Mount Everest Circuit Trek

Av Malllan
6 okt. 2015 10:31
Visningar: 107
Hej! Jag letar efter någon att vandra Mount Everest Circuit (via Gokyo Lakes) med :) Min tanke är att boka med en arrangör, antingen på plats i Nepal eller från Sverige.

Är ute i väldigt god tid då jag planerar att åka i oktober nästa år (2016) då jag tyvärr inte har möjlighet att åka tidigare p.g.a studier. Släng iväg ett meddelande om du liksom jag tycker att det skulle vara en heeelt fantastisk upplevelse! :)
Av Sebas
7 okt. 2015 00:48
Hej! Jag är har aldrig tänkt den tanken men din idé fångade upp mig! Kan du berätta lite mer om det? Har du kik eller whatsapp eller ngt? Jag har nämligen ingen Facebook.
Av Nikitas
10 okt. 2015 09:40
Hej!
Du har valt ett av världens häftigaste upplevelser! Jag var där och gick till base camp i april 2015. Klarade mig undan jordbävningen med tur upp i tengboche och fick se nepalesernas riktiga personlighet under riktigt svåra stunder och dom är helt underbara människor!
Jag åker igen i april 2016 ett år efter jordbävningen för att träffa alla nepaleser igen som jag genomgick jordbävningen med.
Sugen på att ändra dina planer lite till april? :)
Annars om du har några frågor gällande guide, kläder eller vad som helst så är det bara att fråga! :)

Med vänlig hälsning, Nikitas
(Logga in för att se e-postadress)
Av Malllan
11 okt. 2015 01:52
Låter grymt häftigt och lärorikt. Verkar vara en helt otrolig upplevelse på många plan.. Bokade du din guide från Sverige eller i Nepal? Hur stor var gruppen? Åkte du själv eller tillsammans med någon? :)

Åh jag önskar att jag kunde åka redan i april, men kan dessvärre inte eftersom att jag pluggar.. Är din tanke att göra samma rutt igen? :)

Vad är viktigt att tänka på gällande kläder och utrustning? Har läst att det går att köpa och hyra viss utrustning på plats i Nepal, vet du om det är ett bra alternativ eller är det värt att lägga lite extra pengar på kläder/utrustning i Sverige?

PS. Så härlig profilbild! :) Var är den tagen?
Av Nikitas
11 okt. 2015 16:50
Jag körde solo, ingen guide eller porter. pga att det kändes onödigt dyrt, samt så gillar jag äventyr. och nu i efterhand så skulle jag nog säga att man inte behöver guide, om man inte vill ha allting klart och färdigt framför sig och nån som bär din packning. men det förstör lite resan om du frågar mig. :)

jag har som huvudmål att ta mig till tengboche bara för att träffa personerna på plats. sedan har jag faktist inget planerat! kanske kör en avstickare och tar gokio leden? ska vara extremt vackert men en guide är ett måste just den leden pga farorna där.

om du gillar friluftslivet och kommer att göra en sådan resa igen så skulle jag köpa ordentliga grejer från Sverige, det gjorde jag. men det går att hitta riktigt bra grejer nere i kathmandu också! men jag köpte få grejer i Kathmandu - vandringsstavar som höll hela resan, vattenrengöringsmedel, tjocka handskar och 2 vattenflaskor.
om du inte har ett par rejäla skor så skulle jag absolut lägga en extra krona på dom! sovsäcken ska tåla ilf -10 grader och gärna dun då vikten blir mindre. och en sista grej jag skulle rekommendera är ett merinoull underställ, duscha är inte nåt du gör varje dag (10 dagar...) och med merinoull så luktar inte kläderna och torkar snabbt! samt håller värmen perfekt såklart.

bilden är tagen ca 30 min ifrån mounteverest basecamp. bakgrunden är mounteverest. :)
11 okt. 2015 22:29
En god idé som jag själv varit lite inne på till och från.

Hur länge planerar du att vara ute och vandra?

/Henrik
Av Dasola
12 nov. 2015 19:21
Hejsan!
Jag hade planerat den resan förra året men det var några vänner som bangade så det blev aldrig av. Men iden sitter kvar, så nu håller jag på och kollar runt lite info om vandringen. Jag har faktiskt tänkt genomföra den i oktober så om du är intresserad av sällskap kan vi styra upp det tillsammans. Jag har kikat på flera researrangörer som
http://www.pathfindertravels.se/,
http://www.aventyrsresor.se/Resor/Nepal/Everest_base_camp/
http://www.expeditionsresor.se/resmal/everest-bc/
....och upptäckte att priserna varierar kraftigt. Nu börjar jag fundera på om man kanske borde genomföra resan själv, det krävs mer förberedelser såklart men det kan i slutänden vara värt det samt kanske tom roligare, dock känns det lite läskigt att ändå göra det helt själv. Så jag tvekar lite fram och tillbaka. Om du är intresserad så kan vi synka ihop det :)
/Tanja
Av Malllan
15 nov. 2015 19:17
Hej! Vad kul att du också är intresserad av den vandringen! :) Jag tror att det är helt fantastiskt. Jag har kikat lite på denna arrangör http://www.adventurelovers.se/resa/everest-circuit/. Priset med dem är något lägre än de du länkade! Har dock förstått att det kan bli billigare om man bokar arrangör på plats i Nepal, samtidigt som det kan kännas tryggt att ha allt ordnat innan avresa. Som du säger blir det nog både billigare och på vissa sätt kanske även roligare att genomföra vandringen själv, men för min del tror jag att jag helst bokar med en guide. Har du vandrat mycket tidigare?
Av Dasola
20 nov. 2015 23:07
Hej igen!
Den här arrangören inkluderar flygresan tor Stockholm, GBG så än så länge är de billigaste om man nu inte hittar resan till Katmandu under 4000 kr , här kika
http://www.pathfindertravels.se/vandring-mount-everest-base-camp-nepal/
Ja absolut är det tryggare med en researrangör. Dessutom är jag inte speciellt erfaren men ändå tror jag att jag skulle kunna klara leden till Base Camp :) Har inte vandrat så jättemycket. Bestigit Kebnekaise, det var min första vandring. Sen har jag gått lite Abisko och gjort lumpen. Det är väl det. Men Everest vore sjukt roligt. Så ja, om vi nu bestämmer köra på researrangörer så måste vi hitta en som känns bra. Än så länge så kunde jag bara hitta den jag länkade där flyget från Sverige ingår.
Av Grosann
21 nov. 2015 07:39
Vilken häftig ide, jag har också funderat i banor kring Nepal. Men detta kanske är att ta sig lite vatten över huvudet, har vandrat en del innan gjort lumpen osså. Hade dock tänkt att resa dig i april maj (: hade älskat lite sällskap på vägen!!
Av Fannypj
28 dec. 2015 15:50
Låter sjukt häftigt! Är själv lite inne på det med (eller ja egentligen vill mest ut och resa och vandra, var som helst ;) Är det någon här som har planer att åka nu i början av året? Är helt ledig under våren och vill ut och resa så fort som möjligt! :)
Av Fannypj
30 dec. 2015 18:01
Nikitas: Vart flög du när du gjorde den resan? Hur länge var du där och hur gick turen? Ursäkta för massa frågor, haha, men har såå många och svårt att veta var och hur man börjar planera allt. :)
Av Beeccis
30 dec. 2015 18:19
Hej :)
Jag är också helt sjukt sugen på att åka och antingen gå upp till base-camp på Mount Everest eller bestiga Kilimanjaro. Vore superkul att göra det med några andra och inte åka helt själv.
Jag funderar på att göra det nu någon gång under våren. Pluggar på universitetet men man kan ju missa två veckor i skolan när man inte har någon tenta period :)
Om jag åker själv blir det nog att åka med någon researrangör, men om man är några stycken är det ju roligare och mer spännande att fixa allt på plats (och billigare vilket är ju ett plus som student haha).
Är inte 100% säker på att åka nu under våren men det skulle vara så kul att göra det! :)
Av Nikitas
30 dec. 2015 18:58
Hej! :)
Menar du inrikesflyget? I sånt fall så flög jag från Kathmandu till lukla för 300 dollar tur och retur villket år löjligt dyrt! Men snabbaste och bekvämaste alt, annars fanns det andra och mycket billigare alt!
Jag va "fast" i lukla i ca fyra dagar efter jordbävningen men annars tog det väll ca 10 dagar, gick utan guide eller bärare. Turen gick jätte bra!! Fick se och träffa fantastiska människor spec efter jordbävningen och ska tillbaka igen i mitten/slutet av april!
Svarar gärna på massvis med frågor om allt! Skriv på mejlen så blir det enklare. :)
(Logga in för att se e-postadress)
Av Fannypj
30 dec. 2015 20:33
Beccia, va kul! När hade du tänkt åka? Har du rest mycket tidigare och så? :)
Av Malllan
30 dec. 2015 20:40
Beeccis & Fannypj, vad roligt!!!!! :) Säg till om ni ändrar er och vill åka nästa höst istället! :)
Av Beeccis
30 dec. 2015 22:21
Vad roligt att det verkar vara många som är sugna på att åka! :)
Till fannypj: Jag har inte planerat såpass mycket ännu att jag vet när jag vill åka, utan är fortfarande i "funderar-stadiumet" över att ens resa. Men i sådana fall skulle mars/april passa allra bäst. När funderar du på att åka? :)
Jag har rest en hel del efter gymnasium och gjort en del hikes på Nya Zeeland. Älskade det såå mycket och nu efteråt har jag verkligen längtat efter att få gå ut och vandra igen :) Har du vandrat något förut? Hur gammal är du?
Vad har ni alla för resebudget ungefär? :)
Av Fannypj
31 dec. 2015 15:06
Okej, jag vill nog resa så fort som möjligt men tar u ett tag med all planering och så. :) Är också lite inne på att resa till Tanzania och bestiga Kilimanjaro. Ska ju vara någorlunda "lätt" i jämförelse med annat så känns något enklare. Jag är 22 år, har ingen direkt budget. Har sparat en del men såklart inte obegränsat med pengar ;)
Av Beeccis
3 jan. 2016 16:27
När funderar du i sådana fall att åka? :) Jaa jag tycker också det verkar superroligt. Känns också extra spännande att faktiskt komma upp på toppen haha ;)
Av Fannypj
3 jan. 2016 16:34
Alltså vet faktiskt inte. Har inget planerat och är ledig under vinter/våren så kan egentligen när som men vill ju komma iväg så fort som möjligt. :) När hade du tänkt?
Av Beeccis
3 jan. 2016 16:52
Okej :) Nja i sådana fall så hade jag nog tänkt mer åt våren, kanske april eller något. Känner att jag vill planera i lugn och ro och ha något att längta till :)