Mt Kinabalu

Av Daquiri
13 jan. 2015 13:13
Visningar: 428
Var har ni bott när ni bestigit Mt Kinabalu? Kan man bo i Kuta Kinabalu eller är det för långt ifrån?
13 jan. 2015 21:52
Hej "Rögle"
Jag var aldrig uppe på M:t Kinabalu men det kan vara bra för dig att veta att restiden på vägen från KK kan vara mycket längre än man tror att den skall vara. Jag körde från KK till Sandakan. Långtradare med tung last var mycket vanliga på den vägen och då var snittfarten kring tio kilometer i timmen ungefär och omkörning var inte att tänka på under långa sträckor. Det kan vara bra för dig att veta när du planerar. Trevlig resa, du kommer till en fin och spännande plats på jorden. /Kent
Av Daquiri
14 jan. 2015 00:25
Har också förstått att det tar tid. Man behöver läsa på en del om Borneo för att få hum om förflyttningar, avstånd etc.
Av Ths123
16 jan. 2015 05:45
Från KK tog det för oss 1,5-2h att åka upp till Mt. Kinabalu med bil. Så åker man tidigt på morgonen från KK kan man börja bestiga berget samma dag, tänk på att det tar 2dagar om ni ska ta er ända upp till toppen och det krävs att ni har guide med er!
17 jan. 2015 17:54
2011 besteg jag Mt Kinabalu.
Jag och en polare gjorde det. Vi började med att åka till ett ställe som heter Sabah Tea Garden och bodde där några nätter innan vi skulle upp på berget. Det finns ett antal boenden utanför själva nationalparken, men i närheten så det ska nog inte vara några problem att hitta något som passar.

Sen ingår det en övernattning på berget när man bokar, men jag vill minnas att det finns lite olika prisklasser.

Ett tips inför den delen av resan, medtag ordentliga skor som du redan gått in. Du vill inte gå in dem på vägen upp.
Väderomslag kommer lika plötsligt som humörsvängningar hos tonårstjejer så ta med regn/vindjacka. Dessutom är det ganska kallt där uppe, det blir aldrig varmare än 15 grader och det är nästan alltid fuktigt och fuktig kyla är 100 gånger värre än vanlig kyla.
Väntar och mössa, någon form av underställ är en bra ide. Tro det eller ej. :)

Se upp för höjdsjuka och nedkylning så blir det en trevlig vistelse och hoppas ni får bättre tur med vädret. När jag gick upp på toppen var det molnigt vid soluppgången så den missade jag. :(
Av Daquiri
17 jan. 2015 18:05
Tack för konkret information.
17 jan. 2015 18:44
Har du fler frågor så är det bra att fråga så ska jag svara så gott det går.

Om ni ska till Kota Kinabalu och tänker stanna där ett tag så finns det en backpacker-gata där med, inte lika stor som Khoasan Road i Bangkok men minst lika trevlig.

Jalan Gaya heter den och det finns flera prisvärda boenden där att välja på. :)
Av Daquiri
17 jan. 2015 18:56
Vilken standard har dem hotellen?
17 jan. 2015 20:51
Det är mer vandrarhem.
De jag bodde på var rena, lite torftiga men rena.
Vill man bo på hotell med bra standard så kan man bo på:

Cititel Express Kota Kinabalu
3 stjärnor
N0.1,Jalan Singgah Mata1,Asia City Kota Kinabalu, Sabah, 88000, Malaysia, ‎
0859 366 505

Det gjorde vi när vi kommit ner ifrån Mt Kinabalu. Ligger även ett massageställe tvärs över vägen vilket kan vara skönt sådär efter en nedstigning ifrån ett berg. :)

Kostar dock lite mer än vandrarhemmen. Men det var väldigt trevlig gemenskap där, på vandrarhemmen alltså. Jag och polarn hyrde ett helt dorm-room för oss själva och betalade ungefär 200 SEK/natt för det.
Av Daquiri
17 jan. 2015 21:04
Har du varit i Sandakan också?
17 jan. 2015 23:13
Jag hann inte med Sandakan tyvärr. Så det har jag inte mycket info om. Jag hade ju på den tiden det begav sig en hel del kunskap men den har liksom runnit iväg eftersom jag aldrig kom dit å kunde befästa den på något vis. :(