Naxos

Av Tempore
13 juli 2008 11:08
Visningar: 8460
Hejsan,

Har kikat på lite resor till Grekland och funnit ganska bra priser för Naxos, men när jag läste om transfern dit så fick jag avsmak. Det stod: "Vid ankomst/avresa till Santorini flygplats till hamnen ca 25 min. Båtresa från Santorini till Naxos ca 3-4 timmar beroende av båttyp. Båtresan kan ske med antingen en stor färja eller mindre båtar. Väntetider (upptill 6 timmar) eller övernattning på Santorini kan förekomma vid både ankomst och avresa. "

Inte så kul med en båtresa på 3-4 timmar när man suttit på ett flyg ca 3h.
Av Cickie
13 juli 2008 11:45
Båtresan gick väl att stå ut med, väntetiden i Santorinis hamn var desto tråkigare. Fanns inget att göra, och enda toaletten var döäcklig! Det var i och för sig några år sedan jag var där, så de kanske har börjat städa den nu, vad vet jag.
Men Naxos var en jättemysig ö, där alla åldrar trivdes, så jag ångrar absolut inte den resan! Saganakin i hamnen var som en dröm!
Av Tempore
13 juli 2008 11:59
Hur lång väntetid var det då? Planet skulle typ landa vid 12 tiden, då är man ju först vid hotellet vid 18 tiden kanske inklusive alla väntetider och båtresan. Känns ju sådär. Jag som tyckte att bussresan på 2h från Antalya till Alanya var tråkig :/
13 juli 2008 12:22
Vi har varit på Naxos. Det är en underbar ö. Visst kan man tycka att resan dit blir lite lång. Men gör som vi. Tänk att det är en extra sightseeing ni får, när ni åker bussen till Santorinis hamn. Jag tyckte att den resan var fin. Dessutom bodde vi faktiskt på Santorini en vecka innan vi åkte över till Naxos första gången. Men sen när man kommer över till Naxos kan man glömma båtresan om man inte som vi hade en fin resa över. Så lång tid som 4 timmar kommer jag verkligen inte ihåg. Kanske det var 1 eller 1½ tim efter att min man sufflerat mej.

Naxos är mycket vacker ö. Tag gärna utflykt eller hyr bil, så ni kan se ön. Ni ångrar er inte. Andra resan till Naxos var vi där enbart och i två veckor. Vi trivdes utmärkt bra.

Gilla
Av Cickie
13 juli 2008 15:11
Vi kom till Santorinis flygplats 09.30. Båten gick 15.00 och vi var framme på Naxos 3 timmar senare.Men detta var år 2000, så det kan ju vara annorlunda nu. Men jag minns att allting var mycket billigare på Naxos än på Santorini.
Av Charina
13 juli 2008 17:00
Men herregud, är det nåt att jämra sig över? Åkte till Rhodos 95 o var inte på hotellet förrän 03.30 på morronen. Kalymnos 94, 01,30 låg jag i sängen på hotellrunmet. Gnäll lagom!
Jisses va folk jämrar sig nuförtin.
Av Tempore
13 juli 2008 17:02
Det är nog ingen som jämrat sig över vilken tid man kommit till hotellet, utan hur lång tid det tog innan man kom till hotellet. Jag har också vart på Rhodos och vi kom fram på natten också.
Av Charina
13 juli 2008 17:15
De gjorde ju ett aktivt val. Visste ju redan från början att det kulle bli en lång resa, varför klaga i efterhand?
Blir ju inte kortare väntan.
Av Tempore
13 juli 2008 17:35
Det behöver ju inte vara ett klagande, utan ett konstanterande i efterhand bara :) Men det var inte det här som min tråd handlade om, så har du inget positivare att komma med skriv inte.
Av Cickie
13 juli 2008 17:50
Visste faktiskt inte i förväg att en dag skulle gå åt till att vänta. Vi hade bokat en resa till Santorini, men när vi kom dit sa guiden att det inte fanns några lediga hotellrum, så de hade inget annat att erbjuda än Naxos om vi inte ville sova under bar himmel. Vi blev faktiskt kompenserade av Fritidsresor senare, fick halva resans pris tillbaka.
Av Charina
13 juli 2008 17:55
Citerat från tempore:
Det behöver ju inte vara ett klagande, utan ett konstanterande i efterhand bara :) Men det var inte det här som min tråd handlade om, så har du inget positivare att komma med skriv inte.
Jasså man får bara skriva om man stryker medhårs? Vad för diskussioner blir det då?!
Av Brokke
13 juli 2008 18:55
Resan till naxos tog 3,5 timmar med en mindre båt, värst var hemresan, pga hårt väder var vi tvungen att ta den större färjan och den gick vid 03:00!. fick sedan sitta på santorini med dåliga möjligheter att klä om till badkläder, flyget gick på eftermiddagen.
Av Pany
13 juli 2008 19:42
Schysst att detta diskuterades! Jag har också tänkt på Naxos, men visste inte om den långa transfern... Åker man en vecka och nästan en hel dag, i värsta fall, försvinner både på nervägen och hem, så är det ju värt att fundera på en annan ö...
Och Charina, du klagar ju på att folk klagar, men det finns folk med rörelsehinder eller småbarn, som inte kan vänta 6 timmar vid en hamn med dåliga faciliteter. Och detta forum är ett bra ställe att läsa om andras erfarenheter -både positiva och negativa!
13 juli 2008 20:03
Jag har åkt den vägen till Naxos och paros tre ggr och det är inte så jobbgt. oftast e man ändå glad att man har semster och jag tyckte inte man tänkte så mkt på att det var så joobigt att det tog ngr timmar extra.
Men det e ju kännt att det blåser ganska mycket kring naxos och paros och ibland måste man ju övernatta. så jag kanske inte skulle välja det om jag bara skulle vara borta en vecka. för om man måste övetnatta en dag på santorin så försvinner ju det faktiskt lite mer tid.
jag vet att visa flygbolag reser till mykonos och därvidare till naxos jag tror båtvägen inte e så lång därifrån som santorini vägen.
Men jag tycker absolut det e värt det för naxos är en mkt trevligt ö asså. MVH matilda
13 juli 2008 20:25
Citerat från _matilda_:
Jag har åkt den vägen till Naxos och paros tre ggr och det är inte så jobbgt. oftast e man ändå glad att man har semster och jag tyckte inte man tänkte så mkt på att det var så joobigt att det tog ngr timmar extra.
Men det e ju kännt att det blåser ganska mycket kring naxos och paros och ibland måste man ju övernatta. så jag kanske inte skulle välja det om jag bara skulle vara borta en vecka. för om man måste övetnatta en dag på santorin så försvinner ju det faktiskt lite mer tid.
jag vet att visa flygbolag reser till mykonos och därvidare till naxos jag tror båtvägen inte e så lång därifrån som santorini vägen.
Men jag tycker absolut det e värt det för naxos är en mkt trevligt ö asså. MVH matilda
Jag håller med Matilda. Vi reser aldrig kortare tid än två veckor, för man hinner inte acklimatisera sej, förrän det är dags att resa hem efter en vecka. Då är det ju inte så kul, att transfern tar så lång tid. Försök dej på att resa en tvåveckorsresa i stället.

Gilla
Av Mmea
13 juli 2008 21:01
Jag har hört mycket gott om Naxos men har ännu inte kommit iväg just för att jag tycker att transfern verkar lite jobbig. Skulle inte tveka om jag skulle vara borta två veckor men för en vecka tycker jag personligen att resan blir lite för stor del av resan. Hur länge ska ni vara borta?
Av Tempore
14 juli 2008 11:17
Citerat från charina:
Citerat från tempore:
Det behöver ju inte vara ett klagande, utan ett konstanterande i efterhand bara :) Men det var inte det här som min tråd handlade om, så har du inget positivare att komma med skriv inte.
Jasså man får bara skriva om man stryker medhårs? Vad för diskussioner blir det då?!
Självklart får man skriva negativa saker, men vet inte vad man ska skriva för negativt om mitt inlägg? Det var ju mer en undran och att jag tyckte det verkade jobbigt att åka färja direkt när man haft en flygresa på 3h.

Åter till mitt inlägg - Såg att det finns en flygplats på Naxos, men den kanske är för liten för att landa på för charterflygen?! Men som många skriver är nog naxos bra om man åker 14 dagar, inte lika bra vid 7 dagarsresa.
14 juli 2008 18:42
Flygplatsen på Naxos är en inrikesflygplats, om jag inte har fel för mig. Har hört att bönderna, som äger marken runtomkring inte vill sälja, för de tycker att det blir jobbigt med en större flygplats. Och, eftersom Naxosborna inte är så väldigt beroende av turister, skulle det bli negativt för innevånarna själva. De har mycken tillverkning, som säljs på export. Till exempel marmor. Slipsand, som bland annat användes till sandpapper. De har också tillverkning av en dryck, som heter Kitron. Det är en slags likör, som smakar av citron. Men det finns olika beskrivningar om hur det tillverkas. Vad jag har fått för mig är det av bladen på en särskid sorts citrusväxt. Det finns också mycket mer som de tillverkar.

Gilla