Hur får man lättast hem en målning från Bali?

13 juli 2010 15:24
Visningar: 1820
Hej!

Vi har kopt en jattefin akrylmalning pa Bali. Den ar nu ihoprullad och ar ca 150 cm lang. Far man ta den som handbagage eller kan man checka in den pa annat satt? Till vilken kostnad?

Ar det nagon som vet?
Vi aker hem om drygt en vecka.
13 juli 2010 19:50
Har köpt och tagit med mig tavlor från Bali flera gånger och jag har alltid checkat in dom som vanligt med bagaget, gratis. Har aldrig haft något problem. Eftersom att den är så lång så funkar det nog inte som handbagage. Se till att rulla in den i något papper eller liknande, så att det skyddar lite bara.
Av Snurre
13 juli 2010 20:10
vi har köpt flera thailand ca 1 - 120cm dom rulla in ett rör inga problem på flyget
14 juli 2010 16:14
Hej,

Det spelar sällan roll vilket flygbolag du reser med, reglerna är i stort sett detsamma. Ta en titt på din biljett. Står det 1 eller 2 PC (piece concept) då får du ha 1 alt 2 väskor som får väga max 23 kg/st. Står det 20 kg, vilket är mest troligt, går det bra att checka in flera väskor om sammanlagda vikten är 20 kg. Det går förstås bra att checka in mer bagage men det kostar (inte lite heller!)

Så, skaffa en kartong- eller plasttub, skriv ditt namn på den och checka in. Det borde gå fint!

Lycka till!
/M.
14 juli 2010 18:59
Jag flög med Qatar i vintras från Hong Kong och hade en målning med mig, det funkade prima!
Av Mariat
14 juli 2010 21:44
Jag köpte på mig flera målningar under en långresa för några år sedan och rullade in dem i flera toarullar (i brist på annat) och tejpade ihop dem med packtejp. Funkade perfekt! De höll en 6 månaders resa med flera flygningar! Min var kanske en meter hög och satt fast på utsidan av min handbagage-ryggsäck, så den räknades som en "piece".