Japansk encefalit?

Av Allisj
27 sep. 2017 18:39
Visningar: 945
Hej! Jag och min pojkvän åker iväg ca 4 månader till Sydostasien i slutet av november. Vi kommer besöka bl.a. Thailand, Malaysia, Kambodja, Indonesien, Laos, Filippinerna och kanske Vietnam.

Nu till frågan, det här med japansk encefalit, är det något att oroa sig över? Har någon koll på ifall det finns dokumenterade svenska fall? Är det någon som vet vad det finns för "ovanliga" biverkningar av själva vaccinet?

De på vaccinationsbyrån tyckte det var viktigt och ville pracka på oss både det ena och det andra, medans jag resonerar så att det räcker med hep A & B och vaccinerar gärna inte för mycket. Men samtidigt oroar jag mig också... är chansen så ytterst liten att det verkligen är ovärt vaccinbiverkningar/kostnad och skydda sig rejält med myggmedel istället? Reser ni till Asien utan vaccinet? Tack på förhand!

Mvh
Av Hawaii
27 sep. 2017 20:41
Har själv gjort åtskilliga resor till Sydostasien det senaste året och bortsett från Vietnam besökt alla de länder du nämnde (plus en hel del andra också) och har aldrig ens haft en tanke på att vaccinera mig mot japansk encefalit.
27 sep. 2017 21:41
Risken är väldigt liten att drabbas av japansk encephalit så tycker ni gör rätt i att hoppa över det vaccinet. Jag har rest några gånger till Asien och har inte vaccinerat mig mot japansk encphalit (tycker det är alldeles för dyrt för så liten risk att drabbas).

Jag rekommenderar att ni vaccinerar er mot tyfoidfeber, annars behöver ni inte mycket mer vaccin än mot Hepatit A+B .
Av Erik777
28 sep. 2017 13:24
Denguefeber är ett mycket mer reellt hot, men eftersom det inte finns några vaccin att sälja så säger man inget :)
Använd myggmedel!
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret