Magsjuka Indien

26 maj 2015 15:26
Visningar: 7369
Hejsan!

Är det någon som ska till indien och har tips för att inte bli sjuk? Har hört att det är väldigt många som blir magsjuka så tar tacksamt emot om ni har tips eller erfarenheter när det gäller detta eller andra sjukdomar i Indien!!

Har ni andra tips när det gäller vad man ska tänka på i indien så får ni jättegärna skriva med det också. Jag syftar mest på saker som kan vara bra att ha med sig och om det är något speciellt man inte bör göra beteendevis osv?

Jag ska nämligen till Indien fyra veckor inom en snar framtid så alla tips som finns mottages tacksamt, det ska bli så himla spännande och vill vara så förberedd som möjligt! :)

Mvh Emma
26 maj 2015 21:35
Du kan få de flesta tips på www.indien.nu annars är det som på flesta ställen man reser till, ta med handsprit och använd den ofta ofta, Resorb kan vara bra att ha med som vätskeersättning, inte borsta tänderna ens i kranvatten, inte äta kalla räksåser och ät helst skalad frukt.
Sen beror det ju lite på vart ni ska också och var ni bor osv osv.
Mvh
Av Birgere
26 maj 2015 23:06
Kan bara hålla med Canada2000.
Tvätta händerna ofta
If you can't peel it...don't eat it.
Undvik kranvatten, gäller även för is och som Canada skrev när man borstar tänderna.

Köper du vatten på flaska så kolla ALLTID så att flaskan är förseglad så att ingen har fyllt flaskan med kranvatten.

Sedan använt sunt förnuft.

Att äta tillagad mat "på gatan" brukar vara helt ok och supergott.

Skulle du ändå åka på en Delhi Belly så finns det mirakelpiller som fixar magen mycket snabbare än vad något du kan köpa i Sverige kan.
Av Moltas
27 maj 2015 07:00
Jag har endast besökt Mumbai och Kerala så jag ska kanske inte uttala mig men en gyllene regel som gäller oavsett land man besöker.
Ska du äta mat så gå på en restaurang som är välbesökt. Ett tecken på att maten är bra och att matvaror omsätts.
Indien är fantastiskt så oroa dig inte i onödan.

//M

Ps. Vi var där en månad 6 vuxna och två barn, en drabbades av feber och en släng av magen men ingen av barnen trots att den minsta drack vatten direkt ur trädgårdsslangen (ett obevakat ögonblick). Ds.
29 maj 2015 17:47
Tack så jättemycket för alla svar. Det verkar som man kommer långt på lite sunt förnuft och noggrannhet bara, så får man helt enkelt hoppas på det bästa!!
Av Mgoser
1 juni 2015 05:14
Citerat från Birgere:

Skulle du ändå åka på en Delhi Belly så finns det mirakelpiller som fixar magen mycket snabbare än vad något du kan köpa i Sverige kan.
Indisk antibiotikakultur suger , och det är är därför ( plus dålig till obefintlig avloppsrening ) som det är ett så stort problem med antibiotikaresistens. Prata om det här när du du gå till resemottagningen , och gör upp en plan . Du kan köpa antibiotika här eller mycket billigare i Indien , använd receptet för substansnamnet. Kolla noga utgångsdatum. Ät yoghurt , dahi på hindi , både för att det är gott och det hjälper till att normalisera tarmfloran.
3 okt. 2015 16:08
Använd alkogel innan du äter och ät upphettad mat.
Maten är supergod i Indien. Bästa matlandet. :)

Eget toalettpapper kan vara bra att ta med. Indien kan verkligen bli en kulturkrock, smutsigt, påträngande men vänliga människor, folk kan gå efter en etc. Men spännande land, som är lätt att resa i.
Av Sanook
3 okt. 2015 20:36
Vattnet är nog orsaken till mångas magproblem i Indien.
Första gången i Indien fick jag och en kompis dysenteri i New Delhi - sannolikt pga att vi drack lassi - yoghurtdryck som tydligen blandas med vatten..
Till min tröst verkar det som min mage tål det mesta efter det - andra gången i Indien, försökte jag övertyga min kompis att inte äta salladen eftersom den nog var sköljd i vatten - han fick dysenteri..

Vad ta med sig? - Imodium el. Travello samt försäkringsnumret och telefonnumret till SOS International

Indien är enormt spännande och händelserikt även om det kan vara påfrestande att resa där.