Klimat Thailand, insekter, har kraftigt eksem...

3 juli 2016 17:21
Visningar: 462
Hej,
Har länge funderat på Thailand för mig och familjen (man plus två tonårsbarn) men nu nästan totalt lagt ner dessa planer pga mina tidvis kraftiga eksem...

Hur ligger det till? ;-) ÄR det kvavt och jobbigt? (Det triggar mina eksem)
Mycket otäcka mygg?
Andra insekter som vill lägga ägg i mina eksem?

Överdriver så klart lite nu, men har allvarligt talat blivit lite skrajsen sedan jag hörde just om detta att många drabbas av otäckheter i tex öppna sår mm...

Vi tänker i så fall åka dec-jan (ev över julen). Har inte tänkt så mycket på platser mer än att möjligen flyga till Bankok och ta oss därifrån lite söderut (buss fyra timma, tex Hua Hin tror jag det hette)

Har även lite astma, och är lite orolig för just värmen, att det är för kvavt.

Har ni klokingar några bra svar? :-)

Tack! :-)
Av Bibby
3 juli 2016 17:53
Jag hade, om jag varit du, funderat på alternativa resmål, Abu Dhabi som första då det är väldigt torrt men ändå ganska varmt där.
Sen finns det andra resmål i dess närhet, eller nånstans i sydamerika, Lima eller Panama kanske?
3 juli 2016 23:28
Just trakten runt Hua Hin skulle kunna funka för dig. Där är lite torrare än på många andra ställen och temperaturen ligger oftast runt 30 vid den tiden på året. Inte så farligt kvavt alltså. Se till att ha ett boende direkt vid stranden och med aircon så ska det nog gå bra. Jag upplever att det salta vattnet är jättebra för min hud. Myggor finns ju så klart, och myggmedel är ju irriterande för huden. Om du istället tar med tunna täckande kläder att ha på kvällarna så kan du skydda dig på så sätt.