Vårt flygbolag ändrade om våra flygbiljetter med extra benutrymme!

12 dec. 2017 21:19
Visningar: 728
Hej på er alla vana resvänner!

Skulle behöva er hjälp med något väldigt konstigt som hänt och jag undrar om någon varit med om något liknande?
I januari i år bokade vi flygbiljetter till Thailand, vi åker nu på juldagen så vi var ute i väldigt god tid.Vi lyxade till det och bokade till extra benutrymme på långflygningarna och betalade fick bokningsbekräftelse från Ticket.
I helgen ringde jag till Ticket i ett annat ärende men då ser hon som jag talar med att det inte syns på biljetten att vi har extra benutrymme och dessutom sitter vi inte ihop hela familjen. Ticket har ringt Austrian airways och Lufthansa men hävdar nu att ibland byter flygbolagen plan och då kan det bli så att man blir utan benutrymme som man bokat. Men pengarna tillbaka direkt? Nej då.
Austrian tar flera månader på sig att betala tillbaka och Lufthansa, de skulle ha en del av pengarna som vi skulle få tillbaka för att köpa nya platser på flyget som vi redan har betalat????
Till saken hör också att inget av flygbolagen har hört av sig och meddelat ändringen. Är det så här illa? Ska man bara ta detta? Vi ska ringa konsumentverket imorgon och höra vad de säger.
Vi känner oss lurade som bara blev av med våra platser utan att få höra något.
Vad tycker ni?
Tack för svar!
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Birgere
13 dec. 2017 01:26
Finns aldrig någon garanti att man får just dom sätena som man förbokas. Kan ändras fram till boarding.
Bästa sättet om man vill vara säker på benutrymme är Biz class eller Premium Economy.
En vanlig orsak till att man förflyttats är om man bokats in framme vid väggen så har barnfamiljer som reser med spädbarn förtur till dom sätena.
Ringa konsumentverket eller ARN i detta skede är ju fullständigt meningslöst då ni inte ens vet med säkerhet att ni inte får bra platser. Dessutom så kommer ni att få tillbaka pengarna om ni inte får den tjänst ni betalat för.... men det är Ticket som ska betala er och inte flygbolagen. Så får ni taskiga platser, se till att behålla era boarding cards och ta upp det med Ticket när ni kommit hem.
Av Erik777
13 dec. 2017 09:06
Om man köper resebyråernas extratjänster så kan det bli så här. Vilket de flesta resebolag även skriver i det finstilta när man bokar "tillgången kan ej garanteras och kan ändras av flygbolaget" eller liknande.

Undvik detta genom att inte använda deras extratjänster. Boka säte, specialmat, bagage etc direkt hos flygbolaget istället. Visserligen kan de också ändra sig i sista stund angående sätesbokningar, men du vet mer vad du betalar för. Många sätesbokningar som kostar hos en resebyrå är gratis hos flygbolaget. Val av specialmat är nästan alltid gratis hos flygbolaget.
15 dec. 2017 09:58
Hej! Tack för svar! Efter flera samtal med ticket ska vi nu få tillbaka alla pengarna som vi lagt ut på extra benutrymme. En del nu, och resten om några månader.
Det är fortfarande väldigt konstigt att tjänsten finns tycker jag när den närsomhelsthelst kan ändras och tas bort. Såå tråkigt när man tror att man ska få en plats men får något helt annat.
Men nu ska jag försöka glömma detta och se fram emot vår resa istället! Tack igen för svar, det är alltid intressant att höra andras erfarenheter och tankar!
15 dec. 2017 19:44
Använd bokningsnummer (flygbolagets) som ni med all säkerhet har fått från Ticket. Gå in på Austrians hemsida och manage my booking El liknande. Kolla vad ni har för möjligheter att ändra era platser. Vissa platser kanske går att boka kostnadsfritt som hos SAS. Alternativt, häng på låset när online check in börjar och välj platser så att ni sitter tillsammans. Borde funka om inte allt för många valt att betala för platsbokning.