Måste man avboka/informera 1plats?

Av Immo
21 mars 2010 12:57
Visningar: 323
Hej alla,

Vi är 5st personer som ska till thailand på tisdag, eller snarare vi var 5st. Nu har 1person olyckligt hamnat på sjukhus, inget superallvarligt men han kan inte följa med på tisdag. Vi valde inget avbokningsskydd, han har försäkring via hemförsäkringen. Men de jag undrar är:
Måste vi ringa och avboka/informera hos flygbolaget? Strular det om man är 5st på biljetten och bara 4st checkar in?

Mvh Immo
21 mars 2010 15:20
Vet inget själv om detta men om jag var i samma situation som du skulle jag absolut meddela flygbolaget. Det kan säkert bli strul om du INTE gör det. Hoppas du får svar från någon som kanske vet bättre. Trevlig resa!
21 mars 2010 16:36
Det är bra om ni meddelar flygbolaget att ni bara blir 4. Jag tror inte att det blir något strul om ni inte gör det. Råkade ut för samma sak för några år sedan och då meddelade vi flygbolaget, men fick ändå frågan på flygplatsen var den 5:e personen är.
22 mars 2010 02:18
Beror kanske lite på flygbolag, flygplats, land etc men jag skulle nog meddela detta. Även om personen i fråga inte kommer att checka in är det bättre att ta det säkra före det osäkra så ingen nitisk tjänsteman får för sig att alla måste identifiera sitt bagage etc.

Har varit med om det en gång - visserligen då en incheckad passagerare saknades - och det känns onödigt att det händer.
Av Immo
22 mars 2010 12:12
Tackar för alla svar, jag ringde och informerade flygbolaget att vi bara var 4st som kommer checka in.