Kappadokien med TSS Travel Sevice

Av Alina48
22 okt. 2014 13:04
Visningar: 5050
Vi kom hem nyss från Kappadokien resa och är positiv överaskade. Det blev lite dyrare än 990 kr, eftersom sesongstillägg tillkom, men även så, blev det ganska billigt . Flyget från Göteborg till Antalya, bus transfer, hotel med frukost ingick, sen blev det tillägg på 2150/per person för mat och alla inträdde. Det blev en trevligt och väl organiserad resa, och vi kan lugnt rekommendera TSS Travel Service, mycket kompetent och välutbildad norsktalade guide, som var väldig serice inriktad. TACK.
22 okt. 2014 14:21
Finns nog inget företag där det dyker upp nya medlemmar till Reseguiden bara för att skriva ett enstaka inlägg som hyllar dem som detta, i mina ögon tvivelaktiga, TSS Travel.

Vet inte hur trovärdigt det känns faktiskt. Varför valde just Du att göra det? Tipsar TSS om Reseguiden på något sätt? Känns ganska konstigt faktiskt.
Av Alina48
23 okt. 2014 19:47
Tänker inte diskutera vem och hur, jag var nöjd och tycker att det var bra och billigt. Hoppas många andara är like nöjda,
23 okt. 2014 22:45
Jag kom hem från Kappadokien igår.
Blir så sur på alla negativa kommentarer man läst.
Bara från människor som inte varit med!
För min del var det bland de bästa resor jag gjort, och jag lovar, jag är en väldigt van resenär.
Vi hade en fantastisk guide som kunde det mesta om Turkiet historia och också berättade om Turkiet av idag.
Så intressant.
Naturen i Kappadokien är förstås spektakulär men vi fick uppleva så mycket annat.
Vi bodde på femstjärniga hotell och åt massor av god mat.
Priset är förstås extremt lågt, men detta beror på att Turkiet tagit ett aktivt beslut om att försöka använda alla turistresurser även under lågsäsong.
Turkiet har 30 miljoner turister per år, men i stort sett bara under perioden maj- september.
Genom att alla hjälper till;staten, hotellen, busschaufförer, guider, sevärdheter och försäljningsställen kan man nu få turister även under perioden oktober- april.
Jag rekommenderar alla jag känner att åka med TSS till Turkiet.
Jag kommer att ta en annan av deras turer så snart som möjligt.
TACK TSS!
Av Inni
24 okt. 2014 13:25
Vi har gjort två resor med TSS. Den första till Lykien var mycket lyckad, men den andra till Kappadokien ett trist reseminne p.g.a. en usel guide. Vår första guide var ett under av kunskap, välvilja och service. Man skall ha klart för sig att guiden betyder mycket. Vår senaste var arrogant och hade en otrevlig attityd. Det var helt uppenbart att han hade en aversion till EU, som han tog ut på oss. Vissa frågor som han inte ville eller inte kunde svara på, möttes med insinuationer och oförskämdheter om Sverige eller EU.
Han talade mycket dålig engelska. Man förstod honom visserligen, men man skall kunna begära mycket mer av en guide. Vi har rest över hela världen och aldrig stött på en så dålig guide. Han verkade faktiskt hata sitt jobb.
Hotellen är genomgående bra. Vad gäller maten kan det vara ömsom vin, ömsom vatten. Ett hotell hade utmärkt god mat, på ett annat var den torr och trist och på det sista under all kritik.
Det är inte bara turkiska staten som subventionerar resorna, utan också de matt-, läder- och smyckehandlare, som besöks. Besök, som tar alldeles för lång tid och där de tar alldeles för mycket betalt för sina varor. Man skall pruta ner till ca 25% av priset.
Det är ibland ett planlöst kringresande med omotiverade stopp, bara för att vänta ut andra gruppers besök på sevärdheter och lunchställen, men det kan man acceptera med tanke på priset. Däremot skulle jag aldrig betala fullpris för denna resa. Man kan lätt känna sig som en fårskock, som skall mjölkas på pengar vid varje möjligt tillfälle.
Nej, någon mer resa med TSS blir det inte.
26 okt. 2014 12:01
Alina48 Hade ni Baran också kom hem också nyligen från resan i Kappadokien och vart positivt överraskad över all den service och goda maten som vi fick. Otel Kral i Urugurp med Thiiiii potiern är något ut över det vanliga.

Visst åker man buss som vi gjorde under ett par dagar så får man även ta seden dit man kommer med guiden och läderbutiker och ditamantbutiker. Det är ju trots allt Turkiska staten som delsponsrar resan därför är ju resan så pass billig.

Den gruppen som jag åkte med vart över lag väldigt trevlig grupp.
Av Alina48
27 okt. 2014 11:22
Japp, vi hade Baran som guide och tackar TSS Travel för det. Bättre guide är svårt att hitta, och precis som Bussdriver tycker jag att man kanske ska njuta mer och kritisera mindre.
Av Inni
27 okt. 2014 12:58
God kritik ger man när man är nöjd, som vi med vår Lykienresa.
Dålig kritik ger man när man är missnöjd, som med Kappadokienresan. Man skall inte behöva finna sig i vad som helst, även om resan är billig. Vi hade f.ö. en annan guide.

Vi visste från början att de vill utnyttja oss till att köpa varor till överpriser. Det är helt OK att de vill det. Det har jag inga problem med. De som inte vill förstå när de blir utnyttjade, tycker jag synd om.
Av Kibbgs
27 okt. 2014 21:35
Jag kan förstå ditt inlägg, Floridasidan, för TSS Travel är faktiskt rätt bra. Svårt att tro.......
Vi har åkt med dem en gång och kommer att göra det igen. Grundpriset är ekonomiskt försvarbart men ett ”litet” tillägg tillkommer för säsongen. Sedan tillkommer ”extra kostnader” som kan vara utflykter, lunch och middag. Men trots det är resans prisnivå anpassad och uppnåelig för alla. Ca 3000 - 3200 kr/person. (Ej för högsäsong)
Handlingarna var av ”tysk standard” och utan anmärkning.
Hotellen är 4 – 5 stjärniga, men inte ”svenska stjärnor.” Men rent och snyggt, men utan garanti. Fanns lukter från avlopp på ett ställe.
Bra bussar och de fanns över allt.
Vår guide var mycket påläst och duktig.
Sedan förväntas busschauffören, städerskan, hotellpersonalen, guiden, etc var och en få 1-2 euro/dag. Tillkommer ca 8 dagar * ca 4 kategorier * 1,5 blir ca 600 kr.
Mattor, smycken, lädervaror är mycket dyrt. Jag vill påstå att det är minst dubbla pengarna. Man börjar högt och slutpriset blir 30-40 % lägre. Men det priset är alldeles för högt, tro inget annat.
Men med huvudet på skaft så är resan prisvärd. Vi är mycket nöjda och håller på att packa för nästa resa.
Vi har också bekanta som har åkt och varit nöjda, men så säger väl alla. Ingen vill bli lurad som vi blev när vi anlitade en resebyrå som vi anlitade till Indien. Akta er för det företaget.
Av Georgie
19 nov. 2014 18:54
Instämmer med tidigare resenärer som tycker det är prisvärt att resa med TSS Travel Service. Vi gjorde Lykien-turen i november 2013 och tyckte den gav väldigt mycket. Resehandlingarna kommer från Tyskland och utskicket andas tysk ordningssamhet. Tyska RSD (Reiseservice Deutschland) verkar vara moderbolag för alla resor. Bra guide (engelsktalande) och en chaufför som körde lugnt och fint. Upplevelserna av historiska platser, amfiteatrar, sjunkna städer och annorlunda natur följer slag i slag. Största problemet är egentligen att smälta alla intryck, för de är många! Maten var oväntat bra, bara en buffé-lunch hade låg standard. Bussen var rätt sunkig men man kan inte få allt för en billig penning...
De sponsrade besöken i matt-, läder- och guld/silverföretag är föstås plågsamma men man kan snabbt lämna lokalen när man tröttnat. Här är en varning på sin plats. Rådgivningsnätverket Konsument Europa har fått en hel del klagomål från resenärer som efter hemkomsten upptäcker att de betalat för mycket för smycken, mattor eller lädervaror. Själva resan brukar de dock inte få några klagomål på. DN hade en artikel om detta 20140510.
Vi har tidigare, våren 2013, gjort en liknande resa med ett företag som heter Azuro-resor - det var en kombinationsresa till Antalya-området i Turkiet och till Dubai. Även den var prisvärd och bättre än förväntat. Vi har för övrigt bokat en resa till Kappadokien i februari 2015 med TSS och ser fram emot den.
Med vänliga hälsningar.
Av Kibbgs
20 nov. 2014 08:48
Vi lovade återkomma efter det att vi genomförde vår andra resa med TSS Travel till Turkiet.
Vår första resa var ht 2013 och den benämndes Lykien och inspirerades av ”Alexander den stores spår ”. Själva spåret var diffust men upplevelsen var ändå en rundresa på historisk mark och natursköna områden som Pamukkale.
Den resan som vi nyligen( ht -2014) är hemkommen ifrån var ”Egeiska kusten från Troja till Efesos” . Denna resan var i likhet med den första bra. Men det måste påpekas att de historiska platserna blir många och kanske väl mycket – om man inte brinner för den kulturen.
Hotellen var till och med ett strå vassare och bussarna var absolut helt OK.
Men visst kan de sponsrade besöken ifrågasättas om man inte tänker köpa något. Men det var roligt att se hur en matta tillverkas. Guiden blev JÄTTE sur när vi inte deltog i den akten. Självklart har han en ”liten” peng för varje resenär som slussas igenom dessa affärer.
Vi avstod ifrån den "fällan" denna gången och åkte själva till butiker där ägaren själv tog emot oss. Vi vandrade runt i ett par mindre butiker med målet att köpa ett skinnplag. Tiden var perfekt vald då turistsäsongen var ”slut”. Med lite förhandling så fick vi ett accepterat bra pris (för båda parterna) och ett skinn som var som en handske. Så avstå från att köpa på aviserade butiker. Kolla in varorna där och köp dem ”utanför guidens nätverk” eller avstå, för priserna är mycket för höga!
I övrigt så kan vi summera att just guidens ”tips” är en källa till problem. Förra gången blev det nästan upplopp då tipsen samlades in. Denna gången satte denna guiden villkor för insamlandet av tipsen och det höll på att sluta med att han sedan inte ville ta emot ”bidraget”. Vi träffade också andra resenärer som hade erfaret samma sak. Mitt råd är att ge det som ni vill och skit i alla villkor. Det blir för komplicerat. Men en normal lön är ca 5 000 – 6 000 kr i månaden fick vi veta. (?) Det brukar vara 45 -50 personer med på resan. Ni kan själva bedöma rimlig nivå !
Men resan är att rekommendera.
Vi har nog själva fått nog av alla ruiner och näriga guidar. Nu gäller det andra mål och länder att besöka.
Av Mogui
3 feb. 2015 16:59
Hej
Åkte med TSS början av dec. Var på Juvelfabrik DJewels näst sista dagen. Köpte örhången + halshänge blå Topas och Zirconia. Betalade nästan 6000 SEK. Var idag hos juvelerare för att fixa till att "pinnen" på örhängena är för tjocka. Han visade sig sitta i något slags nationellt värderarråd och berättade att de haft mycket problem med smycken från Turkiet, att folk blivit lurade. Mina var värda ca 2500:-. Lurad? Javisst, men inte så stora summor som en del råkat ut för. Vad man kan göra är väl att varna på olika sätt. Ser nu att det var artikel i DN i maj-14.
I övrigt var jag o min kompis nöjda med resan. Visst var det ett tryck att gå in i matt-smycke- och läderfabrikerna men man kunde gå ut utan att handla. Men lätt att falla för säljarnas stil!
Skriv gärna och berätta hur det gick.
Mvh Monica G Stockholm
Av Mogui
3 feb. 2015 17:00
Hej
Åkte med TSS början av dec. Var på Juvelfabrik DJewels näst sista dagen. Köpte örhången + halshänge blå Topas och Zirconia. Betalade nästan 6000 SEK. Var idag hos juvelerare för att fixa till att "pinnen" på örhängena är för tjocka. Han visade sig sitta i något slags nationellt värderarråd och berättade att de haft mycket problem med smycken från Turkiet, att folk blivit lurade. Mina var värda ca 2500:-. Lurad? Javisst, men inte så stora summor som en del råkat ut för. Vad man kan göra är väl att varna på olika sätt. Ser nu att det var artikel i DN i maj-14.
I övrigt var jag o min kompis nöjda med resan. Visst var det ett tryck att gå in i matt-smycke- och läderfabrikerna men man kunde gå ut utan att handla. Men lätt att falla för säljarnas stil!
Av Cocco
3 feb. 2015 17:26
Vill ni se vem TSS verkligen är se ,min diskussion:

TSS-Travel Turkiet resenärer sökes! Vi blev lurade.

Den 28/11 reste vi ut från Köpenhamn till Turkiet Egeiska kusten med TSS Travel.
På rundresan besökte vi Juvelfabriken Galata där vi under mycket aggressiva former blev påtvingade att köpa smycken.
Vi fick reda på att den ring vi var intresserade av skulle vara värd 104 000 skr men då Turkiska staten subventionerade köpet avgick halva priset dvs 52 000 skr. Då Galata ville bli av med årets kollektion av juveler gick de ner i pris till enbart materialvärdet på 34 000 skr. Detta kändes som en mycket bra investering för framtiden.
När vi kom hem gick vi raka vägen till en Juvelexpert för att kolla att vi inte blev lurade. Blir ni förvånade om jag säger nu att - det blev vi... Grundligt!
Ringen är värd på sin höjd 5 000 skr.
Vi köpte ytterligare en ring och fick detta på avbetalning. Vi kommer så klart inte att betala mer, våra bankkort är spärrade och händelsen är polisanmäld.
TSS-travel avsäger sig allt ansvar trots att det i deras reseavtal med oss kunder kräver att vi deltar i de rundresor som erbjuds, i annat fall kan man bli debiterad extra flygresekostnader. Detta säger i alla fall mig, att TSS-Travel bör ha avtal med de fabriker och butiker som är inplanerade på resan? Varför skulle resan annars kosta mer för att vi inte följer med på utflykterna?

Nu söker jag efter fler som rest med TSS Travel och som köpt smycken i Juvelfabriken Galata.

Tillsammans blir vi kanske starkare i våra krav på rättelse.
Kontakta mig på mail: (Logga in för att se e-postadress) eller på
telefon:0705-646 789
Vänligen Kristina
Av Inni
4 feb. 2015 09:26
Men kära nån då! Hur kan man tycka att någon annan kan vara ansvarig för ens egna dumma inköp. man får helt enkelt skylla sig själv. Läser du inte tidningar? Det har ju varit känt i många år att turister, som köper smycken, mattor och läder utomlands blir lurade om de inte lyckas pruta ner till åtminstone 20-25 % av begärda pris. Jag kan inte se om smycken är av dålig kvalitet, men jag kan se att jackor är det. (har skräddare i släkten) Våra kära medpassagerare mannekängade stolt i sina nya illasittande jackor med dragna sömmar och skinn som var av olika tjocklek (i samma plagg) Dessutom till priser skyhögt över vad man kan köpa i Stockholm.
Vi har avvikit från de flesta av dessa besök och ingen har krävt oss på ersättning för detta. Självklart blir personalen på de här ställena sura och vi har blivit anklagade för illojalitet av säljarna, som är de som anser att man har skyldighet att handla p.g.a. att resan är så billig. Det har man inte!
Det är nog lika bra att du biter i det sura äpplet och lägger detta bakom dig. Det är inte TSS fel, bara ditt eget.
Av Kibbgs
4 feb. 2015 10:53
Vi har noterat att de sista inläggen har aktörer som skapat sina profiler i ”tidslinjen” och i nära samband med TSS-resor. Sign ”INNI, MOGUI, COCCO”. Dessutom är deras engagemang enbart om att ge TSS dåliga resenationer. Det kan knappast vara en slump?
Vi tycker självklart att det är beklagligt att bli lurad och även vi kan intyga att deras välkomstdrinkar och affärskoncept är välsmort med skarpa övertalningsmetoder. Men vi tolkar de inte som typ "kriminella".
Vi kan också bekräfta att TSS är duktiga marknadsförare och har knutit till sig leverantörer, som utöver den turkiska staten, troligen sponsrar resan.
De har också en blandad kompott av guider där vi träffat på bra och dåliga samt ett krav om att drickspengarna skall inte vara ”små bidrag” utan snarare ett stort lönetillskott. Vid båda våra resor blev dricksen ett omtumlade inslag med sura uppstötningar. Res med TSS men lägg dricksen enligt ert egna huvud och inte efter ”någons” grupptryck. Resorna omfattar långa bussresor och många ruiner, men många intressanta upplevelser. Helt OK!
Vi kommer inte att anlita TSS mer. Skälet är att vi har sett det vi ville se.
Men att lägga ansvaret över på TSS för sina egna dåliga beslut är knappast rimligt. Ansvaret har man odelat själv.
Av Penta
4 feb. 2015 19:28
Angående TSS-Travel
Har varit nyfiken på dessa resor sedan jag började att få reklaminstick i diverse magasin jag får.
Naturligtvis "hajade jag till" när jag fick se priset för 995 kronor för i stället ca 8000.
Tesen gäller då: om det är för bra för att vara sant så är det inte sant.
Jag har verkligen läst allt finstilt och alla fotnoter, det är bedrägeri att påstå att man kan genomföra resan
för 995 kronor. Även om du åker på lägstapris perioden slipper du inte undan mat & utflyktspaketen.
Har talat med tre olika par i min bekantskapskrets, som tyckte resan i och för sig var bra med guider och övernattningar. Visserligen låg de hotell de hamnade på ute på "vischan" så någon kvällspromenad i mysiga kvarter var det inte tal om. De kunde inte heller avsäga sig att äta på anvisad restaurang och välja en egen, inte heller avstå från att följa med på utflykter.
De par som jag talat med beräknade att resan totalt gått på mellan 4200 -4500 kronor per person.
Långt ifrån de 995 kronor som många resenärer invaggats i. Jag anser att mat och utflyktspengarna skall
slås ihop med grundpriset och även i annonseringen så man får ett rättvisande lägstapris.
Har talat med ungefär 5 annonschefer på de magasin som haft TSS reklam inkluderat i anonyma kuvert, de tycker att resorna är bra. Tacka tusan för det, de flesta av dessa har varit på bjudresor fick jag reda på.
Dessutom är det naturligtvis ett gott tillskott till ekonomin på den haltande pressen, men att figurera i gråzonen med falska lock priser är inte OK.
Av Cocco
5 feb. 2015 12:09
Hej Inni och Kibbgs
Egentligen borde jag inte lägga energi på att svara er. Kan dock inte låta bli då det är sådana som ni som gör det så skamligt för människor att berätta om sina upplevelser.
Inni, jag kan bara gratulera dig till din fantastiska intelligens och motståndskraft mot dessa bedragare och att du hade förmågan att se hur de lurades. Samtidigt måste jag beklaga att du öppet hånar dina ovetande lyckliga medresenärer som du såg bli lurade utan att försöka hjälpa dem, beklagar din fullkomliga brist på empati!
Kibbgs. Ja jag och många med mig vill absolut ge TSS-travel dåliga recensioner då de medvetet ingår i en organiserad brottslighet. Anses inte summor på över 50 000 skr per lurad kund vara kriminell? Och gör ett öveslag på hur mycket pengar det blir per busslast om ca 5 st/ buss handlar, lägg sedan till att de kanske har lågt räknat ca 10 bussar /dag och då är detta utöver de faktiska värdena för varorna.
Ni bekräftar båda att ni sett att det vi råkat ut för finns och att mer än ett fåtal blivit lurade. Grattis till att ni inte blev det!
För Er som vill vara med på tåget och hjälpa både er själv och andra är det bara att kontakta mig på mail: (Logga in för att se e-postadress) eller ring 0705-646 789. Det var ju därför jag gjorde mitt inlägg, för att ge och ta emot hjälp. Inte för att bli dömd och få mer salt i såren ;)
Mvh Cocco
Av Inni
5 feb. 2015 13:06
Kibbgs, du får läsa alla mina inlägg ordentligt, min kritik har varit blandad.

Cocco låt inte din bitterhet förblinda dig. Jag skrev, om jag inte minns fel att jag oftast avvek från dessa evenemang. Alstren har jag bara sett i efterhand och har ALDRIG påpekat för någon att de gjort ett dåligt köp.
De är oftast väldigt nöjda med sina inköp och då anser jag att de får vara det.
Detta var tänkt som info till folk vad de skall titta på när de köper skinn.

Dessutom kan jag upplysa om att de handknutna mattor som säljs inte är knutna i Turkiet, utan i Indien, Pakistan och Kina, men efter turkiskt mönster. De skulle bli alldeles för dyra att knyta i Turkiet. Detta har jag fått veta av en matthandlare.
Vi har en stor Konyamatta köpt på Arhan i Sverige för ca 20.000:- Jag frågade på en likadan, men något mindre där. De skulle ha 140.000:- för den. Skrattretande!

Så alla som läser detta SE UPP!
16 feb. 2015 22:16
Nyligen hemkommen från en resa Istambul - Kappadokien - Antalya.

Vi gjorde en ballongfärd över Kappadokien som var helt magisk. Detta var behållningen av resan. Detta kan verkligen rekommenderas.

Antar att vi inte är målgruppen för denna typ av resa (30-40 år). Guiden var visserligen charmig men allt gick i en rasande fart bland moskéer och museum. Efter en och en halv dag så gav jag upp på att hålla koll på allt. Några äldre i gruppen som var mindre mobila hade väldigt svårt att hänga med och vi tappade ständigt bort deltagare.

Sen är det ju det här med det ekonomiska...egentligen rör det sig väl inte om några större summor men jag tror att man är lite ovan vid att bli pressade som man kan bli. T ex de olika paketen var direkt inte frivilliga, guiden såg till att effektivt skapa ett grupptryck mot de som inte ville ha lunchpaketet och slutligen var alla med på tåget.

Sista dagen trycktes vi genom olika affärer i Antalya utan möjlighet att ej närvara. Bl a en juvelbutik där guiden var högst involverad själv i att försöka förmå oss att handla. Otroligt aggresiva försäljare som inte tog ett nej för ett nej utan höjde insatsen genom att erbjuda mängdrabbat. Väldigt enerverade och inte alls något man vill uppleva på sin semester.

Sen snabb titt på en klocka som försäljaren snabb själv prutade ned 10% från 300 euro. Modellen okänd och fanns inte på tillverkarens hemsida ("den är helt ny modell"). Då ska man veta att en klocka från samma tillverkare här hemma kostar ca hälften...och då är det original och ingen kopia som det rörde sig om i detta fall. I Turkiet säljs överhuvudtaget inget som inte är en kopia. Om man är ute efter en bra kopia så kan man finna detta, men jag orkade inte med försäljarna:
http://www.forbes.com/sites/marcwebertobias/2012/09/19/how-to-buy-a-fake-watch-in-turkey/

Jag kan inget om juveler men jag skulle definitivt aldrig köpa något i Turkiet om jag inte exakt visste vad jag gjorde:
http://www.dn.se/ekonomi/svenska-turister-blir-lurade-i-turkiet/

Ta med lira och euro. Vissa ställen tar olika valutor och ett redan dyrt pris i euro avrundas uppåt ännu mer.

Lycka till!
19 feb. 2015 13:30
Hej är det ok att betala matpaketen i turkiska lira?
Av Inni
19 feb. 2015 15:02
Hej!

Rekommenderar att du betalar i svenska pengar. På vår senaste resa hade många i gruppen långa diskussioner med guiden om resebyråns usla växlingskurs, när de upptäckte vad vi fick betala i svenska pengar. Det skilde 250 SEK på middagspaketet. Det slutade med att några som betalat i Euro fick en del av summan tillbaka.
Var överhuvudtaget försiktig när du betalar med Euro. Du får garanterat tillbaka i lira och förlorar då tre gånger summan. Se alltså till att ha jämna pengar eller påpeka att om du skall betala i Euro vill du ha växel i Euro också. Mynten är väldigt lika.
1 mars 2015 16:53
Hej vad kostar en ballongfärd för två personer ungefär funderar på att överraska min kille med det 40 år fyller han i år.
Citerat från Anna_panna75:
Nyligen hemkommen från en resa Istambul - Kappadokien - Antalya.

Vi gjorde en ballongfärd över Kappadokien som var helt magisk. Detta var behållningen av resan. Detta kan verkligen rekommenderas.

Antar att vi inte är målgruppen för denna typ av resa (30-40 år). Guiden var visserligen charmig men allt gick i en rasande fart bland moskéer och museum. Efter en och en halv dag så gav jag upp på att hålla koll på allt. Några äldre i gruppen som var mindre mobila hade väldigt svårt att hänga med och vi tappade ständigt bort deltagare.

Sen är det ju det här med det ekonomiska...egentligen rör det sig väl inte om några större summor men jag tror att man är lite ovan vid att bli pressade som man kan bli. T ex de olika paketen var direkt inte frivilliga, guiden såg till att effektivt skapa ett grupptryck mot de som inte ville ha lunchpaketet och slutligen var alla med på tåget.

Sista dagen trycktes vi genom olika affärer i Antalya utan möjlighet att ej närvara. Bl a en juvelbutik där guiden var högst involverad själv i att försöka förmå oss att handla. Otroligt aggresiva försäljare som inte tog ett nej för ett nej utan höjde insatsen genom att erbjuda mängdrabbat. Väldigt enerverade och inte alls något man vill uppleva på sin semester.

Sen snabb titt på en klocka som försäljaren snabb själv prutade ned 10% från 300 euro. Modellen okänd och fanns inte på tillverkarens hemsida ("den är helt ny modell"). Då ska man veta att en klocka från samma tillverkare här hemma kostar ca hälften...och då är det original och ingen kopia som det rörde sig om i detta fall. I Turkiet säljs överhuvudtaget inget som inte är en kopia. Om man är ute efter en bra kopia så kan man finna detta, men jag orkade inte med försäljarna:
http://www.forbes.com/sites/marcwebertobias/2012/09/19/how-to-buy-a-fake-watch-in-turkey/

Jag kan inget om juveler men jag skulle definitivt aldrig köpa något i Turkiet om jag inte exakt visste vad jag gjorde:
http://www.dn.se/ekonomi/svenska-turister-blir-lurade-i-turkiet/

Ta med lira och euro. Vissa ställen tar olika valutor och ett redan dyrt pris i euro avrundas uppåt ännu mer.

Lycka till!
Av Ritced
1 mars 2015 20:54
Citerat från Alina48:
Vi kom hem nyss från Kappadokien resa och är positiv överaskade. Det blev lite dyrare än 990 kr, eftersom sesongstillägg tillkom, men även så, blev det ganska billigt . Flyget från Göteborg till Antalya, bus transfer, hotel med frukost ingick, sen blev det tillägg på 2150/per person för mat och alla inträdde. Det blev en trevligt och väl organiserad resa, och vi kan lugnt rekommendera TSS Travel Service, mycket kompetent och välutbildad norsktalade guide, som var väldig serice inriktad. TACK.
Gjorde resan till Kappadokien första veckan i februari. Åkte från Stockholm med min väninna och har aldrig fått så mycket för pengarna!! Mycket intresserad och kunnig guide gjorde allt för att gruppen skulle trivas, och han lyckades! Bussen var modern, chauffören lugn och säker. Genom snötäcktaTaurusbergens fina vägar kom vi till de otroliga, historiskt mycket intressanta grottbyarna. Kappadokien var helt okänt för mig, men nu har mitt intresse väckts för även andra delar av Turkiet. Vi bodde på fina hotell med alla bekvämligheter. Hotellen vid kusten hade lyxiga spa-avdelningar, och skulle kostat 160 euro per natt i vanliga fall! Hotellet i Kappadokien var något enklare, men fullt tillfredställande. Maten överallt var riklig, vackert upplagd och god. Vi undvek färska grönsaker, som kanske skjöls i vatten som våra magar inte tål. Apesinerna var otroligt goda, och det fanns apesinträd överallt. Väl tillbaka på kusten, Antalya, kunde vi flanera i gamla stan i 20 graders värme, sitta ute i solen o fika. Överhuvudtaget hade vi tur med vädret, det regnade några droppar under veckan, men paraplyet behövdes inte. För sammanlagt ca 3500 kr fick vi mycket mera än vi någonsin tänkt oss. Allt kändes mycket tryggt och problemfritt. STORT TACK TSS! Vill gärna återkomma till nya intressanta resor i Turkiet.
5 mars 2015 15:32
Säger bara tur ni som sluppet Nilaj som gudie i Kappadokien. En mer ointresserad o okunnig guide har vi aldrig upplevt.
2 apr. 2015 20:25
Ska åka med TSS nu på lördag. Min frågan är växlar ni till lira i Sverige? Pratar guiden engelska?
Av Alina48
3 apr. 2015 13:08
Det är nästan bättre att ha euro med sig. Vi växlade hemma. Guiden pratade faktiskt norska, men engelska åxå.
Av Penta
3 apr. 2015 14:01
Av de som åkt med TSS sägs det att beroende på vem som är guide så varierar både dess kunnighet i guidning och växelkursen. Enligt flera resenärer är det bäst att ha jämna svenska pengar, priserna i katalogen är ju angiven i svensk valuta. Då blir det inget "tjafs" om växelkursen, de tar till ordentlig med dålig kurs om du kommer med EURO eller dollar.
Tycker Penta
3 apr. 2015 14:57
Okej så jämna svenska pengar till mat paketet?? Men kan man ha Turkiska Lira till resten? Om man tex vill handla något?
3 apr. 2015 15:43
Underbart att höra vi är också jättenöjda med vår resa 3 mars
Citerat från Ritced:
Citerat från Alina48:
Vi kom hem nyss från Kappadokien resa och är positiv överaskade. Det blev lite dyrare än 990 kr, eftersom sesongstillägg tillkom, men även så, blev det ganska billigt . Flyget från Göteborg till Antalya, bus transfer, hotel med frukost ingick, sen blev det tillägg på 2150/per person för mat och alla inträdde. Det blev en trevligt och väl organiserad resa, och vi kan lugnt rekommendera TSS Travel Service, mycket kompetent och välutbildad norsktalade guide, som var väldig serice inriktad. TACK.
Gjorde resan till Kappadokien första veckan i februari. Åkte från Stockholm med min väninna och har aldrig fått så mycket för pengarna!! Mycket intresserad och kunnig guide gjorde allt för att gruppen skulle trivas, och han lyckades! Bussen var modern, chauffören lugn och säker. Genom snötäcktaTaurusbergens fina vägar kom vi till de otroliga, historiskt mycket intressanta grottbyarna. Kappadokien var helt okänt för mig, men nu har mitt intresse väckts för även andra delar av Turkiet. Vi bodde på fina hotell med alla bekvämligheter. Hotellen vid kusten hade lyxiga spa-avdelningar, och skulle kostat 160 euro per natt i vanliga fall! Hotellet i Kappadokien var något enklare, men fullt tillfredställande. Maten överallt var riklig, vackert upplagd och god. Vi undvek färska grönsaker, som kanske skjöls i vatten som våra magar inte tål. Apesinerna var otroligt goda, och det fanns apesinträd överallt. Väl tillbaka på kusten, Antalya, kunde vi flanera i gamla stan i 20 graders värme, sitta ute i solen o fika. Överhuvudtaget hade vi tur med vädret, det regnade några droppar under veckan, men paraplyet behövdes inte. För sammanlagt ca 3500 kr fick vi mycket mera än vi någonsin tänkt oss. Allt kändes mycket tryggt och problemfritt. STORT TACK TSS! Vill gärna återkomma till nya intressanta resor i Turkiet.
Av Kibbgs
3 apr. 2015 16:23
Vi använde vårt kort vid lösen av "matpaketet" och köpte då i Euro-valuta så att vi inte var hänvisade till att använder ”deras” växlingskurs. Men kolla alternativen genom att räkna på det i ”dagens kurs”..
Köper du "investeringar" typ dyra mattor och juveler i de besökta fabrikerna så gäller också kortet då alla priserna är i Euro. Skälet är att de inte vill ha Lira. Men vårt råd är att undvika att köpa på fabrikerna utan handla i butikerna i ”stan”. Men glöm inte att pruta. Det är det som varje säljare förväntar sig. PRUTA!
Vid små inköp gäller givetvis Lira, som du växlar i en automat på plats. Att växla hemma brukar inte vara lönsamt när det gäller Lira, men kolla.
22 apr. 2015 09:24
Hej!
Måste man boka måltidspaket för att få inträde till alla sevärdheter? På hemsidan kan man uppfatta det så iaf. Undrar också om ngn rest till Turkiet i december och hur (is-)kallt det var där då?
Av Inni
22 apr. 2015 10:15
Hej!

Ja, i middagspaketet ingår alla inträden. I lunchpaketet kan ingå någon båttur, vinprovning och turkisk afton. Vi har rest två gånger och har inte varit med om att något inträde inte ingått. Vi har inte tagit lunchpaket någon av gångerna, eftersom vi inte gillar att äta mycket till lunch.
Vi har haft med oss en termos, pulverkaffe och te samt en bit salami, färdigskivad ost och lite bröd i reserv om det inte skulle finnas möjlighet att köpa något där de andra äter lunch. Det har fungerat utmärkt. I Lykien var det kanske 2-3 gånger som vi stannade där inget fanns att köpa. den gången hade vi en guide, som upplyste oss dagen innan. Vi var då 16 stycken i bussen som inte tog lunchpaketet. I Kappadokien var det en gång och den guiden var otroligt ohjälpsam (sur), eftersom de får provision. Då var vi 9 stycken som inte tog lunchpaketet.
Betala paketen i svenska pengar, då gäller det pris som står i informationen, annars kan du förlora 2-300:- på resebyråns egna dåliga växelkurser.
Av Heddab
26 apr. 2015 15:08
En resa till Kappadokien väl motsvarande förväntningarna med bra vältalande guide (turk). Blev lite förvånad när han talade om vad som var brukligt att ge i dricks, både till honom och busschauffören, tio euro till var och en per resenär men blev glad om man lade lite mer. Han delade ut två kuvert för att lägga dricksen i, ett till chauffören och ett till guiden. Två dagar innan avslutad resa samlade han in kuverten plus de förtryckta blanketterna med namn på. Är detta ett vanligt sätt?
Såg inte mer av honom efter att han lämnat av oss på hotellet näst sista dagen. Frågan är om chauffören verkligen fick sina pengar, glömde de bara tacka?!

Undrande
16 sep. 2015 20:05
Hej jag undrar vilken försäkring man behöver teckna. Vi har en hemförsäkring med reseförsäkring och kommer betala resan med mitt bankkort. Vi åker resan till Rhodos, Turkiet nästa år i april i 15 dagar. Viktigt för oss att få hjälp om någon av oss blir allvarlig sjuk och då kan få hjälp på plats utan att lägga ut pengar innan man får tillbaka ifrån sin hemförsäkring, de säljer flera olika försäkringar. Vilken skall man välja , eller ska man avså?