Malaria?

1 dec. 2016 11:54
Visningar: 1101
Hej! Jag och min sambo skall åka runt i Filippinerna mellan 2-27/1.
Vår rutt ser ut så här: Manila-Bohol-Palawan-Boracay-Manila
Vill höra lite om hur ni som har varit där upplevde myggorna och hur resonerade ni gällande skydd för Malaria mm. Sov ni med nät överallt eller?
Tackar på förhand för respons!
/Eva
2 dec. 2016 08:18
Nej, vi sov inte med nät när vi var där. Risken är inte särskilt stor längs kusterna, är man inåt land så använd myggspray med DEET.
Lycka till och ha så kul. Personligen är Filippinerna ett av de bästa länderna jag besökt i Sydostasien.
Ska ni backpacka runt? Kika gärna här, kanske kan vara till er hjälp.
http://lyckligochlevande.nu/blog/att-resa-l%C3%A5ngt-del-1
2 dec. 2016 12:12
Vi har malaria tabletter för besöket vi ska göra på Palawan då det är enda stället i filippinerna det är malaria risk på enligt läkaren jag träffat
Av Joakimn
2 dec. 2016 12:45
Slutade med malariaprofylax på 90 talet. Det finns ett hundratal olika myggor o för att skydda sig behövs många olika profylax. Större risk för biverkningar än att bli smittad anser jag. Reste tunt i Filippinerna för 2 år sedan o självklart utan profylax.
Har rest på mycket utsatta ställen. 22 långresor utan . Det är som en försäkring. kan vara bra men troligtvis inte.
Det klart att marknadskrafterna vill sälja o hels dyrt också. Sen. nej jag sov inte under nät men vissa ställen kan detta behövas om inte annat än för att slippa alla myggbett.
2 dec. 2016 13:51
Tack alla ni som tog er tid att svara och även dela med er av annan info.
Vi kommer köpa myggmedel på plats men det får räcka med det.
Ser fram mot härliga veckor i underbara miljöer.
/Eva