Malta i slutet av november?

Av Mister
26 okt. 2008 22:42
Visningar: 1504
Jag är nyfiken på Malta. Det är billigt att resa dit senare delen av november men hur är det där då?
Tänkte bara stanna 3-4 dagar. Tacksam för tips på utflyktsmål, bra billigt boende(gärna b&b).
Hur ligger priserna?
Jag har hört att maltesarna är snorkiga. Stämmer det?
Av Trea
27 okt. 2008 07:07
Vi var på Malta i somras. Då var det fint för badsemester, men jag vet inte rktigt hur vädret är i november? Vad jag förstod har de en del turister på vintern eftersom det är varmare och skönare än norrut i Europa, men att det inte direkt är badväder...

Priserna var nog som i Sverige ungefär. Kanske något billigare när det gällde vissa saker. Vi betalade 600 kr/natt för ett dubbelrum i ett relativt enkelt, men helt ok hotell.

Vet inte vart du planerar att bo, men om du inte bor i Valetta så tycker jag inte att man ska missa en tur dit! En vacker stad med intressant historia. (Och om man vill veta mer om historien visar de en film om den i Valetta, där man även kan välja svenskt tal i hörlurarna...) Bor man in närheten kan man ta sig dit med de lokala bussarna. Det är ett väldigt billigt sätt att ta sig runt! (Men chaufförerna kör som galningar)

Tycker inte att malteserna var snorkiga. De vi träffade var trevliga och hjälpsamma!
Av Ziesta
27 okt. 2008 13:22
Hej, jag var på Malta en vecka i augusti och tyckte att det var en trevlig ö. Bussnätet är rätt bra så den är lätt att utforska. Vi bokade inte hotellet själva eftersom vi åkte charter, men vi bodde i Sliema. Bra läge och nära till restauranger, shopping, bad och Valetta. Vet dock inte hur vädret är i november, om det fortfarande är varmt i vattnet för bad. I augusti var det väldigt varmt.. nästan lite väl varmt för min smak.

För att se så mycket som möjligt tog vi en dagstur runtom hela Malta med företaget Alliance. Just den turen försökte nog få med lite väl mycket, och flera sevärdheter såg vi bara från minibussens fönster.. men vi fick ändå besökt en hel del trevliga ställen. Jag kan rekommendera Marsaxklokk (en liten fiskeby med färgglada maltesiska båtar), Blue Grotto (som egentligen är flera grottor som man utforskar med båt.. kostar ca 7 euro) och Mdina (en trevlig stad med smala gränder).

Vi tog också en dagstur till Gozo, ön bredvid Malta (med Oasis, men det finns massor av företag som gör turer dit.. man kan också själv ta en båt och sedan lokalbussar). Det finns massor att se på Gozo också. Azur Window, Inland Sea, Xlendi Bay, Victoria.. En annan trevlig ö att besöka är Comino och dess blå lagun. När vi var där var det mängder av folk som badade i det vackra kristallblå vattnet.. nästan lite väl många.. var under högsäsongen.. men vi tog en promenad runt ön också och såg en fästning.

En annan dag tog vi en lokalbuss till Golden Bay, en av Maltas få stränder .. Härifrån åkte vi med på: " Charlie's speed boat trip" (10 euro) för att se ännu fler blå grottor (dessa var nästan mer sevärda än den berömda Blue Grotto) och bada i en av dem. Väldigt prisvärd tur.

Vi märkte inte heller av att malteserna skulle vara snorkiga.. tyckte de var trevliga.. och skönt att de inte försökte dra in en på restaurangerna som det kan vara på andra turistställen.. Prisläget på restaurangerna var ungefär som i Sverige.. kanske något billigare.

Jag har lite bilder från min resa här: http://www.reseguiden.se/forum/resor/malta-klippbad-kaktusfikon-och-kaniner-1423
Av Anna__
27 okt. 2008 16:26
Var på Malta i somras. Bodde på b&b i Marsalforn på Gozo, ön som de andra skrivit om också. Enda nackdelen var att hostelet saknade AC, men det kanske inte är något som är nödvändigt i november. Detta kostade nog 12 euro / natt / person om jag inte minns fel, hon som äger det är jättetrevlig och väldigt mån om att man ska trivas. Det är ett enkelt, lugnt och tyst, ganska litet hostel, 5 min gångväg från stranden, men jag har ingen aning om badtemperaturen i november... Hemsidan till hostelet är iaf http://www.gozo.com/santamartha/

Tycker absolut inte att invånarna är snorkiga, tvärtom hjälpsamma. Vet inte om man hinner se så mycket på 3-4 dagar, du hinner knappt se Gozo på den tiden. Men OM du bestämmer dig för Gozo, så missa inte Azure window och Inland See, som ligger intill varann. Och som de andra skrev, missa inte Mdina om du bor på Malta.

Det går färjor mellan öarna Gozo och Malta med jämna mellanrum, man måste inte boka plats på dessa.

Du bör väl vara medveten om att det inte är huvudsakligen sandstränder på Malta, utan det är mycket klippor och klippstränder.

/Anna