Kreditkortsavgift?

Av Falkens
23 jan. 2009 20:23
Visningar: 1703
Jag bokade nu en resa och fick en kreditkortsavgift på 79:- påförd på bokningen i samband med betalningen. Jo jag bokade vidare men får man ta ut en "kreditkortsavgift"? Jag tyckte att priset var OK trots detta men ville i alla fall kolla om företag får göra det, någonstans säger det mig att man inte får göra det men jag kan som sagt ha fått för mig det.
Av Bengtar
23 jan. 2009 22:10
EU har starkt kritiserat detta fenomen (2006).
Då gällde det Visa och Mastercard.
Småhandlarna kör med detta griseri tills dom får backning.

Om vi små konsumenter vägrar att köpa läget är dom inte kvar i marknaden efter ett par månader.
Än så länge är det fritt fram.
Vitsen med att boka online är ju smidighet och kostnadseffektivitet för kunden.
Och för företagen.

Om vi, enskilda små kunder går samman i ett slags köpvägran kommer såna svinerier bort kvickare än när en liten höna skiter.
Så länge ingen vägrar kommer det att fortsätta.

Bengt
Av Falkens
23 jan. 2009 23:25
Ja det har du rätt i men det svara egentligen inte på min fråga... får man eller får man inte. Klart att jag kunde vänt mig till en annan byrå MEN tyvärr var detta de billigaste alternativet och jag gillar billigt men för det så får inte dem bryta mot det om det är så att man inte får.

jag har läst att man kab vända sig till sin kortutgivare och få tillbaka detta (eller något) om man på kvittot kan se avgiften som egen post.
Av Bengtar
23 jan. 2009 23:40
Så länge det inte råder förbud får man.
Förbud råder inte.

Vissa företag i resebranchen har till och med i sin reklam att dom inte tar ut den avgiften.
Exempelvis Ryanair.

Jag tycker ändå att en sån avgift för att boka är svineri.
24 jan. 2009 00:26
Citerat från bengtar:
Så länge det inte råder förbud får man.
Förbud råder inte.

Vissa företag i resebranchen har till och med i sin reklam att dom inte tar ut den avgiften.
Exempelvis Ryanair.

Jag tycker ändå att en sån avgift för att boka är svineri.
I vilken reklam har du sett att dom inte tar ut avgift ?
Ryanair t.e.x.tar ut kortavg.( Visa- Mastercard),men på Visa Electron-korttransaktioner är det ingen avgift,vad jag har förstått.
Det finns faktiskt många företag som inte tar ute någon avgift när man bet.med kort.Men tyvärr är det fritt fram en så länge.
Av Bengtar
24 jan. 2009 09:19
Tyvärr kan jag inte på rak arm komma ihåg var jag sett den Ryanairreklamen.

Jag sitter med specen framför mig på nästa resa med Ryanair.
Där finns ingen post med kortavgift.
Den resan är bokad nu i januari.
Den resan bokades med Visa.
24 jan. 2009 10:26
Jag har råkat ut för samma sak men upptäckte det i tid, innan jag fullföljde bokningen. Jag letade vidare och fann samma resa på en annan sajt och med likvärdigt pris men utan kortavgifter.

Ellis
24 jan. 2009 20:56
Citerat från bengtar:
Tyvärr kan jag inte på rak arm komma ihåg var jag sett den Ryanairreklamen.

Jag sitter med specen framför mig på nästa resa med Ryanair.
Där finns ingen post med kortavgift.
Den resan är bokad nu i januari.
Den resan bokades med Visa.
Om du tittar under Passenger Fee :CC ,Jag tror att CC står för Credit Card.Jag har också en resa nu i jan.jag bet.MasterCard,och vid rubriken Passenger Fee : CC står det ett belopp på 188 s.kr det är för två personer.
Av Bengtar
25 jan. 2009 07:12
Posten Passenger Fee CC?
Passageraravgift som tas ut per flugen sträcka och per person.
Erläggs oavset betalninssätt
Skulle också kunna betyda Credit Charge.
Eller Call Centre.
Läs igenom Table of Fees.
25 jan. 2009 11:54
Citerat från bengtar:
Posten Passenger Fee CC?
Passageraravgift som tas ut per flugen sträcka och per person.
Erläggs oavset betalninssätt
Skulle också kunna betyda Credit Charge.
Eller Call Centre.
Läs igenom Table of Fees.
Jag har läst Table of Fees många gånger,och där står det att kunder som har Visa Electron inte bet.någon avgift.
Jag har rest så många gånger med Ryanair och för mig har dom alltid tagit ut en avgift för kort.
På biljetten står det många bet.detaljer :
Total Fare
Taxes,Fees,Charges
Passenger Fee : Airport Check in
Passenger Fee :CC
Passenger Fee : Bag
Total Paid
När man gör bokning,och kommer så långt som till bet.har man en summa,när bet.är gjord med kort läggs det till denna avg.D.v.s.94 kr pr.person, om man väljer bet. med Master Card.
26 jan. 2009 12:15
En kreditkortsavgift heter numera administrativ avgift, och den täcker oftast vad kreditkostnaden skulle ha kostat,
eftersom företagen får betala till kreditkorten för varje transaktion.
Så om företagen använder adm kostnad eller kredit kostnad, det är bara ett namnval, då kanske adm kostnad låter bättre.

Men en fråga bara? t.ex. om man handlar i en kiosk och de har en regel " belopp under 30 kr tar vi en kreditavgift på 5 kr"
är inte det olagligt?
Det har jag nämt för kioskägaren ibland och de har inte tagit extra betalt, så det funkade för mig.