten pittoresk by/ stad väldit nära?
Av Holmpo
31 mars 2018 07:28
Jag skulle föreslå La Maison de Honfleur. Ett riktigt charmigt litet hotell i mysiga Honfleur.
Av Lena47
31 mars 2018 07:56
Citerat från Holmpo:
Jag skulle föreslå La Maison de Honfleur. Ett riktigt charmigt litet hotell i mysiga Honfleur.
Tack! Har kikat på just det hotellet, kul att du kan rekommendera det. Precis den stilen på boenden är vi ute efter.
Har du fler tips på andra byar och boenden. Tänker oss ca 3- 4 stopp varav ett till Mont saint michel
Av Holmpo
31 mars 2018 11:20
Citerat från Lena47:
Citerat från Holmpo:
Jag skulle föreslå La Maison de Honfleur. Ett riktigt charmigt litet hotell i mysiga Honfleur.
Tack! Har kikat på just det hotellet, kul att du kan rekommendera det. Precis den stilen på boenden är vi ute efter.
Har du fler tips på andra byar och boenden. Tänker oss ca 3- 4 stopp varav ett till Mont saint michel
Förutom Omaha Beach och amerikanska krigskyrkogården som redan nämnts kan ett besök i Arromanches-les-Bains vara värt ett stopp om man är historiskt intresserad. Här låg den konstgjorda hamnen Mulberry B (Port Winston) och här finns ett museum som visar landstigningen.

Om ni ändå är i Mont-Saint-Michel är det inte långt till Saint-Malo. Ligger i och för sig inte i Normandie, utan i Bretagne, men är väl värt ett besök. Men Bretagne är värt en egen resa, i och för sig...
1 apr. 2018 04:40 (redigerad)
Pointe-du-hoc är värt ett besök, ca 6 km från Omaha Beach. Att gå där bland kratrar o rester från gömställen mm får en att rysa. Någon annan kanske redan har nämnt den tyska kyrkogården.. Den är något helt annat än den amerikanska. Oj vilka kontraster! Honfleur är jättemysigt. Etretat är också värt ett besök, kunde varit där en hel dag. Finns ju massor med museum, vi var på den i Caen o där får man en bra uppfattning och överblick om de olika krigen.
Och förstås Mont-Saint-Michel =)
1 apr. 2018 16:19
Vi hade en fantastisk semester i Normandie och Bretagne förra sommaren. Flög till Paris och hyrde bil där. Vårt mål var att äta goda skaldjur, se historiska platser och göra många spontanstopp. Det gjorde vi verkligen och jag längtar tillbaka hela tiden. Omaha Beach, krigskyrkogården, Arromanches-les-Bains och Honfleur är redan nämnda sevärdheter/ställen. Mont -Saint-Michel blev jag lite besviken på, häftigt att se men så otroligt mycket turister så det förtog stämningen.

Vår favoritby blev Cancale i Bretagne, säger bara ostron :)

Flyger ni till Beauvais så kan jag rekommendera La Salamandre, ett jättemysigt B&B som vi bodde på natten innan vi åkte hem.
Av Lena47
1 apr. 2018 21:42
Citerat från Chrillan68:
Vi hade en fantastisk semester i Normandie och Bretagne förra sommaren. Flög till Paris och hyrde bil där. Vårt mål var att äta goda skaldjur, se historiska platser och göra många spontanstopp. Det gjorde vi verkligen och jag längtar tillbaka hela tiden. Omaha Beach, krigskyrkogården, Arromanches-les-Bains och Honfleur är redan nämnda sevärdheter/ställen. Mont -Saint-Michel blev jag lite besviken på, häftigt att se men så otroligt mycket turister så det förtog stämningen.

Vår favoritby blev Cancale i Bretagne, säger bara ostron :)

Flyger ni till Beauvais så kan jag rekommendera La Salamandre, ett jättemysigt B&B som vi bodde på natten innan vi åkte hem.
Men just ja ni har ju varit där! Låter som vi har rätt lika mål med vår resa som ni hade. Vi planerar att åka i slutet av september, början av oktober. Så vi hoppas på mindre turism:)
1 apr. 2018 22:40
Citerat från Lena47:

Men just ja ni har ju varit där! Låter som vi har rätt lika mål med vår resa som ni hade. Vi planerar att åka i slutet av september, början av oktober. Så vi hoppas på mindre turism:)
Om du är den Lena jag tänker så kan du ju kolla i mitt Facebookalbum med bilder från resan :)
Av Lena47
7 apr. 2018 19:19
Citerat från Chrillan68:
Citerat från Lena47:

Men just ja ni har ju varit där! Låter som vi har rätt lika mål med vår resa som ni hade. Vi planerar att åka i slutet av september, början av oktober. Så vi hoppas på mindre turism:)
Om du är den Lena jag tänker så kan du ju kolla i mitt Facebookalbum med bilder från resan :)
Det är jag. Tack !
Av Poirot
13 maj 2018 22:17
Citerat från Chrillan68:
Vi hade en fantastisk semester i Normandie och Bretagne förra sommaren. Flög till Paris och hyrde bil där. Vårt mål var att äta goda skaldjur, se historiska platser och göra många spontanstopp. Det gjorde vi verkligen och jag längtar tillbaka hela tiden. Omaha Beach, krigskyrkogården, Arromanches-les-Bains och Honfleur är redan nämnda sevärdheter/ställen. Mont -Saint-Michel blev jag lite besviken på, häftigt att se men så otroligt mycket turister så det förtog stämningen.

Vår favoritby blev Cancale i Bretagne, säger bara ostron :)

Flyger ni till Beauvais så kan jag rekommendera La Salamandre, ett jättemysigt B&B som vi bodde på natten innan vi åkte hem.
Hej vi ska nu 1:a juni till Normandie några dagar, är mycket historieintresserad och även barnen, nåja en av dem i alla fall :-). Har dock en liten allmän fundering, hyrbil på Charles de Gaulle, hur tar man sig till uthyrningskontoren från terminal 1 ;-) ? Nåt liknande som på Arlanda, en buss med jämna mellanrum?
Tacksam för hjälp, kan ju vara lite förvirrat där och av det man hört ;-)
Av Poirot
15 maj 2018 09:40
Ok tack för tipset, visst du nånting om hur man tar sig från terminal 1 till Hertz uthyrningskontoret?
Av Lena47
8 sep. 2018 06:58
Uppdaterar tråden.
Planen är nu två nätter i Honfleur. En natt i Bayeux. Sen två inbokade nätter vi inte helt bestämt oss men vill nog mot saint mount Michel hållet. En natt i Beuvron-en-Auge och vidare en natt i criel sur mer.

Förslag på de inbokade nätterna? Möjligt att vi bestämmer oss där och då. Criel sur mer är jag också lite osäker på. Men vill åt det hållet vi sen bilar hem mot Sverige.
Ni vana normandieresenärer, tips?
Av Daytona
8 sep. 2018 10:03
Missa inte Sainte-Mère-Église
Av Lena47
15 sep. 2018 20:35
Citerat från Daytona:
Missa inte Sainte-Mère-Église
Vi har tänkt åka dit men troligen inte bo direkt där. Tack !