Kan jag verkligen följa med honom?

29 okt. 2012 17:16
Visningar: 3193
Okej det är så att jag har träffat en kille, och han har en pappa ifrån australien så han har australienskt pass och allt och han vill ta med mig ditt men jag har redan uttnytjat mitt working holiday visium, var där i 1 år nyligen.

så jag sa till han att dom kmr inte släppa in mig, för jagvet att dom har ganska strikta regler men enligt honom så är det inga problem så länge jag är med honom och åker därifrån tillsammans med honom, och de är tydligen hans ansvar annars råkar han illa ut.

jagvetinte om de han säger är sant, någon som vet?
jag skulle älska att få fara tillbaka men tror inte de här funkar riktigt.

xx
Av Annl
29 okt. 2012 17:28
Mitt förslag är att du tar kontakt med Australiens ambassad i Stockholm och kollar upp detta och inte litar på killen. Eller ta kontakt med svenska UD.
29 okt. 2012 17:31
jag litar ju på honom, de är min pojkvän och enligt honom har han tagit med sig en vän förut och de har gått bra! men ja, ska kolla upp det :)
29 okt. 2012 22:51
Förstår inte riktigt, det finns ju andra visum än Working Holiday-visum. Antingen åker du dit på turistvisum eller så får du söka om uppehållstillstånd för att bo där med din kille.
Av Ziesta
30 okt. 2012 11:53
Ja, instämmer med Marie78. Första gången jag åkte till Australien hade jag working holiday visum, och efter det har jag varit tillbaks i Australien på turistvisum flera gånger. Det skaffar man enkelt på nätet och får sedan skickat till sig med email. http://www.immi.gov.au/

Det var inga problem alls att bli insläppt, under förutsättning att man har visum såklart. Jag tror inte du blir insläppt utan visum, även om du är i sällskap med en australiensare..
30 okt. 2012 16:01
Nej, jag är ganska säker på att de andra har rätt här. Tvärtom blir det garanterat svårare om Du kommer i sällskap med en pojkvän, då är risken stor att de kommer tro att Du tänker stanna i landet. Bättre att ordna allt ordentligt och slippa problem. Inte så kul att behöva vända vid gränsen och åka hem.
31 okt. 2012 16:48
Hej!
Jag säger som alla andra - vad är problemet? Har du tänkt arbeta där eller inte?
Av Zuri
2 nov. 2012 00:22
Hej, haller med de andra, du behover ett visum helt klart innan du kommer in i landet.

Enklast ar det med ett turistvisa som du soker online via immi.gov.au eller sa kan du kolla om andra visum passar dig och din kille att soka, http://www.immi.gov.au/visawizard/#vw=%23a_results
Skulle gissa att ett partner visa som ger dig permanent uppehallstillstand efter 2 ar ar mera aktuellt om du tanker stanna langre tid och din partner kommer att vara finnansiellt ansvarig for dig. Tank att processen med visum ar lang i Australien och soker du fran Sverige behover du gora detta i tid.

Lycka till!
4 nov. 2012 14:26
ja men jag vill ju bo med honom, men det är inte så enkelt :) får väl börja med turist visium men han har ju planer på att bo där under en längre period och för honom som är medborgare är det ju inga problem men för mig är det ju det såklart :/ jobbigt att inte kunna vara ihop liksom !
Av Linaf
4 nov. 2012 16:34
NI kan ju alltid gifta er!
6 nov. 2012 15:33
Det är ingen gigantiskt skillnad på att vara gift eller inte, faktiskt. Man får inte automatiskt uppehållstillstånd ändå. Det är en lång process med massor av saker som ska fixas. Man ska kunna visa upp att man bott ihop ett tag, gemensamt bankkonto etc.
Det är betydligt lättare för en australiensare att flytta till Sverige än tvärtom.
8 nov. 2012 12:04
oj vad krångligt! nej jag vill ju inte gifta mig än.. vi har inte varit ilag så länge så det känns inte så aktuellt än, men klart om det är de som krävs för att vi ska kunna vara tillsammans så..
jag har inget problem att flytta ditt, jag älskar ju australien :) men det verkar så problematiskt :o
9 nov. 2012 15:54
Ja, tyvärr är det så. Det är inget man går igenom för att "testa ett förhållande" i alla fall, utan man får väl mer eller mindre vara 100% säker på att man hittat rätt partner, ungefär som valet man gör när man ska gifta sig, skaffa barn, köpa hus etc...
12 nov. 2012 20:18
Tänk sedan också på (kanske längre fram iofs) att om du skulle välja att göra det mest "drastiska" och bli australisk medborgare så säger du automatiskt upp ditt svenska medborgarskap. Australien kräver det inte, men Sverige. Om du är född svensk medborgare vill säga.
14 nov. 2012 00:25
jaha oj, så om man gifter sig tex och får australienskt medborgarskap så tappar man det svenska?
äre så de funkar, de visste jag inte :o tack för all info :)
17 nov. 2012 12:59
Japp min tjej (nu fru) är född i Centralamerika men kom till Sverige som liten. Svaret vi fick från svenska myndigheter var att hon kan behålla sitt svenska även om hon skaffar australiskt men att jag måste avsäga mig mitt svenska eftersom jag är svenskfödd.

Nu blev det i slutänden aldrig aktuellt, men...
Av Babbo
17 nov. 2012 15:09
Citerat från robbowan:
Tänk sedan också på (kanske längre fram iofs) att om du skulle välja att göra det mest "drastiska" och bli australisk medborgare så säger du automatiskt upp ditt svenska medborgarskap. Australien kräver det inte, men Sverige. Om du är född svensk medborgare vill säga.
Det stämmer inte Robbowan.
För det första så BLIR man inte Australiensisk medborgare. Det krävs mycket för att bli det!! Inget man väljer.

Min son fick medborgarskap i Australien för något år sedan. Han har dubbelt medborgarskap. Man behöver INTE säga upp sitt svenska medborgarskap. Hans fru är ifrån Australien, han har ett fast jobb och dom har en fast bostad sedan många år. Att ansöka om medborgarskap var en lång och jobbig väg att gå.

En svensk medborgare som förvärvar medborgarskap i ett annat land får numera behålla sitt svenska medborgarskap om det andra landet inte kräver att han eller hon befriar sig från medborgarskapet. Australien tillåter numer dubbelt medborgarskap.

Det stämmer som din kille säger, Emmsan91:
Om han lovar att "försörja" dig så är det lättare att få uppehållstillstånd och om du köper en sjukförsäkring genom t.ex Medicare så är det bra. Sedan kan ni behöva verifiera ert förhållande genom t.ex. andra människors berättelser att ni verkligen är ett par, genom gemensamma foton o.dylikt. Och som tidigare nämnts gemensamt boende, bankkonton m.m. Det viktiga är att du ansöker om detta ifrån Sverige. Det är en lång process - men det går!

Kanske är det bäst att börja med ett turistvisum, för att se om det är killen eller landet som lockar......;-)
19 nov. 2012 07:29
Babbo ang 'blir' så är det alltid kul med en språkpolis.

Men, då har gamla svedala uppenbarligen bytt regler sen det begav sig... Så bra.