Lite tips inför resan till Visayaöarna Filippinerna

26 nov. 2014 16:33
Visningar: 379
Hej hopp!
Jag och min sambo ska åka 3 veckor till Filippinerna över jul och nyår.
Planen är att vi börjar med 10 dagar på pangalo island för att sedan dra vidare för 7 dagar på Camotes island. Har kollat in Malapascua också och skulle på ett så smidigt sätt vilja klämma in några dagar där också. Ser på kartan att det ligger rätt så nära Camotes(iaf åt rätt håll) Går det någon färja direkt mellan de två öarna eller kan man hyra en liten båt/ eller måste man åka tillbaka till Cebu och ta båten därifrån?
vill ju lägga så lite tid som möjligt ut av min semester på att flaxa runt på båtar och bussar etc..

Tack på förhand!

/Linnea
27 nov. 2014 11:15
Bra plan!
Camotes besökte vi förra året. Det är en ögrupp som man når med färja som avgår från Danao, ca 1 tim från Cebu Ciry och 2,5 timma från Maya, den lilla byn där man hoppar på båtarna till Malapascua. Färjan till Camotes tar lite drygt två timmar. Den avgår ca 4 ggr/dag. Kostar ca 200 pesos/pers.

Vi blev betagna av Camotes. Trots närheten till Cebu är det en oexploaterad ögrupp som bjuder på mersmak både vad gäller människor, natur och stränder. Vi bodde på Mangodlong Paradise Beach Resort och utforskade ögruppen på fina trafiktomma vägar med moppe.
Nästa gång vi kommer till Camotes kommer vi att bo på Mangodlong Beach resort igen. Det är samma ägare till resorten som till Jomalia shipping som har färjetrafiken mellan Danao och Camotes. ( I samband med att ni tar färjan skall ni absolut passa på att besöka the "warehouse" i Danao; en marknad med nästa allt....och till priser man nästan inte tror finns.) Lite om våra upplevelser på Camotes finns att läsa i vår resedagbok www.resedagbok.se/wernerowerner. Kolla in Mangodlong Paradise Beach resort på tripadvisor där vi också skrivit om våra upplevelser.

Ha en underbar resa!
1 dec. 2014 09:30
Tack för det! :)

Vi har faktiskt bokat in oss just på Mangodlong Paradise Resort för alla 7 dagarna då vi tyckte att det verkade som de trevligaste alternativet.

Har en fråga till angående Cebu.

Tänkte shoppa där lite innan vi åker hem men de vore även trevligt med närhet till en bra strand. Vilken del ska man välja? Har kollat runt lite och de finns ju massor att välja mellen.
Kan Mactan va något eller är det bara lyxiga resorts med privata stränder och inget mer där?