Hur billigt kan man leva/resa till San francisco?

14 aug. 2009 13:26
Visningar: 2348
Jag har blivit tillfrågad att åka med en 1 vecka till San francisco i September av några vänner. Men eftersom det blev så ont om tid och budgeten är ytterst liten så undrar jag vad det billigaste alternativen är.? Vad tror ni är det billigaste man kan komma undan med när det gäller flyg t/r och boende/mat.. ? Jag är en ovan resenär så det blir isf första gången jag åker nånstans med flyg.. *nervöst* så jag har ingen bra koll alls vart man ska leta/söka..?
14 aug. 2009 15:47
Billigt boende kan du söka efter på www.hostelworld.com.
Det billigaste flyget kan du söka här på reseguiden, det finns många alternativ, men du får väl räkna med ca. 6.000- 7.000 kr för flyg t/r.
Det finns många amerikanska snabbmatskedjor i San Francisco där du kan köpa en hamburgare eller tacorulle för en billig peng,en Bic Mac meny kostar väl ca 50 kr... Vanliga restaurangbesök kostar inte heller särskilt mycket, prisnivån är lägre jämfört med i Sverige.
Åk absolut till San Francisco, det är en helt underbar stad!!!
Fråga gärna något mer om det är något du undrar över.
Lycka till med resan.
/Travellover
14 aug. 2009 16:26
oh okey.. har du eller andra något tips på ett hostel/billigaste hotell som är väldigt "mysigt" trivsamt .. Jag är nog inte så orolig för standarden mer för områden osv .. Jag vill gärna iaf bo i ett lugnare kvarter där det inte är massa mysko/bråkiga alkis människor om ni förstår vad jag menar.. och sedan undrar jag hur mycket man bör räkna med när det gäller kollektivtrafik etc? går tunnelbanor, bussar hela nätterna?
Jag har hittat flybiljetter t/r billigast 4500:- så det verkar ju vara det lägsta man kan komma med flyget.. nu är det ju bara boendet som skall hittas..
Av Pelle77
14 aug. 2009 17:02
4500 kr är sjuuuukt billgt flyg. är det med Ba du flyger? I USA kan man välja att äta snabbmat som är riktigt billigt, och utbudet är helt annat är här hemma där det bara finns pizza, burgare eller kebab. S.F är en fantastisk stad, som är lite ovanlig med amerikanska mått mätt, att man lätt tar sig runt till fots! Hotell hittar du ju på hotellbokningssajterna, där plånboken styr valet! ;)
14 aug. 2009 20:54
4500 är väldigt billigt, om du har hittat för det priset tycker jag verkligen att du ska boka direkt!
Ang. boenden och områden man bör undvika. San Francisco är ingen jättefarlig stad i jämförelse med många andra amerikanska storstäder, men visst finns det en del områden som inte alltid är helt säkra. Främst gäller det gatorna kring SOMA (south of market street), exempelvis: 5th street, 6th street osv... även södra market street precis efter korsningen vid powell street kan vara lite småskum.. området runt civic center ska man också undvika, många hemlösa osv. Resten ska vara OK, men vill du ha absolut centralt läge är Union Square och Fisherman's Wharf att rekomendera.
Kollektiv trafiken i San Francisco är utmärkt, var i staden i 2 veckor och använde mej av bussar/spårvagnar nästan varje dag. Bussar och spårvagnar går väldigt ofta och nätet är okomplicerat. Köp ett veckopass, det kan du göra i båset vid korsningen vid Powell and Market street där cable car vänder. Ett veckopass eller dagspass, beror på hur mycket du ska åka med kollektivtrafik, lönar sig verkligen, eftersom en enda åktur med en cable car kostar 5 dollar per person....