Lissabon

Av Lundmia
20 juli 2014 23:03
Visningar: 5542
Hej!
Nu är det snart dags att besöka Lissabon. Jag undrar hur man lättast tar sig från flygplatsen in till stan? Pris? Sedan har jag läst att man kan ta sig till Estoril med pendeltåget, är det någon som vet pris, hur man köper biljetter, hur ofta tågen går osv? .Sedan tar jag gärna emot tips på bra restauranger och givetvis vilka sevärdheter man inte bör missa och om det är något speciellt som man ska tänka på. Är det någon finess med att köpa ett Lissabon-Card? Har läst att ett sådant ska finnas enligt den guidebok vi har köpt.
Av Birgere
21 juli 2014 00:28
För transport till stan så tittar man ALLTID på flygplatsens hemsida.
Övriga frågor... börja med att söka på forumet
Av Lundmia
21 juli 2014 07:10
Hej Birgere!

Tack för tipset om att man ska titta på flygplatsens hemsida, det ska jag genast göra.
Jag hade rätt stora problem innan jag hittade någon information från forumet, men insåg sedan att man ska läsa alla frågorna, (även de som inte verkar ha med mina frågor att göra, för ibland så finns svaren där fast det inte är det som det står i överskriften till frågan). Frågar dock fortfarande om det är ett bra köp att köpa ett Lissabon-card för 24 el 72 tim. Pendeltåget till Estoril har inte heller hittat någon info om.
Av Bibby
21 juli 2014 08:06
Varit i Lissabon men för många år sen och en gång köpte jag ett kort som gällde på de lokala kommunikationerna (om det är det du menar?) och det förenklar resandet, sen om det är ekonomiskt fördelaktigt beror ju på hur mycket du åker. Jag skulle reka det iaf.

Estoril ska du absolut åka till, en skön liten stad med en bra strand. Ta dig till Cascais också isf.

Infon på detta forumet är nog lite magert men om du googlar så hittar du nog svar på alla dina frågor.
Ex.vis
http://lisbon.angloinfo.com/information/transport/public-transport/regional-train-services/

Du menar "Lisboa Viva card" va?
21 juli 2014 16:02
Hej!
Jag var i Lissabon för ett par år sedan och då gällde deras Hoponhopoff-kort även på lokaltrafiken.
Nu hittar jag inte den infon på nätet men det kan vara värt att kolla upp.
Vi brukar ta såna sightseeingturer för då får man se och höra "det viktigaste". Det är inte alltid billigt men jag tycker det är värt det.

Eftersom ni har en guidebok så står där säkert att ni skall ta en tur med spårvagn nr 28. Mycket folk så försök kliva på så tidigt som möjligt på sträckan.
http://www.lisbonportugal.com/attractions/tram-28-lisbon

Uppe vid slottet vill jag varna lite för påträngande försäljare (finns kanske på flera ställen men koncentrationen var störst där och då). Killar som är skittrevliga och framstår som vem som helst på gatan som vill hjälpa dig som turist men sedan vill "ge" dig ett armband t ex. Låt det aldrig gå så långt att du får det runt din handled om du inte vill köpa någonting. För oss blev det riktigt otrevligt.
Det här sker säkert i andra städer och länder, men jag har bara upplevt det just runt São Jorge slottet. Nu finns det finns säkert de som aldrig sett det där. Det kanske bara var den sommaren.
22 juli 2014 00:10
Tågen till Estoril går ganska ofta. Det enklaste är att köpa ett kort man laddar med en summa. Det är billigt och lätt att åka tåg i Lissabon. Jag tog tåget till Cascais, gick till Estoril och tog tåget därifrån tillbaka till Lissabon.
Av Lundmia
22 juli 2014 22:52
Tack allihop för hjälpen! Marie, har du ett minne av hur långt är det mellan Estoril och Cascais?
22 juli 2014 23:18
Det är cirka 2 km mellan Cascais och Estoril och ett tågstopp i Monte Estoril.
Av Lundmia
23 juli 2014 19:59
Tack för hjälpen Maharani!
24 juli 2014 07:40
Min sambo har bott i Lissabon, bl a i Cascais och Estoril i 14 år, jag frågade honom. Har åkt den kuststräckan med tåg, smidigt och fin resa.
Av Lundmia
25 juli 2014 20:53
Maharani, har du lust att fråga din sambo hur vattenkvalitén är där? Kan man dricka deras kranvatten? Eller ska man hålla sig till flaskvatten?
29 juli 2014 09:40
Sent svar, varit bortrest. Sambon drack ju oftast vatten från kran i hemmet, men har inte hört att vattnet skall vara speciellt dåligt.
Av Lundmia
31 juli 2014 19:05
Tack för hjälpen allihop. Nu har vi varit iväg och kommit hem igen. Vi hade en trevlig vistelse och använde oss av ett Hop-on-hop-off-kort, de är verkligen smidiga och som sagt man får se det mesta.
Av Emh87
14 okt. 2014 21:35
Är Lissabon bra? Fin strand, god mat, mysiga restauranger? Verkar inte hitta så mycket här inne...
Av Lundmia
14 okt. 2014 22:31
Hej Emh87!
Ja, det var en trevlig liten stad. Rekommenderar som sagt ett hop-on-hop-off kort, så får ni se alla sevärdheter som bör ses. Strandpromenaden vid floden var väldigt fin. Vi åkte en dag till Cascais för att bada ,men vattnet var ganska kallt och det fanns inte mycket till strand där vi var. Jag tror att du ska satsa påEstoril istället. Man kan promenera mellan Cascais o Estoril längs med vattnet, men det gjorde aldrig vi, så det kan jag inte uttalat mig om. Restaurangerna var både bra och mindre bra. Restaurangen som tillhör Sofitel hotell, hade en trevlig lunchrestaurang som vi åt på 3 ggr, och det var gott. Rekommendationen är att köpa en guidebok ( el låna på biblioteket) om Lisaabon innan ni åker dit, så får ni lite mer "kött på benen". Hoppas att detta var till någon hjälp!