Maila kontokortnummer

Av Daquiri
29 okt. 2010 16:57
Visningar: 1333
Hej, Har beställt en resa till Bangkok och frågat hotellet om transfer. När man beställer detta vill dem att man mailar ner kontokortsnumret. Vad har ni för erfarenheter av detta? Att maila är ju inte det mest säkra.
29 okt. 2010 17:06
Högst underligt... Själv hade jag aldrig gjort det. Är hotellet betalt? Maila de att du betalar transfern på plats.
/M.
Av Zappe50
29 okt. 2010 18:10
Verkar underligt tycker jag också !
Men om du ändå mailar dom, så kan du göra som jag har gjort när jag handlat elektronik från USA.
Jag mailade halva kontonumret ena dagen och sedan nästa dag så fick dom resterande nummer.
Kändes lite säkrare eftersom jag var rädd för att mailet skulle hamna på villovägar.
Av Peter_o
29 okt. 2010 18:18
Man ska nog undvika att skicka kontonummer via epost. Fax eller telefon är bättre. Men jag har faktiskt skickat kontonummer via epost, men jag delade numret på två brev som en liten försiktighetsåtgärd.

Sedan måste jag komma med en helt ovidkommande kommentar, och den är inte speciellr riktad till dig Daquir. Varför skriver så många "dem" i stället för "de" eller "dom"?

I meningen "... vill dem att ..." bör alltså dem bytas mot de eller dom. Dom är givetvis talspråk men kan väl accepteras i en sådan här konverstation. (För du säger väl inte 'dem' i en sådan här mening?)
Av Stoffs
29 okt. 2010 18:51
Sedan måste jag komma med en helt ovidkommande kommentar, och den är inte speciellr riktad till dig Daquir. Varför skriver så många "dem" i stället för "de" eller "dom"?

I meningen "... vill dem att ..." bör alltså dem bytas mot de eller dom. Dom är givetvis talspråk men kan väl accepteras i en sådan här konverstation. (För du säger väl inte 'dem' i en sådan här mening?)
Tycker att du besvarar din fråga själv =)

De och Dem är ord som används när man skriver. Dom används när man pratar. Så vill man skriva korrekt använder man sig inte av Dom, även fast Dom blir mer och mer accepterat.
29 okt. 2010 19:04
Åter konstigt! Har du betalt hotellet? Kontokortsnummer för transfer skulle jag inte maila, eller gör som de föreslagit, dela upp numret.
Av Mpc
29 okt. 2010 20:05
skriv ner till hotellet o fråga dom om dom inte har något annat bet sätt typ pay pal
29 okt. 2010 23:22
Hej.
Lämna inte ditt kortnummer.Håller med Mpc,be att få ett annat betalsätt.
Av Veiken
29 okt. 2010 23:31
Skicka INTE ditt kontonummer via mail!!!!
Jag gjorde så att jag mailade till "mitt" hotell i Thailand och skrev att jag skulle ringa och ge numret, vilket godkändes. Vad är väl några tior mot att bli nätfiskad?
Tipset fick jag av dottern som jobbar på Forex!
Av Daquiri
30 okt. 2010 11:35
Hela hotellnotan är betald så jag blev själv förvånad när dem/de/dom ville ha kontokortsnumret. Jag skrev dessutom bokningsnumret när jag mailade dem/de/dom om pickup-service men det räckte tydligen inte. Jag gör som ni säger. Jag skickar numret på två mail. Tack för hjälpen!