Någon med koll på Paris

Av Mmea
16 dec. 2011 10:13
Visningar: 867
Planerar en resa till Paris med min 14-åriga dotter och funderar nu på vart jag ska leta boende. Tänker mig att vi ska hålla oss i ett område, promenera och koncentrera oss på vad som finns att se där. Kanske tar vi en dag för några av sevärdheterna utanför området. Paris är så stort att man inte hinner se allt i alla fall och staden ligger dessutom på bekvämt weekendavstånd så både hon och jag kommer säkert tillbaka.

Men, min dotter kommer förmodligen att vilja shoppa lite, inte minst eftersom hon är mycket ”petite” och har svårt att hitta kläder utanför barnavdelningen här hemma. Hon älskar second hand och kjolar och klänningar i starka färger. Själv är jag inte så road av shopping så jag har dålig koll.

Har tidigare bott i Montmartre och en annan gång i området omkring Jardin des Plantes. Fina områden båda två, men utforskar gärna något nytt denna gång. Vad finns det mer för trevliga områden med små affärer som passar dottern, mysiga kaféer, några muséer och lite annat av intresse?
Av Zzzz76
16 dec. 2011 12:46
Du borde definitivt kika på Marais (4e distriktet), där finns allt det du söker ich dessutom är det nära många av de berömda sevärdheterna.
Gå gärna en sväng längs Canal St-Martin också, kan nog vara av intresse för er.

/zzzz76
20 feb. 2012 18:52
Runt Marais som tidigare svarat är mycket trevligt och ligger bra, Strosa runt där på kvällarna är mycket trevlig och besök också "Place de Vosges".. Passar perfekt för picknick.. Även gångavstånd fram till Stadshuset och Chatelet där det finns mycket butiker och dylikt. Jag brukar välja lite större hotelkedjor typ "Novotel" "Ibis" "Mercure" osv, Finns några bra inte allt för långt borta.

Har mycket foton från Paris på min hemsida om du skulle vilja se
http://www.davidthornell.com är adressen!

Trevlig Resa
Av Mmea
20 feb. 2012 19:54
Tack ni som svarat. Har hittat ett litet hotell strax invid Marais. Längtar!
8 apr. 2012 00:12
En butik ni borde kolla upp om hon gillar secondhand är Kiliwatch. Den ligger på 64 rue Tiquetonne. Hoppas att ni får en trevlig resa!