Måste ambassaden vara inblandad?

26 juni 2011 12:16
Visningar: 396
Jag ska åka till kroatien själv, jag är 15år och undrar hur det funkar, vissa säger att man behöver papper från ambassaden och vissa säger bara åk. Vad är rätt?
Av Annl
26 juni 2011 12:51
Hej,

Var har du hört att ambassaden skulle behöva blandas in? Vad skall du göra i Kroatien? Hälsa på släkt/vänner?

Vår flicka reste förra året själv till London för att hälsa på sina engelska kompisar och vår flicka var då 13 år. Inga som helst problem. Och de engelska kompisarna var här förra sommaren och kommer hit om en dryg månad - och ingen ambassad är inblandad.

Är du osäker är det bästa tipset att dina föräldrar tar kontakt med Utrikesdepartementet i Stockholm
(08-405 10 00) och kollar med dem så att alt blir utrett och klart.
26 juni 2011 18:13
Hej tack för ditt ord

Jag har prata med några vänner som varit nere i kroatien många gånger, som varit tvungna att papper från ambassaden, skillnaden mellan London och Kroatien är att Kroatien är icke med i EU, och det gör det mycket jobbigt när man inte är myndig (har jag hört) men jag ska ta och ringa numret du delade med av så får jag svar direkt på det :) Jag ska åka ner till en kompis som har en lägenhet där.
Av Annl
26 juni 2011 21:13
Hej igen,

Ja det är en god idé att ringa till UD så får du allt utrett och så kan du åka iväg med alla papper i ordning.

Kanske är det så att det just är Kroatien som är "besvärligt" - vår flicka som nu är 14 år kommer att resa hem från USA en vecka senare än oss andra och det är inte heller något bekymmer.

Trevlig resa!
29 juni 2011 01:20
Jag ska bara meddela att det är fixat, man va tvungen att skriva en fullmakt och när man gjort det så ska man få men speciell stämpel från en publicus notarius, så det va mer jobb än väntat, och ett antal samtal till Kroatiens ambassad,

Men nu blir allt bra, så nu blir det att steka nere i Kroatien och tack för du la tid på mig :D

MVH alle
29 juni 2011 10:12
Tänk om alla tänkte som du Carlemar!

Jag uppskattar verkligen att du återkommer i tråden och talar om vad du kom fram till, inte för att jag själv är direkt berörd (äldre än 15 och inga barn i den åldern) - men det hjälper ju andra som undrar samma sak och söker i forumet. Det är ju till för att alla skall kunna få hjälp och dela med sig, inte bara för att var och en ska få svar på sina egna frågor.

Ha en underbar resa!!