Koh Bulon

13 feb. 2018 19:53
Visningar: 1476
Hej!

Har alltid varit en motvalls ”kärring” till Thailand men börjar vekna. Har hört talas om Koh bulon och hur fantastiskt vackert det är där.
Undrar därför om ni med erfarenhet kan tipsa mig om:
1. Hur kommer man smidigast dit?
2. Boende? Familj på två vuxna och två vuxna barn. (Ok fyra vuxna helt enkelt). Vi bor väldigt gärna ihop i en bungalow eller så.
3. Tips på vad man kan göra? Vi har tyvärr inte mer än 14 dagar totalt inkl resa, på oss.. Detta pga studier o tentor..
4. VAD får vi ABSOLUT inte missa!?

Tar tacksamt emot era tips, råd o förslag!!
Av Sierra
13 feb. 2018 22:55
Jag förutsätter att du planerar att åka i high season, detta med tanke på båttransporter. Båten till/från Bulon går till och med 15 mars.

1a.Ett alternativ är att flyga till Hat Yai och sedan ta en taxi/minivan 2 tim till Pak Bara Pier. Därifrån avgår daglig speedboat 13:00 till Bulon. Överfarten tar 1 tim.
1b. Flyga till Krabi Airport. Taxi 1,5 tim till Lanta. Övernatta där och nästa dag ta speedboat 2 tim till Bulon.
1c. Samma som 1a och begära hämtning i Pak Bara av er resort på Bulon.

2. Det finns två resorter på Bulon. "Bulone Resort" som har familjerum med a/c och "Pansand Resort" som inte har familjerum och ingen a/c.

3. Slappa, bada, och läsa böcker. Det finns inte mycket annat.

4. Som sagt...det finns inget att missa....

Möjligtvis skall ni inte lägga all tid på Bulon. Risk för lappsjuka kanske. Lägg några dagar på någon annan ö. Närmaste öar är Lipe, 1 tim med speedboat söderut eller Kradan 1 tim norrut.
14 feb. 2018 00:28
Citerat från Sierra:
Jag förutsätter att du planerar att åka i high season, detta med tanke på båttransporter. Båten till/från Bulon går till och med 15 mars.

1a.Ett alternativ är att flyga till Hat Yai och sedan ta en taxi/minivan 2 tim till Pak Bara Pier. Därifrån avgår daglig speedboat 13:00 till Bulon. Överfarten tar 1 tim.
1b. Flyga till Krabi Airport. Taxi 1,5 tim till Lanta. Övernatta där och nästa dag ta speedboat 2 tim till Bulon.
1c. Samma som 1a och begära hämtning i Pak Bara av er resort på Bulon.

2. Det finns två resorter på Bulon. "Bulone Resort" som har familjerum med a/c och "Pansand Resort" som inte har familjerum och ingen a/c.

3. Slappa, bada, och läsa böcker. Det finns inte mycket annat.

4. Som sagt...det finns inget att missa....

Möjligtvis skall ni inte lägga all tid på Bulon. Risk för lappsjuka kanske. Lägg några dagar på någon annan ö. Närmaste öar är Lipe, 1 tim med speedboat söderut eller Kradan 1 tim norrut.
Har planer att åka över jul/nyår så det är verkligen High season!!

Stort tack för svaret! Låter som ett perfekt ställe för att ladda energi på då👍🏻

Är Bangkok ngt att ha? Bör man spendera tid i stan? Och- Isf- vart bor man lämpligen?
Av Ansun
14 feb. 2018 11:50
Det beror på vad ni är intresserade av att se i Bangkok, men vi gillar att bo vid floden.
Vi bor gärna i området nära Central pier där flodbåtarna går ifrån.
Med flodbåtarna förflyttar ni er på ett enkelt och smidigt sätt till ex-vis Kina Town ( här hittade vi massor av rolig shopping), Grand Palace och den liggande buddhan Wat pho, eller till Khosan Road eller till Asiatique, ett stort mysigt område med massor av butiker och restauranger.

Vi har bott på Centre Point Silom och tyckte det var superbra. Stor lägenhet med mycket bra frukost och nära till både skytrain och flodbåtarna. Har även bott på Bossotel som är billigare och ligger alldeles nära, men föredrar Centre point.

En sak som jag rekommenderar er att göra om ni besöker Bangkok är att Cykla med "Bangkok by bike", det är en svensk som har det. Väldigt intressant att cykla genom olika områden i utkanten av Bangkok, att cykla förbi och se hur de fattigaste bor, besöka lokala marknader osv
14 feb. 2018 12:37
Citerat från Ansun:
Det beror på vad ni är intresserade av att se i Bangkok, men vi gillar att bo vid floden.
Vi bor gärna i området nära Central pier där flodbåtarna går ifrån.
Med flodbåtarna förflyttar ni er på ett enkelt och smidigt sätt till ex-vis Kina Town ( här hittade vi massor av rolig shopping), Grand Palace och den liggande buddhan Wat pho, eller till Khosan Road eller till Asiatique, ett stort mysigt område med massor av butiker och restauranger.

Vi har bott på Centre Point Silom och tyckte det var superbra. Stor lägenhet med mycket bra frukost och nära till både skytrain och flodbåtarna. Har även bott på Bossotel som är billigare och ligger alldeles nära, men föredrar Centre point.

En sak som jag rekommenderar er att göra om ni besöker Bangkok är att Cykla med "Bangkok by bike", det är en svensk som har det. Väldigt intressant att cykla genom olika områden i utkanten av Bangkok, att cykla förbi och se hur de fattigaste bor, besöka lokala marknader osv
Tusen tack för bra tips!!
Av Hollan
15 feb. 2018 17:12
Har precis bokat Bulon resort för nyår 2018. Fick betala nu för att säkra bokningen. Vi flyger till Hat Yai för närmsta transfer. Du bör boka Bulon nu för att få rum.
15 feb. 2018 17:37
Citerat från Hollan:
Har precis bokat Bulon resort för nyår 2018. Fick betala nu för att säkra bokningen. Vi flyger till Hat Yai för närmsta transfer. Du bör boka Bulon nu för att få rum.
Tack! Hur bokade ni? Har varit i kontakt m dem men inte fått svar än?
Svårt att boka då vi inte bestämt oss var vi vill än dock...🤨
16 feb. 2018 20:10
En liten fråga.. vi har också kollat om vi ska flyga till hat yai.. men vi får upp priser på 85 tusen för 4 pers oslo- hat yai. Eller bokade ni till Bangkok och sedan inrikes? ☺️
Av Atjima
16 feb. 2018 20:46
Sök bangkok till hat yai, dvs inrikes. Har hittat bra genom skyscanner.se
Av Rk68
17 feb. 2018 07:31
Vi bokade biljett Stockholm-Bangkok tor sen inrikes med thaismileair Bangkok-Hatyai tor
Betalade 1000 kr för 2 personer tor till Hat Yai nu i Jan/feb
18 feb. 2018 01:48
Antingen älskar man eller så hatar man Bangkok. Jag älskar :) Med er begränsade tid skulle jag dock hoppa över det. Flyg inrikes samma dag ni landar i Bangkok från den internationella flygplatsen (så slipper ni byta flygplats) till Hat Yai med t.ex Thai Smile. Se till att ha god tidsmarginal mellan flygen om ni landar senare än beräknat i Bangkok. Ha en förbokad taxi som står och väntar på er på flygplatsen i Hat Yai och tar er till Pak Bara varifrån båten avgår. Ni kan ta ordinarie speedboat om tiden funkar annars kan ni ha en förbokad privat longtail som väntar. Koh Bulon ligger inte så långt bort, så det går rätt fort med longtail. Det blir ju väldigt mycket transporter i ett svep, kanske får ni stanna en natt i Hat Yai innan ni fortsätter beroende på vad klockan är. När ni ska hem igen så gör ni samma fast tvärtom :) Jag håller med Sierra ovan, lägg lite av tiden på någon mer ö i området. Koh Lipe är fint och lite livligare, kan vara härligt som kontrast. På Koh Bulon kan man även bo på Marina resort som ligger strax bakom Bulone Resort, alltså inte direkt på stranden utan 3 minuter bort. Ser verkligen fint ut med bungalows på pålar inbäddat i växtlighet. Dessutom har de öns bästa restaurang! På Koh Bulon kan du förutom att bara chilla, åka på fisketur, hyra kajak, ta en tur på djungelstigen (glöm inte myggmedel!) eller promenera runt ön och se gummiplantager etc.
18 feb. 2018 08:05
Citerat från Analeina:
Antingen älskar man eller så hatar man Bangkok. Jag älskar :) Med er begränsade tid skulle jag dock hoppa över det. Flyg inrikes samma dag ni landar i Bangkok från den internationella flygplatsen (så slipper ni byta flygplats) till Hat Yai med t.ex Thai Smile. Se till att ha god tidsmarginal mellan flygen om ni landar senare än beräknat i Bangkok. Ha en förbokad taxi som står och väntar på er på flygplatsen i Hat Yai och tar er till Pak Bara varifrån båten avgår. Ni kan ta ordinarie speedboat om tiden funkar annars kan ni ha en förbokad privat longtail som väntar. Koh Bulon ligger inte så långt bort, så det går rätt fort med longtail. Det blir ju väldigt mycket transporter i ett svep, kanske får ni stanna en natt i Hat Yai innan ni fortsätter beroende på vad klockan är. När ni ska hem igen så gör ni samma fast tvärtom :) Jag håller med Sierra ovan, lägg lite av tiden på någon mer ö i området. Koh Lipe är fint och lite livligare, kan vara härligt som kontrast. På Koh Bulon kan man även bo på Marina resort som ligger strax bakom Bulone Resort, alltså inte direkt på stranden utan 3 minuter bort. Ser verkligen fint ut med bungalows på pålar inbäddat i växtlighet. Dessutom har de öns bästa restaurang! På Koh Bulon kan du förutom att bara chilla, åka på fisketur, hyra kajak, ta en tur på djungelstigen (glöm inte myggmedel!) eller promenera runt ön och se gummiplantager etc.
Tack snälla! Handfasta tips o bra råd! Ja- överlag när man läser verkar folk få lite kappsjuka på Bulon efter ett par dagar?

Vad som gör mig liiiite orolig är dock longtail båtarna... Kör de ut i ”alla väder” - även om det blåser som fasen?! Är sjösjuk delux men låter det inte hindra mig då de allra bästa sakerna i livet inkluderar just båt o vatten...
Av Sierra
18 feb. 2018 11:40
Ang Bulon;
Ett tips är att besöka PANKA VILLAGE AREA som ligger knappt 500 m väster om Bulone Resort i viken på andra sidan om höjden. Där finns en hel del backpackerboenden och små tavernas som serverar riktigt bra mat till billig penning. Vill ni inte gå så ta en longtail dit.
19 feb. 2018 00:37
Jag är på Bulone för andra gången i detta nu och tänkte på det igår att shit vad fint det är här! Väldigt soft, man hänger vid stranden liksom. Men visst, en fem-sex dagar räcker om man inte vill få lappsjuka. Jag vet inte hur det är med longtail båtarna om det är dåligt väder. Det finns säkert nån gräns för i vilket väder de går ut, men oftast är ju vädret bra under vintern även om man såklart kan ha otur.