MSC Fantasia

25 feb. 2009 10:42
Visningar: 1005
Hej!!
Min familj och jag har bokat en resa i juni 2009 med MSC Fantasia.Tyvärr har vi varit inne på olika forum och läst om det här rederiets kryssningar, och tyvärr överväger det negativa;mycket folk, dålig mat,ej fungerande rutiner vid ombordstigning etc, etc.
Skulle vara intressant att höra från några skandinaver som rest med det här rederiet.
Vad jag förstår är det en stor skillnad mellan amerikanska kryssningar och europeiska vad det gäller servicenivå.Men frågan är , om det är relevant?
26 feb. 2009 16:30
Hej!
Åkte med MSC Opera i de norska fjordarna förra sommaren och skulle absolut kunna åka med det rederiet igen. Hade inte kryssat förut så vi har inget att jämföra med men upplevelsen gjorde att vi är mer positivt inställda till denna semesterform än tidigare. Ett smidigt sätt att få ett smakprov av flera platser utan att behöva packa väskan varje kväll :)
Vet inte om vi hade tur men ombordstigningen gick väldigt smidigt, ingen kö alls (vi var i och för sig på plats i god tid före avgång).
Personalen ombord var trevlig och hjälpsam och allt var fint och välordnat. Allt är ju relativt hur man upplever servicenivå, vad man har för förväntningar och vad man är van vid.
Vi var inte med på några av rederiets utflykter då vi hellre gör saker i egen takt efter eget intresse men det vi hörde var att de olika turerna snabbt blev fullbokade. Medelåldern var ganska hög, ska vara lägre generellt sett på medelhavskryssningarna vad jag har hört.
Angående maten var den absolut helt ok, lite för lite kryddad kanske men mycket att välja på och varje kväll var vi och sällskapet vid vårt bord proppmätta efter middagen. Blev något fel eller om någon inte gillade den maträtt man fick så fixades ett alternativ direkt.
Hoppas att ni får en underbar resa trots allt negativt ni har hört.
// Jenny
27 feb. 2009 18:50
Jag åkte med MSC Armonia 2007 och det fungerade jätte fint. Maten var bra och det fanns allt flera rätter att välja på och även olika restauranger. Vi satt vid ett bord för 6 och det var lugnt och trevligt i matsalen. Jag åker gärna med detta rederi igen, och jag kan inte hålla med om att servicenivån skulle vara dålig, men du kan inte jämföra detta rederi med de 5-stjärniga amerikanska rederierna. Detta rederi har enligt Globetrotter 3 stjärnor +. Sedan beror det också på hur stor båten är, ju större båt och mer folk skapar gärna köer om rederiet inte kan planera.
Ha en trevlig resa!
2 mars 2009 10:58
Tack för era inlägg, känns lite mer positivt nu.Får väl skriva lite efter att vi gjort resan.
Maria
2 mars 2009 20:12
Du skrev inte om ni varit på kryssning förrut?
Jag har tagit med mig familjen 4 gånger och vi ÄLSKAR detta sätt att resa på. Det finns inget bättre.
Har även varit ombord på MSC och jag gillar deras mat och upplägg. MSC Fantasia är ett otroligt vackert nytt fartyg.
Detta är nog däremot det negativa som du skall förvänta dig och om det inte blir så se det som en positiv överaskning:
* Italiensk organisation vid ombordstigning. Lite kaos och förvirring. men ta det bara lungt och stressa inte.
* Sydeuroper står inte i kö. Om du står snällt och väntar kommer du att förbli hungrig. Lite armbågar är bra ombord.
* Var breddd på att inte alltid bli förstodd och att du förstår vad folk menar. Tänk på att engelska ej är första språket.

Men detta är bara bagateller. Jag slår vad om att ni kommer att ha en fantastisk semester ombord på MSC Fantasia.
Amerikaner klagar alltid på europeiska rederier.

Andy
3 mars 2009 08:45
Hello!!
Kryssat har jag och min familj aldrig tidigare gjort,däremot är vi vana resenärer,med olika typer av resor i "bagaget"....USA,Europa,charter,bil,etc.
Har nog anat att det beror på olika referenspunkter, när amerikanare klagar,men det ävar ändå intressant att få lite info från några skandinaver,så tack!!
10 mars 2009 09:00
Jag åkte med MSC Armonia sommaren -06. Jag tycker att allt var bra förutom maten. Den var inte äcklig, men inte heller god. Men ätbart helt klart. Ombordstigning och sånt fungerade bra tycker jag, upplevde aldrig några problem. Utflykterna var bra bortsett från en till en strand på Korfu (skitdålig strand!) . Fördelen med utflykter var att man fick kliva iland före de som inte bokat utflykt.
Hoppas ni får det bra!
/Sanna