No show på flyget kostnad?

20 sep. 2019 21:16
Visningar: 309
Hej

Undrar om ni har någon erfarenhet av no show på flyget. Vi reser till thailand men pga personlig omständigheter måste en person resa hem tidigare vilket innebär att denne inte kommer utnyttja sin återresa. Vi reser med Singapore airways.
Blir det trassligt när det saknas en person på hemresan?
20 sep. 2019 21:30
"No show fee
Applicable
SEK 2,912 , subject to currency conversion and your bank's exchange rate. Fees shown here are indicative. As the original fees are based in US dollars, the actual fees may vary due to exchange rate fluctuations. The original fees can be found on the ticket of a confirmed booking. If the ticket is cancelled, no show fee will not apply and cancellation/refund conditions will apply.
Passengers should notify Carrier before check in closes for the no show flight, if he intends to use the subsequent flight coupon(s) / sector(s) in his ticket. Carrier can recompute fares based on actual flight sequence used and passenger must pay any fare difference. Without such prior notification, no show fee may apply and Carrier can cancel any subsequent flight coupon(s) / sector(s) in the ticket. For change to travel itinerary sequence and / or notification on no show, please contact Carrier. "

Innebär detta att om man säger till innan så slipper man avgift?
Av Bibby
21 sep. 2019 01:31
No show är bara ett problem om du ej flyger ett segment innan det sista. Anta att ni ej använder nr 3 av 4, då avbokas segment 4 automatiskt. Om ni ej använder de sista så spelar det ingen roll, och absolut inte för medresenärerna, möjligen får ni frågor om det ifall ni är på samma bokning, det hände mig en gång när min kompis blev sjuk och vi fick nödlanda i Almaty och han stannade där för operation, på resterande segment så frågade de mig ibland om var han är.

Exakta villkoren får @WorldofMarie svara på, hon är expert på det.
21 sep. 2019 10:56
Det händer som sagt inget om det är sista segmentet. Se bara till så att personen inte blir incheckad.
21 sep. 2019 19:40
Tack för svar. Det var vad jag misstänkte men blev lite osäker. Har man betalt får man väl skylla sig själv om man missar flyget....