Avgift vid återbetalning av inställd flight?

Av D_flex
11 juni 2020 13:09
Visningar: 179
Hej.

Vi hade bokat resa till Pamplona via Frankfurt med Lufthansa.
Biljetterna köptes via Flygcity.
Resan är inställd och när vi kontaktar Flygcity för återbetalning av resan så vill de ha en avgift på 395kr/pers för att återbetala den inställda resan.

Kan detta verkligen vara rimligt?
Av Birgere
11 juni 2020 14:05
Nej, inte rimligt. Du har köpt en tjänst som dom inte levererat och har därmed rätt till full återbetalning om det inte står något annat i kontraktet ni har.
Orkar du inte bråka med Flygcity så ta det med ditt kreditkortsföretag (jag förutsätter du betalat med kredit- och inte betalkort) så löser dom detta åt dig.
12 juni 2020 10:54
Citerat från Birgere:
Nej, inte rimligt. Du har köpt en tjänst som dom inte levererat och har därmed rätt till full återbetalning om det inte står något annat i kontraktet ni har.
Orkar du inte bråka med Flygcity så ta det med ditt kreditkortsföretag (jag förutsätter du betalat med kredit- och inte betalkort) så löser dom detta åt dig.
Jag trodde faktiskt samma som du men efter lite efterforskningar så har jag fått information om att de faktiskt kan ta ut avgift för detta. Ytterligare en nackdel med att använda onlineresebyråer. Det man köper av dem är en tjänst (och inte de facto köp av bara biljett) där det ingår att de förmedlar en biljett. I och med detta så har de rätt att ta ut avgift för återbetalning och ändring m.m. Allt står i deras villkor på deras hemsidor, ofta gömt någonstans långt ner gömt i deras långa texter.

Tyvärr fick man lära sig den hårda vägen.
Av Birgere
12 juni 2020 18:52
Citerat från Silverfang:
Citerat från Birgere:
Nej, inte rimligt. Du har köpt en tjänst som dom inte levererat och har därmed rätt till full återbetalning om det inte står något annat i kontraktet ni har.
Orkar du inte bråka med Flygcity så ta det med ditt kreditkortsföretag (jag förutsätter du betalat med kredit- och inte betalkort) så löser dom detta åt dig.
Jag trodde faktiskt samma som du men efter lite efterforskningar så har jag fått information om att de faktiskt kan ta ut avgift för detta. Ytterligare en nackdel med att använda onlineresebyråer. Det man köper av dem är en tjänst (och inte de facto köp av bara biljett) där det ingår att de förmedlar en biljett. I och med detta så har de rätt att ta ut avgift för återbetalning och ändring m.m. Allt står i deras villkor på deras hemsidor, ofta gömt någonstans långt ner gömt i deras långa texter.

Tyvärr fick man lära sig den hårda vägen.
Tyvärr sant men som jag skrev är köpare och säljare överens om detta i samband med köpet kan dom göra så.
Tyvärr orkar man ju aldrig läsa igenom all avtalstext o då sitter man där. Men vad som gäller i detta fallet vet jag inte då jag inte har tid eller lust att läsa deras avtal.
14 juni 2020 09:03
Ja det är säkert rimligt att resebyrån vill ha betalt, men en seriös säljare hade anvisat er att kontakta Flygbolaget, som inställt flyget. Där finns pengarna att hämta enligt EUs direktiv. Ni kan välja att få pengar tillbaka eller ev andra erbjudanden, som bolaget erbjuder.
Får ni problem med flygbolaget, så finns flera andra möjligheter att få ersättning.

Samma sak hos hotellbokningssidor. Får man problem med ett bokat hotell så anvisar Bokningssidan till hotellet med de klagomån man har.
Av Birgere
14 juni 2020 11:37
Citerat från Elcanario93:
Ja det är säkert rimligt att resebyrån vill ha betalt, men en seriös säljare hade anvisat er att kontakta Flygbolaget, som inställt flyget. Där finns pengarna att hämta enligt EUs direktiv. Ni kan välja att få pengar tillbaka eller ev andra erbjudanden, som bolaget erbjuder.
Får ni problem med flygbolaget, så finns flera andra möjligheter att få ersättning.

Samma sak hos hotellbokningssidor. Får man problem med ett bokat hotell så anvisar Bokningssidan till hotellet med de klagomån man har.
Så funkar det inte alls legalt. Man måste gå igenom det företag man gjort bokningen med. Typisk anledning till att boka direkt med flygbolag, hotell etc.
Av Evoline
16 juni 2020 00:19
Jag bokade en resa hos SAS med eurobonus poäng som skulle ha gått ut vid årskiftet (6mån sedan), det tillkommer skatt eller avgifter som måste betalas med pengar.
Resan är inställd och får detta meddelande från SAS, eurobonus poängen förfaller vilket är ju helt dåligt.

” Vi har idag återbetalt avbeställd resa med bokningsreferens xxxxxx
Beloppet återbetalas till samma kortnummer som användes vid köp av resa. Det tar normalt 3-5 arbetsdagar innan beloppet är tillgängligt på ditt konto.

Har du betalat resan via Internet bank kommer beloppet att finnas på ditt konto efter 1 dag.

För ytterligare frågor om när pengarna finns tillgängliga på ditt konto, hänvisar vi till kortutställaren.

Har du betalat din resa med Eurobonus poäng läggs poängen tillbaka till ditt Eurobonus konto (poäng som förfallit kan inte användas på nytt).

Är resan betald med Klarna faktura krediteras den Klarna. Om du redan har betalat din faktura kommer Klarna att kontakta dig för återbetalning.

Med vänlig hälsning,

SAS Customer Service”
Av Birgere
16 juni 2020 00:50
Tvärt om, texten är väldigt tydlig med att du dealar med bokningssidan, tex AirBnb, Booking osv fram till check-in. Därefter får du ta det med hotellet/husägaren etc. Precis som med flyget, fram tills incheckning så får du delar med resebyrån och därefter flygbolaget.
Av Birgere
16 juni 2020 00:52
Citerat från Evoline:
Jag bokade en resa hos SAS med eurobonus poäng som skulle ha gått ut vid årskiftet (6mån sedan), det tillkommer skatt eller avgifter som måste betalas med pengar.
Resan är inställd och får detta meddelande från SAS, eurobonus poängen förfaller vilket är ju helt dåligt.

” Vi har idag återbetalt avbeställd resa med bokningsreferens xxxxxx
Beloppet återbetalas till samma kortnummer som användes vid köp av resa. Det tar normalt 3-5 arbetsdagar innan beloppet är tillgängligt på ditt konto.

Har du betalat resan via Internet bank kommer beloppet att finnas på ditt konto efter 1 dag.

För ytterligare frågor om när pengarna finns tillgängliga på ditt konto, hänvisar vi till kortutställaren.

Har du betalat din resa med Eurobonus poäng läggs poängen tillbaka till ditt Eurobonus konto (poäng som förfallit kan inte användas på nytt).

Är resan betald med Klarna faktura krediteras den Klarna. Om du redan har betalat din faktura kommer Klarna att kontakta dig för återbetalning.

Med vänlig hälsning,

SAS Customer Service”
Väldigt många flygbolag har förlängt giltighetstiden för air miles. Kolla hur det är med SAS.
Av Evoline
16 juni 2020 12:31
Citerat från Birgere:
Citerat från Evoline:
Jag bokade en resa hos SAS med eurobonus poäng som skulle ha gått ut vid årskiftet (6mån sedan), det tillkommer skatt eller avgifter som måste betalas med pengar.
Resan är inställd och får detta meddelande från SAS, eurobonus poängen förfaller vilket är ju helt dåligt.

” Vi har idag återbetalt avbeställd resa med bokningsreferens xxxxxx
Beloppet återbetalas till samma kortnummer som användes vid köp av resa. Det tar normalt 3-5 arbetsdagar innan beloppet är tillgängligt på ditt konto.

Har du betalat resan via Internet bank kommer beloppet att finnas på ditt konto efter 1 dag.

För ytterligare frågor om när pengarna finns tillgängliga på ditt konto, hänvisar vi till kortutställaren.

Har du betalat din resa med Eurobonus poäng läggs poängen tillbaka till ditt Eurobonus konto (poäng som förfallit kan inte användas på nytt).

Är resan betald med Klarna faktura krediteras den Klarna. Om du redan har betalat din faktura kommer Klarna att kontakta dig för återbetalning.

Med vänlig hälsning,

SAS Customer Service”
Väldigt många flygbolag har förlängt giltighetstiden för air miles. Kolla hur det är med SAS.
Tack.
Står så här på deras hemsida, men efter pratat med SAS i telefon fick jag tillbaka poängen.

”Not valid for bookings paid partly or fully with EuroBonus points. For corporate bookings made directly with SAS, please contact Customer Service for assistance.”