Mobilen i grekland

Av Daytona
16 juli 2010 16:13
Visningar: 7100
Hej, ska åka till Rhodos 1 v. Funkar det att ta med sig mobilen, inga otrevliga överrasknings räkningar eller? Ska bara använda den till sms och för att nära ska kunna ringa ifall nått händer,
Av Mariat
18 juli 2010 13:48
Ledsen, men det kan väl ingen här svara på.... beror ju på vad för operatör du har... men du lär ju få en otrevlig överraskning eftersom du inte har kollat upp det.... kostar ju alltid extra att vara utomlands. Kolla din operatörs hemsida.
19 juli 2010 17:23
Hej!
Som sagt, kolla din operatörs hemsida och vilka länder den täcker. Sedan brukar det ju vara så att man får SMS väl i landet där det står "Här gäller inte den vanliga tablån..bla bla bla" och så kan det stå hur mkt samtal och SMS kostar. Så länge du bara använder den för att ta emot så behöver det inte bli så mkt dyrare än några kronor (för att ta emot SWE - Utland), dyrare kan det däremot bli beroende på operatör du får/väljer (du kan välja manuellt eller få en automatiskt oftast med bästa priserna) när du ringer hem till Sverige. SMS blir väl ett par kronor stycket.

Ha för vana att inte prata en massa oväsentligheter så blir inte räkningen så saftig!

Trevlig resa!
Av Irsa
27 juli 2010 20:58
Hej, var på rhodos i 2 veckor för ett tag sedan, fick min mobilräkning idag. Se till att INTE använda TURKCELL, dom är stendyra. WIND GR och COSMOTE är billigast. TELIA är tydligen involverade med COSMOTE. Har för mig at TELIA äger COSMOTE. Har fått en räkning på 370 kronor idag och är glatt överraskad, trodde att det skulle bli MYCKET dyrare. Men fortfarande gäller: köp phonecard om du ska ringa hem, inte för att det är billigare men då vet man hur mycket det kostar, finns både 4€ och 10€.
Fick fundera lite innan jag kom på hur man ringde hem: slå 0046 o sedan riktnummer utan nollan, sedan abonnentnumret. ¨

(kom ihåg att låsa upp telefonen/kortet för utlandssamtal, annars kan du inte använda den utomlands)

Trevlig resa.

Irene (jag har telia refill)
27 juli 2010 21:35
Irsa - ett tips : lägg in samtliga mobilnummer i din telefonbok med +46 och riktnumret utan nollanredan på hemmaplan så har du det färdigt i telefonen när du skall ringa. Det funkar som vanligt när du ringer i Sverige. På så sätt slipper du fundera över landsnummer och att alltid behöva slå hela numret när du är utomlands.
Av Irsa
27 juli 2010 22:05
Ja, det vet jag väl. Det jag menade var lite knepigt, var när man skulle ringa från en telefonkiosk ute på stan. Eftersom det inte finns något +(plustecken) på telefonautomaterna, ska man slå 00 (två nollor) före landsnumret.

Irene