Konsumentverket stämmer Svenska Resegruppen

6 maj 2016 08:52
Visningar: 823
Konsumentverket vill testa huruvida Svenska Resegruppen (som säljer resor via sju sajter) säljer s k paketresor eller inte. Kv påstår att det är paketresor som skall omfattas av paketreselaget medan Resegruppen menar att de bara förmedlar hotell resp flyg separat.

Nu stäms Resegruppen av Konsumentverket som vill ha saken prövad i marknadsdomstolen.

RG är paraplybolag åt Travelfinder, Travelpartner, Seat 24, Travelstart, Flygvaruhuset, Supersavertravel och Budjet.
http://www.dn.se/ekonomi/konsumentverket-resesajter-brister-i-informationen/

Läs mer här: http://www.travelreport.se/2016/05/06/reseforetag-i-uppsala-riskerar-att-hamna-i-domstol/

Intressant med tanke på alla diskussioner vi haft här om paketresor!
Av Birgere
6 maj 2016 11:03
eg ganska bra att fråga om paketreselagen lyfts då det finns många gråzoner i den.

Men bygger inte det hela på att lagligt sätt så skiljer man på agent resp återförsäljare.
Om jag inte missminner mig så har en agent mindre ansvar gentemot slutkund jämfört med en återförsäljare. En agent förmedlar bara avtal mellan leverantör och kund.
En återförsäljare däremot är helt ansvarig gentemot kund.

Om vi tar det klassiska konkurs situationen så betyder det väl att:

- Om flygbolaget kursar så kan man inte få ersättning av resebyrån om denna var agent men däremot återförsäljare.
- Om resebyrån kursar så är ska man inte påverkas av detta om denna agerat som agent då avtalet är med leverantören medan är det en återförsäljare så kan man förlora allt.

Paketreselagen (som jag tror även gäller i hela EU) skapades väl under charterkatalogernas blomstrande dagar och kanske behövs putsas till lite mat dagens köpbeteende.

Ovanstående är ett rent spekulerande från min sida då jag inte är jurist.
6 maj 2016 11:05
Det är väl precis det du skriver som Resegruppen hävdar. Jättebra om det prövas och att det klargörs bättre.
6 maj 2016 11:08
Grejen här, som med många andra saker, är att det finns hål i lagen som nyttjas resp utnyttjas av företagaren till dennes fördel. på ett helt lagligt sätt.
6 maj 2016 11:15
Citerat från Nisse2ears:
Grejen här, som med många andra saker, är att det finns hål i lagen som nyttjas resp utnyttjas av företagaren till dennes fördel. på ett helt lagligt sätt.
Håller med, detta är en sak som bör klaras ut, hoppas verkligen man tar tag i detta.

Under de långa diskussioner vi haft tidigare på RG så kom vi aldrig fram till något resultat och inte ens konsumentorganisationerna kunde berätta vad som gällde, hur ska då en vanlig konsument kunna.

Om det sen är lagligt återstår ju att se när det prövats ;-)

Det finns ju massor som borde ses över just vad gäller konsumentskyddet inom resebranschen......
Av Birgere
6 maj 2016 11:57
Ja det är ju inte lätt med en lagstiftning runt tjänsteköp på en global marknad. Både leverantörer och agenter/återförsäljare kan ju ha sin hemvist var som helst på jorden.
Att sedan olika lagar står i konflikt med varandra enbart i Sverige gör det ju inte lättare :-)
Förutom lagarna som nämnts tidigare i tråden så har vi ju även kreditsköpslagen som tydligen även ska innefatta en konkurssituation om man köpt resan med kreditkort istf bankkort.

Ställer man allt för höga krav på resebyråerna så finns risken att dom antingen slås ut eller flyttar sitt säte till ett annat land och tar bort svenskan på sina sidor.. Hur detta gynnar konsumenterna vet jag inte.
16 maj 2016 16:56
I Danmark måste resebyrån betala en avgift till Rejsegarantifonden för varje såld resa. Vilket gör att resebyrån betalar för sålda resor och garantin alltid är korrekt. Det svenska systemet för svårgenomträngligt för både arrangör och konsument.