Hjälp oss att spåna fram en bra rutt till nästa års Italien-resa

3 okt. 2016 20:21
Visningar: 1852
Har börjat spåna lite på nästa sommars resa med barnen (tonåringarna).
Vi är ense om att vi vill till Italien, att vi ska vara borta 1 vecka - 10 dagar någonting, att vi vill åka runt till lite olika platser och att ett stopp blir Venedig.

Men vad mer?
Lite bad någonstans förmodligen. Men var?

Vi vill se vackra landskap och mysiga byar/städer och om det går gärna åka tåg i stället för hyrbil.
3 okt. 2016 23:22
Venedig sommartid - var beredd på mycket turister.
Toscana är underbar men vet inte vad tonåringar säger om det. Har varit där när barnen var små och det har varit en av våra bästa familjesemestrar. Man kan bo på agroturisimo med pool.
Om det finns hästintresserade i familjen så kanske ett besök i Sienna under deras kända festivalen Palio kan vara en upplevelse.
3 okt. 2016 23:39
Jag tycker att ni ska ta med Bologna på er tur. Supermysig stad att hänga i! De överbyggda trottoarerna funkar som "aircondition" vilket är perfekt när det är varmt. Jättegod mat överallt. Och glass - godaste glassen jag ätit (och jag trycker alltid i mig glass när jag är i Italien).
3 okt. 2016 23:47
Venedig, Florens, Pisa, Gardasjön (där kan man bada), Toscana (har inte varit i Toscana men min fru har och hon säger att det var toppen).
4 okt. 2016 07:05
Tack för alla förslag!
Inser dock att jag glömde en viktigt sak i min fråga, nämligen vart vi redan varit.
Toscana, med Florens och Sienna,, Pisa samt Bolonga och även Milano och Bormio för den delen är redan besökta.
(Hästfestival lät i och för sig lite spännande)
I och för sig har jag själv redan varit i Venedig också, men det för bli en repris där för barnens skull.

Gardasjön lät ju intressant. Var badar man bäst där?
4 okt. 2016 10:19
Citerat från Gunillad:
Tack för alla förslag!
Inser dock att jag glömde en viktigt sak i min fråga, nämligen vart vi redan varit.
Toscana, med Florens och Sienna,, Pisa samt Bolonga och även Milano och Bormio för den delen är redan besökta.
(Hästfestival lät i och för sig lite spännande)
I och för sig har jag själv redan varit i Venedig också, men det för bli en repris där för barnens skull.

Gardasjön lät ju intressant. Var badar man bäst där?
Ja, det var en bra fråga. Det är 20 år sedan jag var där, men jag minns att vi bodde på en camping då. Här är en sida som tar upp ämnet stränder: http://www.venice-italy-veneto.com/best-beach-on-lake-garda.html
Kanske någon som kan locka lite?
Såg att det även finns en slottsruin eller liknande: http://www.grottedicatullo.beniculturali.it/index.php?en/1/home
Dit hade jag tyckt det var kul att åka! :)
Av Desires
4 okt. 2016 22:33
Vår Italienresa i juni i år tyckte vi var perfekt f oss, men vi åker själva... Flög t Milano, därefter Lago Maggiore, Luganosjön o sist Comosjön. Jag hittade riktigt mysiga boenden i dessa områden. Bada kan man också göra i dessa sjöar.
Vi upplevde natursköna bergiga landskap, mysiga o vackra byar o städer, härliga utsikter, supergod mat, kultur, små underbara öar, fantastiska trädgårdar!
Om du vill kan du titta in på mitt inlägg här http://www.desires.se/#post203
Venedig var vi i under samma resa som Garda, avslutade m Verona, här har jag skrivit om den resan - om du vill kolla...
http://www.desires.se/#post157
5 okt. 2016 20:59
Citerat från Desires:
Vår Italienresa i juni i år tyckte vi var perfekt f oss, men vi åker själva... Flög t Milano, därefter Lago Maggiore, Luganosjön o sist Comosjön. Jag hittade riktigt mysiga boenden i dessa områden. Bada kan man också göra i dessa sjöar.
Vi upplevde natursköna bergiga landskap, mysiga o vackra byar o städer, härliga utsikter, supergod mat, kultur, små underbara öar, fantastiska trädgårdar!
Om du vill kan du titta in på mitt inlägg här http://www.desires.se/#post203
Venedig var vi i under samma resa som Garda, avslutade m Verona, här har jag skrivit om den resan - om du vill kolla...
http://www.desires.se/#post157
Låter trevligt, ska kika närmare på det!
Av Eols
5 okt. 2016 21:41
Hej!
Jag kan tipsa om Desenzano del Garda, södra Gardasjön. Vi åkte tåg dit från Bergamo och bodde på Boutique B&B La Mimosa. Ett underbart ställe, som att bo i en gräddtårta :)

Vi åkte på en båtluff därifrån i Gardasjön med olika stopp, bl.a. Saló, Garda och Sirmione. I Desenzano finns det dessutom en stor marknad på tisdagar. Stranden är dock inte så stor, en liten stenstrand men den var helt ok för oss.

Tåg till Verona där man inte kan missa att det är Romeo och Julias stad. Nästa gång blir det nog till att lyssna på en opera på den stora arenan i Verona.

Till Italien längtar man ju alltid...
Av Birgere
6 okt. 2016 10:13
För det första undvik att resa mellan mitten av juli tills slutet av augusti.

Flyg till Venedig,
ta ett par dagar vid havet mellan Jesolo o Bibone
ett par dagar i Venedig
ta er igenom Veneto området och upplev vinodlingar och varför inte en natt i en by där
Verona
en natt men ni behöver tid både ankomstdagen och avfärdsdagen till att promenera runt.
Gardasjön är väl OK men inte alls lika maffigt som sjöarna norr/NV om Milano men en avslappnad dag funkar med sol bad o lite lek
Bergamo är värt en natt, mysig stad
Fortsätt sedan upp mot Comosjön, en natt i Bellagio är ett måste och ta någon båttur runt sjön.
Åk vidare mot Maggiore sjön, Stresa är mysigt men mycket turister, strosa runt o gör utflykter
Avsluta med shopping, kläder o skor från Italienska modemärken för kläder o skor i fabriksförsäljningar NV om Milano
Flyg hem från någon av dom 3 flygplatserna runt Milano

Ett sådant upplägg kräver dock bil.
8 okt. 2016 11:28
Det ser klart intressant ut att besöka någon/några av sjöarna och det området. Ska läsa in mig mer på dem.

Ett annat alternativ som inge här nämn är ju att kombinera med Cinque Terre...?
Av Marcoe
23 okt. 2016 21:26
Om ni vill hitta något ställe med bra badstränder i närheten av Venedig är Lido di Jesolo ett bra tips. Missa inte heller i så fall att åka till Palmanova!

Personligen tycker jag även väldigt mycket om lago maggiore, framförallt orten stresa.
24 juni 2017 11:56
Hej! Vet att det kanske är lite sent påkommet... Men eftersom ni ska besöka Venedig så vill jag tipsa om Treviso. Eftersom Venedig myllrar av turister på sommmaren så är Treviso ett mysigt alternativ att bo i om man ska besöka Venedig. Det är bara en kort tågresa emellan och Treviso är en trevlig stad som också har sina egna kanaler.